Family involvement in school: towards an inclusive educational culture
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v5i1.1949Keywords:
Family attitudes, family role, student diversity, politics of educationAbstract
The purpose of this work was to promote the participation and coexistence of the parents of students of the Fe y Alegría Educational Unit, Santo Domingo, Ecuador, through training in inclusive education aimed at families who care for students of Basic Secondary Education. Currently, there are a good number of families disconnected from the educational community, who demand spaces that make participation in coexistence viable from an inclusive perspective. To this end, a quantitative, quasi-experimental and descriptive action research design was followed. A survey was applied in two moments (pretest and posttest) to 35 parents of students in this Unit. For the analysis of the data obtained, the statistical analysis software SPSS version 20 was used. Among other results, it was possible to help strengthen the culture of the center aimed at parental participation and its impact on the institution's inclusive climate.
Downloads
References
Asamblea Nacional. (2003). Código de la Niñez y la Adolescencia. República del Ecuador. Quito: Registro Oficial. http://www. igualdad. gob. ec/docman/biblioteca-lotaip/1252--44/file. html
Asamblea Nacional. (2017). Ley Orgánica de Discapacidades. República del Ecuador. Quito: Registro Oficial Nº 796. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf
Calvo, M., Verdugo, M. Á., & Amor, A. M. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 99-113.
Castro, F., Castañeda, M., Ossa, C., Blanco, E., & Castillo, N. (2017). Validación de la escala de auto adscripción inclusiva en docentes. Psicología Educativa, 23, 105-113.
Consejo Nacional de Planificación. (2017). Plan de Desarrollo Toda Una Vida. República del Ecuador. Quito: Senplades.
Cortella, M. (2018). Escuela, docencia y educación. Nuevos tiempos, nuevas actitudes. Madrid, Narcea.
De la Herrán, G. A., Ruiz, C. A. I., & Lara, L. F. (2018). Claves del cambio educativo en Ecuador. Foro de Educación, 16(24), 141-166.
García, S. M., Hernández, P. M., Parra, M. J., Vicente, G., & Ángeles, M. (2016). Participación familiar en la etapa de educación primaria. Perfiles educativos, 38(154), 97-117.
Hernández, S. R., Fernández, C. C, & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación McGraw-Hill. México DF.
Lara, F. (2019a). Hacia una educación del Sumak Kawsay a través de la propuesta artística de Oswaldo Guayasamín. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 9-26.
Lara, F. (2019b). Sumak Kawsay y Educación Inclusiva en Ecuador: una propuesta desde el personalismo. Acta Scientiarum, 41, 1-8.
Lara, F. L., & De la Herrán, G. A. (2016). Reflexiones sobre la educación del sumak kawsay en Ecuador. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 18(36), 41-58.
Llevot, N., & Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 8(1), 57-70.
López, M., Echeita, G., & Martín, E. (2017). Dilemas en los procesos de inclusión: explorando instrumentos para una comprensión de las concepciones educativas del profesorado. http://www.repositoriocdpd.net:8080/handle/123456789/1915
López, S. I. M., & Valenzuela, B. G. E. (2015). Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 42-51.
Mitchell, D. (2015). Inclusive education is a multi-faceted concept. Center for Educational Policy Studies Journal, 5(1), 9-30.
Molina, S. (2015). La inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales en Comunidades de Aprendizaje. Intangible capital, 11(3), 372-392.
Muntaner, G. J. J., Rosselló, R. M. R., & De la Iglesia, M. B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio siglo XXI, 34(1 marzo), 31-50.
Orozco, G.H., Tejedor, F. y Calvo, M.I. (2017). Meta-análisis sobre el efecto del software educativo en alumnos con necesidades educativas especiales. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 35-52.
Palella, S., & Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. (primera reimpresión ed.). Caracas, Venezuela: Fedupel. Recuperado de E:/Libros% 20de% 20exposici% C3% B3n/metodologc3ada-de-lainvestigacic3b3n-cuantitativa-3ra-ed-2012-santa-palella-stracuzzi-feliberto-martinspestana. pdf
Sánchez O. A., Reyes, R. F., & Villarroel, H. V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 347-367.
UNESCO. (16 de enero de 2019). La UNESCO y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://es.unesco.org/sdgs
Valdés, A. A. y Sánchez, P. A. (2016). Las creencias de los docentes acerca de la participación familiar en la educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 105-115.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fernando Lara Lara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

