Virtual environments as new learning scenarios: the use of online platforms in the academic context
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.2603Keywords:
entornos virtuales; educación; práctica pedagógica; herramientas tecnológicas; recursos.Abstract
Virtual environments have gained their space in contemporary education. These are new learning scenarios that aim to energize academic content. Online platforms are a driving force for pedagogical practice, using innovative resources when using, among other tools, information and communication technologies. In this sense, the purpose of this research is to analyze the technologies applied to education and educational innovation, specifically to the new learning environments that have been developed in the Faculty of Philosophy, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica de Manabí, based in Portoviejo, Ecuador.Circumstances such as the experience of the pandemic produced by the Covid-19 show that new teaching scenarios should be optimized and enhanced, because it has been shown that today learning occurs not only within the classroom, but also outside the classroom, thanks to the strong development of various technological tools incorporated into the academic process. In this sense, there areresources such as Zoom platforms, Moodle, social networks, the use of Whatsaap and email that have been used with optimal results. Therefore, both teachers and students incorporate technological tools and processes into their educational context to encourage a change in their practice and especially in their thinking.However, its use must be responsible and thoughtful to help both the teaching and the activities that students must perform.
Downloads
References
Cabezas, M., Casillas, S., y Acuña, S. (2016). Entorno personal de aprendizaje (ple): una propuesta para desarrollar las competencias digital e informacional en la enseñanza universitaria del derecho en Colombia. Aula, 22, 271-287. Recuperado de http:// revistas.usal.es/index.php/0214-3402/article/view/ aula201622271287
Chiñas, C., Vargas, C., Águila, J., y García, E. (2019). Zoom y Moodle, acortando distancias entre universidades. Una experiencia entre la Universidad de Guadalajara, México y la Universidad Libre de Colombia. Recuperado de http://ocs.editorial.upv.es/index.php/INRED/INRED2019/paper/viewFile/10359/4698
Domínguez, G., Jaén, A., y Ceballos, M. J. (2017). Educar la virtualidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 187-199. Recuperado de https://idus.us.es/ xmlui/handle/11441/51921
Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society, 16(1), 58-68. Recuperado de: https://www.redalyc.org/ pdf/5355/535554757005.pdf
Hernández Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Editorial Mc Graw Hill Education.
Larreal, A. y Guanipa, M. (2008). Docentes en los entornos virtuales de aprendizaje. Télématique: Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, 7(3), 71-99. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2954090
Lizarralde, F. (2017). Entornos virtuales tridimensionales de aprendizaje. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Medina, W. (2013). Evaluación del uso de las plataformas virtuales en los estudiantes del programa de maestría en docencia y gerencia educativa de la unidad de postgrado investigación y desarrollo de la Universidad de Guayaquil. Para fortalecer sus conocimientos tecnológicos. (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.
Parra, J. (2020). Prácticas de docencia tradicional en ambientes de educación virtual. Revista Academia y Virtualidad, 13(1), 93-106. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7395767
Silvero, C. (2014). Creación de entornos virtuales de aprendizaje. Mosaico. Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 32, 35-38. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/mosaico-n-32-revista-para-la-promocion-y-apoyo-a-la-ensenanza-del-espanol/ensenanza-lengua-espanola/20230
Vargas, G., y Gamboa, S. (2005). Entornos virtuales y aprendizaje de la filosofía. Folios: revista de la Facultad de Humanidades, 22, 99-105. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/6067/5026
Vintimilla, E. (2015). Entornos virtuales de aprendizaje para la formación continua de los estudiantes de educación básica superior y bachillerato de la Unidad Educativa Fiscomisional Mensajeros De La Paz: implementación y evaluación de la plataforma. (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Enrique Javier Macías Arias, Jhonny Antonio López Pinargote, Germán Temístocles Ramos León, Fabián Enrique Lozada Armendáriz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
