The lunch on the grass, a bridge towards modernity

Authors

  • Carlos A. Fernández Ferrín
  • Oscar E. Bolívar Chávez
  • Juan C. Cruz Mendoza

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i2.306

Keywords:

hermeneutic    analysis;    rupture;    modernism; impressionism.

Abstract

Analysis  of  lunch  on  the  grass  of  Manet  highlighted  the importance of the painting in the history of contemporary art, for its direct influence on the mainstream avant-garde pictorial. The elements as the disposal of characters and objects, the use of the color, the amalgam of forms, the clothing of them figures secondary, as well as the nudity of the protagonist whose image current contrasts with the romanticism pictorial dominant. They become the homage that makes the female body ground-breaking figure and one of the first representatives of the surrounding realism at a time declining. The work shows the relationship pragmatic of it classic with it modern because symbolizes the own reality of the author inserted in the middle. The reflection of their dissatisfaction with the established catapults him as reference for a model of daring art, a pictorial proposal backed by the theories and techniques of Renaissance and Baroque art but transformed by their identity and futuristic vision. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BADIOU, A. (2009). Logica of worlds. London: Continuum

BERNAL MORA, H. (2012). La explicación a la pintura del impresionismo. Universidad de Guadalajara, México. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas.

BREA, J. L. (2004). El tercer umbral: Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia: Cendeac.

BUSIGNANI, A. (1966). Los impresionistas. Granada: Albaicin/Sadea.

CALA, F. DÍAZ, M (S-F). Dos enlaces entre arte y ciencia: Cubismo y relatividad, fotografía y matemáticas. Bogotá: UTADEO. Recuperado de : http://avalon.utadeo.edu.co/servicios/ebooks/2015/dos_enlaces_entre_art e_y_ciencia/files/assets/basic-html/index.html#1

CASTRO, M. (2012). Repeticiones y revisiones: el remake en la fotografía construida. Universidad Complutense de Madrid.

DANTO, A. (2002). Después del fin del arte, España, Paidós.

DOMÍNGUEZ, H. J. (2003). Cultura del juicio y experiencia del arte: Ensayos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
FARTHING, S., CORK, R. y BARBER, C. C. (2010). Arte: Toda la historia. Barcelona: Blume.

FOUCAULT, M. Y VILAGRASA, R. (2004). La pintura de Manet. Barcelona: Ediciones Alpha FOUCAULT, M. La pintura de Manet. Disponible: http://monoskop.org/images/1/1d/Foucault_Michel_La_pintura_de_Manet.pdf

GADAMER, H.-G. (1991). La actualidad de lo bello: El arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona: Ediciones Paidós.

MANET, E., ORIENTI, S., & VENTURI, M. (1969). La obra pictórica completa de Édouard Manet. Barcelona; Madrid: Editorial Noguer.

NÉRET, G. (2003). Edouard Manet 1832-1883: El primero de los modernos. Köln: Taschen.

NEWALL. D. (2009). Los impresionistas. S.L.: Lisma.

RAY, G. (2007). Hacia una teoría critica del arte. Centro Teórico Cultural. Criterios

ROBERTS, J. (S-F). ¿Qué es el arte? La polémica entre Dickie y Danto. Niub: 14944510. Grupo A1

ROE, S. (2006). Vida privada de los impresionistas. Madrid: Turner. ROJAS, C. (2011). Del canon postmoderno a las estéticas caníbales. (General). Cuenca. Recuperado de http://myslide.es/documents/esteticas- canibales.html

SILENZI, M. (2006). El arte como un nuevo pensar: la concepción nietzscheana y heideggeriana. Universidad Autónoma de la Ciudad de México.

WARBURG, A y PINOTTI, A. (2014). El "Almuerzo sobre la hierba" de Manet. Madrid: Casimiro.

ZOLA, E. y IN PUELLES, R. L. (2010). Escritos sobre Manet. Madrid: Abada.

Published

2017-04-17