The The movement of assistant students of the Technological University of Havana José Antonio Echeverría, Cujae

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v5i1.2033

Keywords:

pedagogical training, movement of assistant students., higher education

Abstract

The current transformations of the higher education model require the training of autonomous students who innovate in the face of the changing needs of society and the quality demands of education and the contemporary context. In particular, the training of engineers and architects plays a very important role in the construction of society. The movement of student assistants materializes in response to this demand, the deficit of university professors and the need to cover the educational teaching process with the required quality. This article comes from the Model project for the pedagogical training of student assistants, with the support of Information and Communication Technologies at the Technological University of Havana, José Antonio Echeverría, Cujae, which is currently being developed at the Reference Center for Advanced Education. The objective of this research was to characterize the current state of the movement of student assistants in La Cujae. For this, theoretical level methods have been used as a documentary, analytical-synthetic and systematization study, at an empirical level, the survey was used, and descriptive statistics, as a statistical method, to process results obtained in the preliminary investigation carried out. The information obtained in each one of the items allowed to know the difficulties that exist in the training of student assistants in this Institution, which merit the elaboration of a training strategy for these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballero, L. O., Martínez, Z., García, R., & Hernández, D. (2014). Estrategia de trabajo para el alumno ayudante en la carrera Licenciatura de Cultura Física y el Deporte. efdeportes.com. Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd189/el-alumno-ayudante-en-la-carrera.htm

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Organización de las Naciones Unidas (ONU), mayo 2016. Metas del Objetivo 4, (4.4), p.15.

VI Congreso del PCC de Cuba. (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. 41. Ciudad de La Habana. Recuperado de: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf

Consejo Nacional de la FEU. (2016). ABC de la FEU. La Habana. Recuperado de: http://www.ujc.cu/es/documentos/abc-de-la-feu

González, H. S., & Malagón, R. (2015). Elementos para pensar la formación pedagógica y didáctica de los profesores en la universidad. Colomb. Appl. Linguist. J., 17(2), 290-301.

Jiménez, S., Gómez, Y., Sosa, I., Socarras, N., Iglesias, A. E., & Gómez, A. A. (2017). Acciones pedagógicas para la preparación de los alumnos ayudantes en Ginecología y Obstetricia. EDUMECENTRO, 9(1), 125-141.

Mena, M., & otros (2013). La sistematización: un método de la gestión de información para enfrentar la investigación educativa. Órbita Científica.

MES (2007). Resolución No. 210/07. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. Capítulo 3. Trabajo Docente. Gaceta Oficial No. 040. Cuba Recuperado de: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

MES (2018). Resolución No. 2/2018. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. Capítulo 5. Trabajo con Alumnos Ayudantes. Gaceta Oficial No. 25 de 21-06-2018. Cuba. Recuperado de: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

Mirabal, J.M., Puig, N. S., Pardillo, E. C., Rivero, I., & Del Sol, L. A. (2017). Investigación científica, actividades educativas comunitarias y funciones gerenciales: pertinencia en la superación de alumnos ayudantes. EDUMECENTRO 9(4), 129-143.

OEI (2017). Metas 2021 de la Organización de Estados Iberoamericanos. Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Recuperado en: http://www.oei.es/pdfs/pensamiento_educativo

UNESCO. (2015). Educación para Todos: Los seis objetivos EPT. París: UNESCO. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-internationalagenda/education-for-all/efa-goals/

Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae). (2018). Estrategia y Lineamientos para la formación de los alumnos ayudantes. Recuperado de: http://cujae.edu.cu/quimica/estrategias/alumnos-ayudantes

Published

2020-07-29

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional