Ecocritical conception and environmental education from the comprehension of poetic texts
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.1651Keywords:
environment, experiences, eco-criticism, reading and understanding.Abstract
The correct use of creative activity is a potential solution for the development of ecocritics in the development of communication skills through the reading and comprehension of texts, stimulating the creativity of students. With its application you get a deeper understanding of the text. It has been revealed that the greatest deficiencies in the use of oral and written language are based on the student's lack of creativity and autonomy to erect a different text. Teachers to foster a reflective and critical attitude towards the environmental text should use the creativity of their students to influence and emphasize the role of teachers and their teaching materials and strategies that contribute to literary criticism dedicated to study, representation of the environment in the readings, as representations of the imaginary that they must understand and modify from their praxis. It is for this reason that this article aims to: propose the analysis-understanding of a poem that from the work with the poetic text, encourage creativity, as an affective response of the student to the text of environmental theme.Downloads
Download data is not yet available.
References
Acosta, I., Sarduy, D., & Rodríguez, A. (2018). La educación ambiental: desarrollo sostenible desde la concepción ecocrítica en la comprensión del texto. Revista Márgenes, 6(3), 30-45. Recuperado de http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/issue/view/741
Acosta, I., & Bonachea, A. I. (2018). Experiencias pedagógicas desde la lectura crítica del texto: la didáctica de la gramática discursivo-funcional como ciencia particular de la educación. Revista Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/atlante/2018/01/gramatica-ciencia-educacion.html
Aguilera, R. (2018). La educación ambiental, una estrategia adecuada para el desarrollo sostenible de las comunidades. Revista Desarrollo Local Sostenible, 11(31), 2-11.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Revista Chilena De Literatura, (94), 287-303. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchilite/n94/art16.pdf
Campos, M. & García-Rivera, G. (2017). Aproximación a la eco crítica y la eco literatura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. OCNOS Revista de literatura, 16(2), 95-106.
Cassany, D. (2011). Una buena clase de lectura. Sugerencias para un plan de lectura, escritura y expresión oral. Departamento de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón, 36-41. Recuperado de: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/22472/Cassany_PAN_DE_LECTURA.pdf?sequence=1
Cervera, Á. (2013). De la comprensión lectora a la interpretación discursiva. Revista Cálamo FASPE. (61), 71-75. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj4r8C49LPgAhVMuVkKHf4ADuoQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F4265968.pdf&usg=AOvVaw2-zQ_aKTOsmEM0xktDAmF7
Citas y proverbios, (s.f.). André Maurois. Recuperado de http://www.citasyproverbios.com/cita.aspx?t=La%20lectura%20de%20un%20buen%20libro%20es%20un%20di%C3%A1logo%20incesante%20en%20que%20el%20libro%20habla%20y%20el%20alma%20contesta.
Del Pozo, G. (2018). Estrategias metodológicas en las habilidades delecto escritura, guía de estrategias de habilidades lectoras. (tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.
Escalante, D., & Caldera, R. (2008). Discusión esquematizada una estrategia para la comprensión de la lectura. Revista Acción Pedagógica, 17(1), 34-43.
Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (24), 128-135. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n24/n24a10.pdf
Gremiger, C. (2000). El rol de la lectura en el aprendizaje de los valores. Una visión constructivista. Revista Puertas a la lectura, (9-10), 59-63.
Hoyos, A. & Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 23-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1942/194252398003.pdf
Ítaca, P. & Durán, P. A. (2017). Eco crítica e historicidad: releyendo a los clásicos, la naturaleza y la sociedad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90 (31.3), 53-64.
Marconi, A. (2015). Encuentro de Palabras. Las practicas lectoras de niñas y niños. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de la Plata, La plata, Argentina.
Martínez, L. (2018). Las Palabras y El Escrito Daniel Cassany. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/328747200/Las-Palabras-y-El-Escrito-Daniel-Cassany-1
Merino, P., & Polanco, J. (2015). Formar lectores en la era digital. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=0W_pCgAAQBAJ&pg=PA23&lpg=PA23&dq=%E2%80%9Cuna+educaci%C3%B3n+lectora+dirigida+a+forjar+una+personalidad+dotada+de+voluntad,+criterio,+autonom%C3%ADa+y+determinaci%C3%B3n&source=bl&ots=47mGlI5JMh&sig=ACfU3U3fOXH15UM8QQtjG7is6Vf7rUCQaQ&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjN8N_IyazgAhXis1kKHWIWBtwQ6AEwCXoECAUQAQ#v=snippet&q=se%20trata%20de%20ayudar%20al%20lector%20a%20entender%20no%20la%20an%C3%A9cdota%20del%20relato%2C%20sino%20el%20sentido%20de%20lo%20relatado%2C&f=false
Montaño, J. R. & Arias Leyva, G. (2004). La enseñanza de la lectura y la comprensión de textos en la escuela. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Mundifrases, (S.f). Frases de André Maurois. Recuperado de https://www.mundifrases.com/frases-de/andre-maurois/
Ostria, M. (2010). Globalización, ecología y literatura. Aproximación eco crítica a textos literarios latinoamericanos. Kipus Revista andina de letras, (27), 97-109.
