How university teachers faced the earthquake of April 16, 2016?

Authors

  • Juana Sarmiento Cueva Profesor tiempo completo, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • José Antonio Giler Sarmiento Profesor tiempo completo, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v3i3.1486

Keywords:

Earthquake, earthquake, natural event, contingency plan, teacher, catastrophe

Abstract

This research is carried out with teachers from one of the oldest universities in the Province of Manabí, specifically located in the city of Portoviejo. Its objective was to investigate how university teachers faced the earthquake on Saturday, April 16, 2016. In a population of 842 university teachers, a sample of 60 percent of teachers was selected. A descriptive, analytical, retrospective and cross-sectional study was carried out. It was possible to analyze the knowledge and attitudes assumed by the university professors in the face of a sudden, unforeseen event that surprised everyone. From the results obtained it was possible to identify an unsuspecting teaching population as well as the rest of the general public, without an emergency plan to be applied, lack of updated and applied knowledge, vulnerable human beings whose professional training did not guarantee the Timely and efficient response to a natural phenomenon that has had disastrous consequences for both people and material, physical and psychological goods. The qualitative-quantitative approach allowed the analysis of the results, converting them into significant data. In conclusion, a phenomenon of nature is earthquake, tsunami, flood or other, if the population is not anticipated and prevented the consequences will be impacting on people equally, without considering socio-economic, educational, vocational, occupational, racial or religious.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDES, A. d. (21 de abril de 2016). Mejorar códigos de construcción y tener conciencia de vivir en país sísmico, lecciones del terremoto en Ecuador. Sociedad.

Arriola, J. (2009). Ciencias sociales y formación ciudadana. Guatemala: Universidad de San Carlo.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2013). Registro de pérdidas por los desastres naturales. Obtenido de BID. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/6007.

Diario El Universo. (2016). Historial sísmico del Ecuador. Diario El Universo.

Diario El Universo. (2013). http://www.eluniverso.com/2003/08/04/0001/12/2DEEDDC7B36448318DB10636B11AFDA5.html. Recuperado el 20 de marzo de 2018

ECU911. (2017). Informe de gestión del Servicio Integrado de Seguridad ECU911. Servicio Integrado de Seguridad ECU911. Quito: (c) SIS ECU911.

IGEPN. (2016). Informe Sísmico Especial 17. Quito.

Jácome Olivo, C. A. (2013). Actuación de la enfermera ante los desastres naturales en el Ecuador. Quito, Ecuador: Pontifica Universidad Católica del Ecuador (PUCE). Facultad de Enfermería.

Magallón, F., & Segura, C. (2012). Como enfrentar un terremoto: Manual para docentes (Cuarta ed.). San José: C. R. EUNED.

Ministerio del Ambiente. (2011). Programa Nacional de Prevención – Mitigación de desastres naturales y Gestión del Riesgo en Ecuador. Oficina de Planificación de la Presidencia de la Republica. Quito, Ecuador.

Morejón, Y. (2010). Mecanismos para la prevención y actuación ante desastres naturales. La Habana, Cuba: Científico-Técnica.

Powers, R. (2010). Introducción de la enfermería para la actuación ante desastres. Estados Unidos: Cambridge University Press.

Revista Electrónica 20 Minutos. (2014). Los desastres naturales más devastadores de los últimos años. Veinte minutos, http://listas.20minutos.es/lista/los-desastres-naturales-mas-devastadores-de-los-ultimos-anos-377765/.

Richtsmeier J. L., & Miller. J. (2009). Aspectos psicológicos de las situaciones de desastres. México: Harla.

Rodríguez, S. A. (2012). Determinación rápida de las necesidades de salud en desastres naturales agudos por terremotos. Revista Cubana Higiene Epidemiológico, 40 (3).

Sauter, F. (1989). Fundamentos de Ingeniería Sísmica I. Introducción a la Sismología. Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Siembieda, W. J. (2011). Desastres: hacia un paradigma enfocado a la recuperación. Revista Ciudades.

UNICEF, U. y. (2014). Towards a Learning Culture on Safety and Resilience: Technical Guidance for Integrating DRR into the School Curriculum. Ginebra: UNICEF.

Yorca, F. (2013). Análisis FODA del compromiso de gestión. Revista de administración sanitaria, 13 (1).

Published

2018-12-28

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional