The musical education in Santiago de Cuba city before 1902

Authors

  • Aysmara Borlot Faure
  • María Nitza Bonne Galí

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i1.297

Keywords:

music education, art education, historical knowledge.

Abstract

The work presented aims to analyze the distinctive features of music education in Santiago de Cuba, to enhance historical knowledge in professional art education. In the same historical- pedagogical process of musical education, essential to work towards  the  rescue  and  preservation  of  our  most  genuine traditions in the training of current and future generations aspect is addressed. For education professionals is a conception of learning developer, in order to promote a new content to encourage new knowledge in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro Ruz, F. (2001) Discurso pronunciado en saludo al 40 aniversario del INDER. Inauguración de la escuela internacional de Educación Física el 23 febrero.

Castro Ruz, F. (2001). Intervención en la Sesión Plenaria de la 105ª Conferencia de la Unión Interparlamentaria efectuada en el Palacio de las Convenciones. La Habana, 5 de abril del 2001.

Castro Ruz, F. (2004). Discurso pronunciado en la graduación del primer curso de las Escuelas de Instructores de Arte, en la Plaza Ernesto Che Guevara, Santa Clara, el 20 de octubre.

Castro Ruz, F. 2001). Discurso pronunciado en saludo al 40 aniversario de la proclamación del carácter socialista de la Revolución el 18 abr.

Durant, H. (1945). Filosofía, cultura y vida. Brasil: Ed. Sudamericana. Hernández Bager, G. (1981). Sobre la Educación musical en la juventud.
– 1981. 96h. _ Trabajo de diploma. Instituto Superior de Arte, La Habana.

Más, S. (2000). Poner al alcance de toda una elevada cultura general y política. – En Periódico Granma. – La Habana. 19 ju.

Ministerio de Cultura, (1976). Principales leyes y disposiciones relacionadas con la cultura, las artes y la enseñanza artística. La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Cultura, (1986). La formación de las cualidades de la personalidad y las particularidades de su desarrollo en los estudiantes de 15 a 18 años. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Ministerio de Cultura, (2000). Compendio de lecturas de la Cultura y la Educación Estética. La Habana: Ed. Política.

Ministerio de Cultura, (2002). Educación Artística: primer año de la formación de Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica: programa. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Ministerio de Cultura, (2007). Modelo de escuela Secundaria Básica: proyecto. La Habana: Ed. Molinos Trade, 2007.

Sánchez Ortega, P. (1990). Algunas consideraciones acerca de la educación musical en Cuba. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Sánchez Ortega, P. (1996). El proceso de musicalización y su repercusión en la preparación del educador musical cubano. – 1996. 115h., (Tesis Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas).Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana.

Sánchez Ortega, P. (1997). Música y Educación musical. En Revista Con luz propia. N° 1. La Habana.

Sánchez Ortega, P. (2000). Educación Musical y Expresión Corporal. La Habana, Ed. Pueblo y Educación.

Sánchez Ortega, P. (2004). Tendencias pedagógico- musicales del siglo XX y su influencia en Cuba. p. 43- 48. En Revista Educación. N° 111. La Habana, ene.- abr.

Published

2017-04-17