Experiences in the informational literacy of the health professionals of the Mayabeque Province

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1371

Keywords:

information literacy; postgraduate education; universities; informational competences; educative intervention

Abstract

Introduction: currently, health professionals have difficulties in recognizing the information they need, where to locate it, use it, evaluate it, and communicate it efficiently. For this reason, the diagnosis of the level of informational literacy was carried out. Objective: to implement a diploma that contributes to the preparation in the management of the information and knowledge that they need for their professional performance. Methodological design: a study of quasi-experimental educational intervention without a control group was carried out with the objective of developing informational competences in the use of the information resources offered by the Infomed portal among the health professionals of Mayabeque province in the period between December 2015 and March 2017. The study population was 21 professionals who enrolled the graduate. Results: it was determined that at the beginning of the course only 14.2% had participated in some type of training on information literacy, after the diploma increased the use of the information sources available in the Infomed portal of 57.1% to 99.9%; the most used documentary sources both before and after the diploma course were electronic, 71.3% self-rated regular and poor performance in the use of pre-graduate technologies; both before (47.6%) and after (81.8%) most run their own search. Conclusions: the graduate contributed to the formation of informational skills in the health professionals of the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermello Navarrete, R.C. (2013). La alfabetización informacional una necesidad en las universidades. Anuario Electrónico Ciencia, 5(1) ,13-17.

Cañedo Andalia, R. (2004). Sobre la necesidad de la enseñanza de elementos de información en las carreras biomédicas. Acimed, 12(3) 1-1 Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000300001&lng=es

DaRosa, D.A., Mast, T.A., Dawson-Saunders, B., Mazur, J., Ramsey, D.E. y Folse, J.R. (1983). A study of the information-seeking skills of medical students and physician faculty. J Med Educ, 58(1) ,45-50. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6336788

Duquesne-Alderete, A. (2011). La alfabetización en información en los Policlínicos Universitarios. Educación Médica Superior, 25(2) ,157-63.

Gainza González, B., Rodríguez Elías, D., Rodríguez Ortiz, R., Lara Rodríguez, N., & Vega Hidalgo, M. (2017). Intervención educativa para elevar el conocimiento sobre Alfabetización informacional en Residentes de especialidades médicas. MULTIMED Granma, 19(6), 1020-1034. Recuperado de http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/427

López, A. (s.f.) La alfabetización en información como una necesidad para la formación del profesional en la sociedad del conocimiento: el caso de la universalización de la educación superior cubana. Recuperado de: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/infodir/alfabetizacion.pdf

Marín, V., Vázquez, A.I., Llorente, M.C. & Cabero, J. (2012). La alfabetización digital del docente universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/377/114

Mayor Guerra E, Castillo AsensioI. Competencias informacionales en profesionales de la salud del Hospital Provincial Clínico Quirúrgico Docente Saturnino Lora. En: Facultad de Tecnología de la Salud. I Congreso Virtual de Gestión de Información en Salud / VII Convención Informática 2009 / I Convención de Tecnología de la Salud.
Habana, Dirección Nacional de Informática; Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas y Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas, feb.-mar. 2009. ID: cumed-53682.

Pérez, J. (2007). La alfabetización informacional en las universidades: una propuesta de actuación para la Biblioteca de la Universidad Complutense de Madrid. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Pérez-Lores, S., Pérez-Randiche, L.M., Lores-Cruz, A., Rodríguez-Fernández R.M. y Lores-Cruz, A. (2017). Presentación del Programa de Alfabetización informacional diseñado para los residentes del Hospital Vladimir Ilich Lenin. Correo Científico Médico, 21(1), 327-340. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000100030&lng=es

Rodriguez-Castilla, L. (2013). Impacto del programa de alfabetización informacional en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Biblios, 53 Recuperado de: http://biblios.pitt.edu/ DOI 10.5195/biblios.2013.86

Fidelina Sánchez, C., y Llano Gil., E. (2012). Estrategia para la formación de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gaceta Médica Espirituana, 16(2), 46-53. Recuperado de http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/650

Sánchez G. (2007). Experiencia de aplicación de servicios de alfabetización informacional para docentes universitarios mayores de 35 años en la UNAM México. Anales de Documentación, 10, 375-396. Recuperado de: http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1261/1311

Vidal Ledo MJ, Fernández Valdés Md, Zayas Mujica R, Paredes Esponda E. (2016). Alfabetización Informacional. Educación Médica Superior, 30(4), Recuperado de: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/924

Published

2018-05-03