The ethics of the teacher: A perspective axiológica of the process of the top education in the Ecuador.

Authors

  • Leicy Gaudelia Solórzano Palacios Instituto Tecnológico Superior Paulo Emilio Macías
  • Javier Antonio Rivadeneira Mendoza Instituto Tecnológico Superior Paulo Emilio Macías
  • Alexander Patricio García Mendoza Instituto Tecnológico Superior Paulo Emilio Macías
  • Carlos Alberto Aray Andrade Universidad Técnica de Manabí.

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v2iESPECIAL.1246

Keywords:

Ethics, top education, teachers, formative process, values

Abstract

The top education of the Ecuador needs to form the university teachers who are in conditions to develop a qualit education to achieve an efficient preparation of the professionals and technical personnel that the company needs. The top contemporary education needs of a solid formation axiológica of the professionals as foundation of the current in force processes. The formative process has been orientated towards an integral approach for the educational labor. For the institutions of top education it turns out to be a real challenge form professionals whose values answer to a professional action responsible and compromised with the solution of the problems of his context of professional action demonstrating competition in his performance and a civil worthy action of the social values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. (2005). Valores en educación superior. La Habana: Instituto de Estudios e Investigaciones del Trabajo.

Baxter, E. (2009). La formación de valores: una tarea pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. México DF: Servel.

Borja, M. (2009). Axiología en educación superior. Madrid: Manantial.

Castillo, J. (2004). El trabajo del profesor universitario. Madrid: Complutense.

Cortina, A. (2005). El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Bogotá: El Búho.

Domínguez, J. (2004). Sociología de los valores universitarios. Buenos Aires: Siglo XXI.

Durkheim, E. (1992), Professional Ethics and Civic Morals. Londres: Routledge.

Hernández, F. (2014). Axiología académica. Madrid: Editorial Complutense.

Hortal, A. (2000). Docencia superior y valores. Madrid: Verbo Divino.

López, R. (2009). La profesionalidad moral. Valores éticos en la formación universitaria. Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Martínez, M. (2001). El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Bilbao: Educación.

Ramírez, R. (2013). Tercera ola de transformación de la educación superior en Ecuador. Quito: Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología.

Rodríguez, Á. (2008). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Ediciones Paidós.

Samaniego, J. (2002). Cambiar la institución educativa para formar en valores. Valencia: Alfa.

Valdés, M. (2010). Perspectivas y valores en educación superior. Buenos Aires: Ateneo.

Windelban, W. (2004). Preludios filosóficos morales. Madrid: Mediterráneo.

Yurén, M. (2005). Ethos y autoformación en los dispositivos de formación de docentes. Barcelona: Pomares.

Published

2018-04-09