Psycho-socio-affective factors that limit the performance of people with disabilities cared for by the Rostro de Jesús foundation, 2018-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v5i2.2329

Keywords:

Disabled, occupational medicine, foundation, employment, economic and social development

Abstract

Job placement for people with disabilities is a challenge for their lives, their families and their organizations, due to the incidence of psychosocial and affective factors in their work performance. Based on this conception, an investigation was developed that aimed to evaluate the psychosocial and affective factors that impede the labor development of people with physical disabilities attended by the Rostro de Jesús Foundation from 2018-2019, in Manabí, Ecuador, to improve their quality of life in the economic and social sphere. A methodology was used with a mixed qualitative-quantitative approach, descriptive, prospective and transversal. It was possible to describe the affective state and the psychosocial conditions that affect work development, using the interview and the systematic analysis of medical records and bibliographic reviews. As a result of the psychosocial and affective analysis, it is identified that 41, 19% of people presented moderate depression; 47.05% adaptation problems and 11.76% manifested psychosomatic attitudes of anxiety. It is concluded that psychosocial and affective factors are determining processes in the adaptation and labor and economic inclusion of people with disabilities, and that family support helps to strengthen the resilience of these people.

  What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisol Jacqueline Mendoza Salazar, Estudiante de la Maestría en Administración de Empresas, Instituto de Posgrado, Universidad Técnicade de Manabí, Ecuador

 

  What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy

Renier Esquivel García, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

 

  What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy

References

Camón, D. G. (2016). Psicopreven. Disponible en Psicopreven. https://www.psicopreven.com/noticias-de-la-prevencion/137-que-son-los-riesgos-psicosociales

Caramelo, G. (2017). DELS. Disponible en: http://www.salud.gob.ar/dels/entradas/historia-clinica

Enríquez, O. (2019). Informe mensual de gestión del servicio de personas con discapacidad. Quito: Coordinación
General de Investigación y Datos.

Fuentes, M. L. (2013). La discapacidad segun la CIF. Cubaeduca, 3.

Gil-Monte, P. R. (2012). Riesgos psicosociales en el trabajo. Revista Perú Med Exp Salud Pública, 238-245.

Guerra, M., Ramos, C., Subía, A., Carvaja, V., & Borja, S. (2016). Inclusión de personas con discapacidad en el
medio laboral. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 3(2), 8-14.

INEC. (2010). Instituto Nacional de estadísticas y Censos. Obtenido de http://www. ecuadorencifras. gob.
ec/institucional/home

Ministerio de Relaciones Laborales, & CONADIS - Consejo Nacional de Igualdad de discapacidades. (2013).
Manual de Buenas Prácticas para la inclusión social de las personas con discapacidad.
http://www.jardinuniversitario.utm.edu.ec/departamento/ media/areatecnica
/buenas_practicas_inclusion_laboral.pdf

Muntaner, J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63. En
http://www.rieoei.org/rie63a02.pdf

Navarro, X. (2015). Definición ABC. Retrieved from Definición ABC: Recuperado de
https://www.definicionabc.com/economia/nivel-socioeconomico.php

OIT. (2014). Discapacidad y Trabajo [16 de febrero del 2016]. Disponible en: http://www.ilo.org/global/topics
/disability-andwork/lang--es/index.htm

OIT. (2015). Trabajo decente para personas con discapacidad: promoviendo derechos en la agenda global de
desarrollo (2015), [18 de febrero del 2016]. Disponible en: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public

OMS. (2016). [5 de Febrero del 2016]. Disponible en:http://www.who.int/topics/disabilities/es/

OMS. (2017). Conceptos de deficiencia, discapacidad y minusvalía. Washington.

OMS. (2018). World Health Organization. Disponible en: World Health Organization. https://www.who.int
/es/news-room/fact-sheets/detail/suicide

Ordoñez, C. (2011). Breve análisis de inserción laboral de personas con discapacidad en el Ecuador. Revista de
Educación, 6(2), 145-147.

Pierson, M. R., Warter, E. W., Lane, K. L., & Glaeser, B. C. (2008). Factors influencing the self-determination of
transition-age youth with high-incidence disabilities, Career Development for Exceptional Individuals, 31,115-125.

Riaño-Galán, A., García-Ruiz, R., Rodríguez-Martín, A., & Álvarez-Arregui, E. (2016). Calidad de vida e inserción
socio-laboral de jóvenes con discapacidad. Revista electrónica de investigación educativa, 18(1), 112-127.

Sampieri, R. H. (2017). Metodologia de la investigación. México: McGRAW-HILL.

Simonsen, M. L., & D. A. Neuberth (2013). Transitioning Youth With Intellectual and Other Developmental
Disabilities. Predicting Community Employment Outcomes. Career Development and Transition for Exceptional
Individuals, 36(3), 188-198.

Smith, B. (2018). Análisis estadístico. Disponible en: https://www.sas.com/es_mx/insights/analytics/statistical-
analysis.html

Thayer, R. E. (2017). Asociación mentes abiertas. Disponible en Asociación mentes abiertas.
https://www.mentesabiertas.org/trastornos-del-estado-de-animo/depresion/bipolar/tratamiento-psicologico
/psicologos/terapia-adultos-infantil/asociacion-psicologia-madrid

Published

2020-09-30

Issue

Section

Educación inclusiva en la sociedad