Higher education in prison contexts, the case of Mexico City

Authors

  • Mónica Díaz Pontones Profesora-investigadora de tiempo completo de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México
  • Luis Ariosto Mora Gutiérrez Profesor-investigador de tiempo completo de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v3i1.1278

Keywords:

higher education in prisons, meanings and student expectations

Abstract

We present some of the most significant results of the institutional research carried out around higher education in prison contexts, the case of Mexico City. Its object of study deals with the meanings, beliefs, perceptions and expectations created around the University’s training program of students in situation of detention. The higher education program for centers of social rehabilitation in the Federal District (PESCER) of the University Autonomous of the City of Mexico (UACM) is one of the first experiences of face-to-face higher education in prison contexts. For UACM, public education in its broadest conception seeks to integrate the greatest number of applicants regardless of their social or economic status giving more opportunities of higher educational levels to sectors of society who have the less. "An institution of public education, defined this way is the one that eliminates differences that accentuate inequality." In this sense, and with the purpose of offering support to one of the most marginalized sectors of society, the University has taken its educational project to rehabilitation centers in Mexico City structuring flexible programs in order to incorporate the greatest number of stakeholders and to reduce exclusion caused by rigid institutional programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bateson, G. (1991). Pasos hacia una ecología de mente. Una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre. Buenos Aires: Planeta.

Bruner, J. (1984). El desarrollo de los procesos de representación. En: Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. México: Alianza Editorial.

________ (1988). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. España: Gedisa.

Díaz-Pontones, M., y Mora Gutiérrez, L. (2010). Significados, creencias, percepciones y expectativas de la formación universitaria de los estudiantes en situación de reclusión. Informe de Investigación. México: UACM.

Geertz, C. (1987). La Interpretación de las culturas. España: Gedisa.

Goffman, E. (1979). La descalificación de la inocencia. En: Wolf (Comp.). (1979). Sociología de la vida cotidiana. España: Cátedra.

__________ (2004). Internados. Buenos Aires: Amorrortu.

Haste, H. y Bruner, J. (1990). La elaboración del sentido: la construcción del mundo por el niño. Paidós: España

Heritage, J. (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. USA: Polity Press.

Marc, E. y Picard, D. (1992). La interacción social. Cultura, instituciones y comunicación. Barcelona: Paidós.

Mead, G.H. (1973). Espíritu, persona y sociedad. Barcelona: Paidós Básica

Moscovici, S. (2008). Psicología social, I. Influencia y cambio de actitudes. Individuos y grupos. México: Paidós.

Moscovici, S. (2008). Psicología social, II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. México: Paidós.

Ritzer, G. (2002). Teoría sociológica moderna. España: Mc Graw Hill.

Schwartz, H. y Jacobs, J. (1996). Sociología cualitativa. Métodos para la reconstrucción de la realidad. México: Trillas.

Watzlawick, P. (1995). El sin sentido del sentido o el sentido del sinsentido. Barcelona: Herder.

Willis, P. (1980) Notes on Method. En Hall, S. et al. (eds.) (1980). Culture, Media, Language. Londres: Hutchinson (Traducción del original de Gabriela López).

UACM. Página electrónica de la UACM. Disponible es: http://www.uacm.edu.mx/nuestrauni/index.html

Published

2018-04-25

Issue

Section

Educación inclusiva en la sociedad