Informational behavior. About the sculptures at the Technical University of Manabí
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.1621Keywords:
Information behavior; sculptures; information literacy; Technical University of Manabi; University Library.Abstract
A descriptive study was carried out, whose objective is to determine the informational behavior that the students have in relation to the sculptures placed in the different spaces of the faculties and areas that make up the Technical University of Manabí. The method of documentary analysis was used in the characterization of the sculptures. A questionnaire was applied to a sample of 300 students, representing the different faculties of the Portoviejo campus, to inquire about the need, access, evaluation and use of the information that comes from the dignified characters. The Statgraphics Centurion software was used in the analysis of the data. As results, a poor knowledge of the meaning of the works and what they represent stands out. As conclusions, it is suggested to work from the university library in an informational literacy program that considers these works as an alternative that promotes the cultural development of the students in the university.
Downloads
References
Alonso, J. (2017). La Biblioteca Universitaria y la Alfabetización Informacional de los investigadores. Desiderata LAB, (5), 18-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6036833.pdf
Amaya, A. (2018). El mundo recuerda a Mahatma Gandhi, 70 años después de su muerte. Recuperado de https://www.france24.com/es/20180130-mahatma-gandhi-70-anos-muerte
Ávila, R. B. (2001). Metodología de la Investigación. Guía para elaborar la tesis. Lima, Perú: Estudio y Ediciones.
Barbero, J.F. (2015). Einstein, la luz, el espacio -tiempo y los cuantos. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, Arbor, 191(775), 1-24. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2015.775n5005
Contreras, S; Miranda, A. (2018). Don Quijote y su visión de la justicia y el derecho. A propósito de los consejos para el gobierno de la ínsula Barataria. Revista CES Derecho, 1(9), 3-12.
Cosse, I. (2016). “Ese monstruito”: Mafalda, generaciones y género en una construcción mítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1549-1561. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n2/v14n2a46.pdf
Cuchovasky, A. (2014). Documental completo de Albert Einstein en español. Recuperado de https://www.saberespractico.com/biografias-resumidas/einstein/
Decrece, M., y Rica, M. (2018). El legado de Ghandi para las movilizaciones y resistencias ecosociales. Ecología Política, 55, 112- 117. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6501773.pdf
Ecuador Genealogía Grupo. (2018). Dr. Miguel Hilario Alcívar. Recuperado de: https://gw.geneanet.org/ecuadorgen?lang=es&n=alcivar&oc=0&p=miguel+hilario
Jofré, M. (2006). Don Quijote como novela moderna y la conjunción de géneros altos y bajos. ALPHA, (22), 27-41. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012006000100003
Lahoz-Beltra, R. (2013). Alan Turing y los orígenes de la investigación multidisciplinar. Revista encuentros multidisciplinares, (44), 1-7. Recuperado de http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA44/Rafael_Lahoz.pdf
Martín, G. (2017). Marie-Sklodowska Curie, pionera de la Física Médica y fuente de inspiración para mujeres científicas. Rev Fis Med, 18(1), 35-40. Recuperado de https://revistadefisicamedica.sefm.es/index.php/rfm/article/viewFile/239/240
Martín, M.C. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión, 5(17), 23-29.
Menasché, L. (2016). A Vida e o Legado de Alan Turing para a Ciencia. Recuperado de www.dcc.ufrj.br/~luisms/turing/Seminarios.pdf
Moreno, J. (2015). (+) de 100 años con Turing. Recuperado de https://upcommons.upc.edu/handle/2117/85777
Patricios, J. (2018). South Africa 2018: Mandela’s memory and presidential prototypes for exercise interventions and implementation. Br J Sports Med, 52(10), 621. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2018-099270
Peña, R. (2013). La vida y la obra de Alan Turing. Recuperado de: http://blogs.mat.ucm.es/shm/wp-content/uploads/sites/17/2013/06/TuringRP_SHMat-Ene13.pdf
Pérez, C. (2018). Educación emocional en el aula a través de la literatura. (Tesis de grado). Universidad Internacional de La Rioja, Valencia. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6815/PEREZ%20ESCORIHUELA%20CRISTINA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, R. (s.f). Lascano Bahamonde Alejo. Archivo Biográfico Ecuador. Recuperado de: http://www.archivobiograficoecuador.com/tomos/tomo1/Lascano%20Bahamonde%20Alejo.htm
Sánchez, L. (2014). Cuando el cine 'inventó' a Gandhi. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/cultura/2014/08/26/53fb7034ca474190368b459a.html
Serna, E. (2011). Marie Curie. Lámpsakos, (5), 70-75. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3662079.pdf
UACM (2016). Lineamientos para el Uso de Espacios Físicos, Equipo y Mobiliario para Proyectos Académicos. Recuperado de: https://portalweb.uacm.edu.mx/uacm/Portals/0/ConsejosdePlanteles/Cuautepec/Normatividad/Nuevos_Lineamientos_Uso_Espacios_Academicos.pdf
Varela, H. (2014). Nelson Rolihlahla Mandela: la lucha por la recuperación de la dignidad humana. Estudios de Asia y África, XLIX(2), 497-507. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58639998008
Vargas, L. (2011). Marie Curie: la dama del radio. Revista Digital Universitaria, 12(10), 3-17. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.12/num10/art89/art89.pdf
Web Personajes históricos (2018). Alan Turing: biografía, aportes, película, frases, Apple, y más. Recuperado de http://personajeshistoricos.com/c-escritores/alan-turing/
Wesley, D. (2018). Hippocrates. Recuperado de https://www.britannica.com/biography/Hippocrates
Yanes, J. (2017). El gran invento de Marie Curie. Recuperado de https://www.bbvaopenmind.com/el-gran-invento-de-marie-curie/