Rivera, V. (2015). Formas actuales de lectura. (Tesis de Maestría). Universidad de Chile Facultad de Ciencias Sociales, Santiago, Chile.
Sánchez, M (2016). Acercamiento a la lectura desde la biblioteca escolar. Revista ciencias de la educación, 26(48), 227-292. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/48/art16.pdf
Acosta, I., & Bonachea, A. I. (2018). Experiencias pedagógicas desde la lectura crítica del texto: la didáctica de la gramática discursivo-funcional como ciencia particular de la educación. Revista Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/atlante/2018/01/gramatica-ciencia-educacion.html
Aguilera, R. (2018). La educación ambiental, una estrategia adecuada para el desarrollo sostenible de las comunidades. Revista Desarrollo Local Sostenible, 11(31), 2-11.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Revista Chilena De Literatura, (94), 287-303. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchilite/n94/art16.pdf
Campos, M. & García-Rivera, G. (2017). Aproximación a la eco crítica y la eco literatura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. OCNOS Revista de literatura, 16(2), 95-106.
Cassany, D. (2011). Una buena clase de lectura. Sugerencias para un plan de lectura, escritura y expresión oral. Departamento de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón, 36-41. Recuperado de: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/22472/Cassany_PAN_DE_LECTURA.pdf?sequence=1
Cervera, Á. (2013). De la comprensión lectora a la interpretación discursiva. Revista Cálamo FASPE. (61), 71-75. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj4r8C49LPgAhVMuVkKHf4ADuoQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F4265968.pdf&usg=AOvVaw2-zQ_aKTOsmEM0xktDAmF7
Citas y proverbios, (s.f.). André Maurois. Recuperado de http://www.citasyproverbios.com/cita.aspx?t=La%20lectura%20de%20un%20buen%20libro%20es%20un%20di%C3%A1logo%20incesante%20en%20que%20el%20libro%20habla%20y%20el%20alma%20contesta.
Del Pozo, G. (2018). Estrategias metodológicas en las habilidades delecto escritura, guía de estrategias de habilidades lectoras. (tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.
Escalante, D., & Caldera, R. (2008). Discusión esquematizada una estrategia para la comprensión de la lectura. Revista Acción Pedagógica, 17(1), 34-43.
Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (24), 128-135. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n24/n24a10.pdf
Gremiger, C. (2000). El rol de la lectura en el aprendizaje de los valores. Una visión constructivista. Revista Puertas a la lectura, (9-10), 59-63.
Hoyos, A. & Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 23-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1942/194252398003.pdf
Ítaca, P. & Durán, P. A. (2017). Eco crítica e historicidad: releyendo a los clásicos, la naturaleza y la sociedad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90 (31.3), 53-64.
Marconi, A. (2015). Encuentro de Palabras. Las practicas lectoras de niñas y niños. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de la Plata, La plata, Argentina.
Martínez, L. (2018). Las Palabras y El Escrito Daniel Cassany. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/328747200/Las-Palabras-y-El-Escrito-Daniel-Cassany-1
Merino, P., & Polanco, J. (2015). Formar lectores en la era digital. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=0W_pCgAAQBAJ&pg=PA23&lpg=PA23&dq=%E2%80%9Cuna+educaci%C3%B3n+lectora+dirigida+a+forjar+una+personalidad+dotada+de+voluntad,+criterio,+autonom%C3%ADa+y+determinaci%C3%B3n&source=bl&ots=47mGlI5JMh&sig=ACfU3U3fOXH15UM8QQtjG7is6Vf7rUCQaQ&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjN8N_IyazgAhXis1kKHWIWBtwQ6AEwCXoECAUQAQ#v=snippet&q=se%20trata%20de%20ayudar%20al%20lector%20a%20entender%20no%20la%20an%C3%A9cdota%20del%20relato%2C%20sino%20el%20sentido%20de%20lo%20relatado%2C&f=false
Montaño, J. R. & Arias Leyva, G. (2004). La enseñanza de la lectura y la comprensión de textos en la escuela. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Mundifrases, (S.f). Frases de André Maurois. Recuperado de https://www.mundifrases.com/frases-de/andre-maurois/
Ostria, M. (2010). Globalización, ecología y literatura. Aproximación eco crítica a textos literarios latinoamericanos. Kipus Revista andina de letras, (27), 97-109.
Rivera, V. (2015). Formas actuales de lectura. (Tesis de Maestría). Universidad de Chile Facultad de Ciencias Sociales, Santiago, Chile.
Sánchez, M (2016). Acercamiento a la lectura desde la biblioteca escolar. Revista ciencias de la educación, 26(48), 227-292. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/48/art16.pdf
Published
2019-02-12
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2019 Israel Acosta Gómez, Maritza Esther Águila Consuegra, José Manuel Suárez Meana, Dayami Sarduy Sangil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.