Program for strengthening family in educational units. An exercise in relation to society
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i1.298Keywords:
Academy, community, family, bonding, performance.Abstract
The objective of this research was to strengthen the family ties of parents of students and their impact on academic performance through the program taught in the bonding area called Family Strengthening, covering a number of projects implemented by students school of social Work at the Technical University of Manabí (UTM), responding to social demands, and which establishes the National Plan for Good Living. The School of Social Work in 2015 intervened with a family strengthening program and five projects. In the process of project implementation 10 sessions of work was done with parents of families and students of Educational Units: Portoviejo, Pedro Zambrano Izaguirre, Luis Dueñas Vera, Otto Arosemena and Achilles Valencia, in the cantons of Portoviejo and Rocafuerte. The qualitative methodology was based on workshops involving exhibition, dialogued, brainstorming and videos techniques. In each activity they conducted awareness workshops and integration were implemented, for parents, students and teachers, including topics such as values, study habits, resilience, self- esteem, personal growth, among others.
Downloads
References
Casas, R. De Gortari, R. (1997). La vinculación en la UNAM: hacia una nueva cultura académica basada en la empresarialidad. En R. Casas y M. Luna (Coords.), Gobierno, academia y empresas en México. Hacia una nueva configuración de relaciones (pp. 163-227). México: Plaza y Valdés- Universidad Nacional Autónoma de México.
CONSTITUCIÓN DE LA REPUBLICA DEL ECUADOR 2008. LEY ORGANICA DE EDUCACIÓN. Corona, L. (1994). La universidad ante la innovación tecnológica. En M.
Á. Campos y L. Corona (Coords.), Universidad y vinculación. Nuevos retos y viejos problemas (pp. 123-138). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Cunningham, C.; Davis, H. (1990). Trabajar con los padres: marcos de colaboración. Madrid: Siglo XXI.
Hernández, C. M. (2007). Comparación del nivel de escolaridad para el desempeño docente y académico. Del profesorado de tiempo completo de la Universidad de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (33), 615-634. Mexico
Jiménez, M. J. (2009 – 2010). Estilos Educativos Parentales y su implicación en diferentes trastornos.
Jubete, M. (1993). Escola-Família, responsabilitat compartida. In-fàn-ci- a, Revista Electrónica Investigacio Innovacio Educativa i Socioeducativa Vol. 1, Núm. 1, p. 16- 20. Pollença.
Labrandero, I. y Ramírez García, M. (1983), “Extensión universitaria, compromiso social de las universidades latinoamericanas” Unión de Universidades de América Latina, Revista Universidades n°. 91, enero- marzo, México.
León García, M. (2001).La integración escuela, empresa: un enfoque teórico y Metodológico. Pedagogía Curso 29, IPLAC, La Habana.
Manjarres Carrizalez, D. (2012). APOYO Y FORTALECIMIENTO A FAMILIAS PARA LA CRIANZA DE NIÑOS CON DISCAPACIDAD, Universidad Pedagógica Nacional. Instituto Cinde, Unidad de Educación de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, vol 14. Nº 1. Noviembre 5, pp. 97-118, Bogotá-Colombia.
Martín Martínez, E. (2002). Programa microcurricular por competencias para instructores. Tesis de maestría en Pedagogía Profesional. ISPETP - Centro de Gestión Empresarial, Superación técnica y administrativa, Habana.
Martín Martínez, E. (2006). Estrategia para la formación profesional en el IPI. Resultado de investigación. ISPETP, La Habana.
Naranjo López G. (2005). Vinculación con la Sociedad, Universidad Técnica de Ambato.
Parellada, C. (2000). “L’entrevista amb les famílies: un espai de comunicació significativa”. Comunicación presentada en las III Jornades de Pràctica Psicomotriu, Barcelona.
Pineda, K., Morales, M, Ortíz, M. (2011). Modelos y mecanismos de interacción universidad-empresa-Estado: retos para las universidades colombianas. En: Equidad y Desarrollo, 15: 41-67
Rich Harris, J. (2002). El mito de la educación. Barcelona: Randon House Mondadory. Barcelona.
UNESCO (2011). Revisión de la Clasificación internacional normalizada de la educación – CINE. UNESCO.
Valdés Cifuentes, T. (2001). La Formación Profesional en Ibero América. Revista Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Madrid.
Younes, J. (2002). El concepto de la universidad y sus funciones en el siglo XXI. D.C.: ECOE Ediciones. Bogotá.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Tatiana Katiuska Moreira Chica, Sandra Auxiliadora Romero Chávez, Mercedes Alexandra Montesdeoca Espinoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.