To meet nature. Teacher training and challenges of socio-environmental education in the mexican context

Authors

  • Lucia Rodríguez Guzmán Universidad de Guanajuato, México
  • Arturo Aguilar Villegas Escuela Normal Oficial de León de Guanajuato, México

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.1960

Keywords:

Environmental education, teacher training, sustainability

Abstract

This work recovers some of the aspects of environmental education for sustainability. A survey was applied to 332 undergraduate students in Education with the purpose of identifying if future teachers consider nature as important. The results show that only 10 % of the participants, mainly women, gave priority to the environmental issue. The urgent inclusion of such topics is proposed in all curricular spaces of teacher training institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Rodríguez Guzmán, Universidad de Guanajuato, México

Profesora Investigadora, Doctora en Educaci por la Universidad Automa de Guadalajara, Maestr en Investigaci Educativa, Master en E-learning por la Universidad Oberta de Catalunya, Espa.

Integrante del Sistema Nacional de Investigadores y del PRODEP, responsable de Proyectos CONACYT

References

Álvarez, E. (2001). Educación ambiental. Explorando caminos humanamente ecológicos, armoniosos, equitativos y sustentables. México: Editorial Pax.

Batllori, A. (2008). La educación ambiental para la sustentabilidad. México; CRIM, UNAM.

Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.

Convenio de Arrábida (1994). Carta de la Transdisciplinariedad. Portugal.

CITMA, PNUD, & PNUMA (2013). IX Convención Internacional sobre Medio Ambiente y Desarrollo: Urge un cambio trascendental para el futuro que queremos. La Habana, Cuba.

COEPES (Comisión Estatal para la Planeación de la Educación Superior de Guanajuato). (2013). Manual para los Programas de Educación Ambiental para el Desarrollo y Crecimiento Sustentable. México: Comisión Especial de Educación Ambiental.

Fuentes, S. (2008). Sujetos de la educación: Identidad, ideología y medio ambiente. México: Universidad Pedagógica Nacional.

Leff, E. (2009). La complejidad ambiental. 2ª reimpresión, México: Siglo XXI.

Leff, E. (2013). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. 3ª reimpresión, México: Siglo XXI.

Martínez, A. (2019). México entre países más vulnerables a cambio climático. Boletín No. 125, FCCyT, México. Consultado el 11 de junio de 2019 de: http://www.foroconsultivo.org.mx/FCCyT/boletines-de-prensa/m%C3%A9xico-entre-pa%C3%ADses-m%C3%A1s-vulnerables-cambio-clim%C3%A1tico

Peredo, G.A., Vázquez, A., & Rodríguez, M. (2016). La educación superior y la crisis ambiental. RECUS: Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 1(1), 21-30. Consultado el 10 de julio de 2019 de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/issue/view/6

Rodríguez L., & Rodríguez F. (2010). La integración curricular de la dimensión ambiental en los programas de educación superior: ¿Es demasiado tarde? Paideia, Revista de la UPN. 6(6), 90-97.

Súcar, S. (2011). Visiones Iberoamericanas de la Educación Ambiental en México. Memorias del Foro Tbilisi + 31.
México: Universidad de Guanajuato, Academia Nacional de Educación Ambiental y SEMARNAT.

Vázquez, A., & Terazona, K. (2017). Desarrollo sostenible, “Buen Vivir” y la Universidad Ecuatoriana. RECUS: Revista Cooperación Universidad Sociedad, 2(1), 27-32. Consultado el 15 de mayo de 2019 de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/issue/view/59

Published

2019-12-30

Issue

Section

Responsabilidad social