The short film the hero, a critique of Carlos Carrera to modernity

Authors

  • Kepler V. Rivadeneira Aroca

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i1.294

Keywords:

animated short; postmodernism; communication; Mexico; psychology of color.

Abstract

Carlos Carrera in his short film The hero recreates a critical metaphor against modernity and to do so he uses all elements of visual language; he is able to take the audience on a stage existential reflection. He does so with the following argument: in the chaotic metro station in Mexico City, an old man was looking for his destination and he finds it in the possibility of saving the life of a suicidal young. His attempt to become a hero has a twist because the girl does the job, as he is accused of degenerate. The audiovisual text show chaos of modern living with people lost in their individuality, others take easy solutions, and few who to contradict the system as a way to transcend.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aladro, E. (2007) Metáforas e íconos para trasmitir información. Cuadernos de la Información y Comunicación, 12, 49-57

Augé, M. (2007). Sobremodernidad. Del mundo de hoy al mundo de mañana. Contrastes: revista cultural, 47, 101-107.

Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Barcelona, España: Tusquets. Carrera, C. (1994) El Héroe. México: Instituto Mexicano de Cinematografía, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Dirección de Producción de Cortometraje. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=eRwRZ3t0cdU

Cortázar, J. (1967). La vuelta al día en 80 mundos. Siglo veintiuno editores.

De Santiago Rodríguez, E. (2008). Nuevas formas y procesos espaciales en el territorio contemporáneo: la "ciudad única". Polis, 7(20), 53-71.

Echeverri, A. (2011) Cine y color, más allá de la realidad. Revista LaTadeo. 76, 9-28. Recuperado de http://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RLT/article/view/29

Godina, C. (2006) El panóptico moderno. Aparte de rei, Revista de filosofía. 46. Recuperado de: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/godina46.pdf

González, M. (2014) Tres relatos posmodernos contra la trascendencia. Razón y palabra. 59. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n59/varia/mgonzalez.html

Lazkano, I. (2014) El valor expresivo del color en el cine de Kieslowski e Idziak. Revista de letras y ficción audiovisual. 4: 97- 121. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4675527.pdf

Martin, G. (2014, agosto 17) Un mundo sin sombra. El País. Recuperado de http://elpais.com/elpais/2014/08/01/opinion/1406910340_997831.html

Mota, I. 1988. Diccionario de la Comunicación. Madrid: Paraninfo. Orwell, G. (2006). 1984. Editions Underbahn Ltd.

Peñamarín, C. (2014). Esfera pública y construcción del mundo común El relato dislocado. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 103-124.

Sicilia, J. (1999) Entrevista con Mauricio Beuchot. Dios posmoderno. Letras libres. 4, 46-49.

Published

2017-04-17