The teaching practicum process and its social impact
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.1764Keywords:
Pre profesional practice, teaching training, investigative process, constantly training, social impact.Abstract
The objective of this work is to offer a critical reflection about the teaching practicum of students in the School of Pedagogy of the National and Foreign Languages at Universidad Técnica de Manabí, demonstrating the social impact of this activity in relation with the formative and investigative process and its contribution to the society. For this reason was made a scientific documents analysis in the same way the normative documents that regulate this type of educational activity. In conclusion the teaching practicum is a constantly training in public and private companies, in the same way the professionals, leaders, and managers; a rol in the scientific disclosure and cultural diversity; in addition a rol in social transformation and community development and a role in the technological transference, with a strategic vision of development.
Downloads
References
CES (2013). Reglamento de Régimen Académico. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/actas-y-resoluciones/sesionesextraordinarias/2013/1929-rpc-se-013-no051-013
Delgado, R. (2012). La Práctica Profesional como Espacio de Aprendizaje. Una perspectiva desde el enfoque de eje de la formación inicial universitaria. Conhisremi, Revista Universitaria de Investigación y Diálogo Académico, 6(2),71-104
León, G. M. (2003). Modelo teórico para la integración escuela politécnica- mundo laboral en la formación de profesionales de nivel medio. (Tesis doctoral). ISPETP, La Habana, Cuba
Llarull, G., Rovira, S., & Gómez, F. (2010). Aporte de las prácticas pre profesionales a la formación de los alumnos universitarios en prácticas extensionistas. Grupo de Extensión G.I.E.S. Mar del Plata: Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
Lorenzo, & Figueroa, D. M. (2010). La práctica reflexiva durante el desarrollo de la práctica. Lima: Debate.
Mondadori, G. (1997). Gran diccionario enciclopédico ilustrado color: todos los secretos del idioma, todo el universo del saber a su alcance. Madrid: Grijalbo.
Pérez, Á. (2010 a) Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 68(24,2), 17-36. Recuperado de www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419198002
Senescyt (2015). Ley Orgánica de Educación Superior. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=11:ley-organica-de-educacion-superior&Itemid=137
UTM (2015). Manual de procedimientos para realizar las prácticas pre-profesionales en la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo: Ediciones UTM.
UTM (2015). Reglamento de Prácticas Pre Profesionales y Pasantías de la Facultad de Filosofía Letras y Ciencia de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo: Ediciones UTM.
UTM (2017). Plan de estudios de la carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Portoviejo: Ediciones UTM.
Zeichner, K. (2010) Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(68) 123-149. Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1279237815.pdf