Possibilities and limitations of a new pedagogical model implementation for Ecuadorian public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v7i3.5151

Keywords:

educational action research, critical pedagogy, socio-constructivism, teaching models, communities of practice

Abstract

The Ministry of Education of Ecuador developed during 2020 a project for the collaborative construction of a new pedagogical model for public education following the normative framework and the theoretical foundations of the Ecuadorian curriculum, inspired by socio-constructivist and critical pedagogy. Within the framework of this project, between October 2020 and January 2021, an action-research process was carried out with eight public schools, five located in rural areas and three in urban areas. This process aimed to explore the possibilities and limitations for the application in the daily practice of the classroom of the proposed pedagogical model. The schools’ interventions responded to the four phases of the spiral of reflection and were developed under a collaborative advisory model. The main findings showed the educational communities' innovation strengths for the teaching and learning processes in terms of the design of the joint activity. They also reveal the deficiencies of the teaching teams in methodological issues related to planning and evaluation. Likewise, the need for close support under the collaborative counseling model was identified as an essential aspect; this counseling is essential to promote processes of reflective practice and strengthen the appropriation of the new pedagogical model and its application by teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguavil Arévalo, J. M., & Andino Jaramillo, R. A. (2019). Necesidades formativas de docentes de Educación Intercultural Tsáchila. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(1), 78-88. https://doi.org/10.17163.alt.v14n1.2019.06

Arendt, H. (1958). La condició humana. Editorial Empúries.

Avecillas Almeida, J. I. (2019). Estudio comparativo de las propuestas epistemológicas curriculares en Educación Básica ecuatoriana durante el periodo 1996-2019. CIEG, 40, 138-144.

Baran, E., Correia, A.-P., & Thompson, A. D. (2013). Tracing Successful Online Teaching in Higher Education: Voices of Exemplary Online Teachers. Teachers College Record, 115, 41.

Bolívar, A. (2016). Educar Democráticamente para una Ciudadanía Activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), Article 1. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/4344

Bourdieu, Pierre., & Passeron, J.C. (2002). La reproduccion: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Popular.

Castellano Gil, J. M., Stefos, E., & Fajardo, Á. (2019). Implementación de modelos pedagógicos en Ecuador: Un estudio de caso. Revista de Historia, Patrimonio, Arqueología y Antropología Americana, 1, 88-116.

Coll Salvador, C. (2001). Constructivismo y educación: La concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. En C. Coll Salvador, J. Palacios, & Á. Marchesi, Desarrollo psicológico de la educación. Psicología de la educación escolar (pp. 157-186). Alianza.

Cornellà, P., Estebanell, M., & Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 5-19.

Fernández-Sánchez, M.-R., & Valverde-Berrocoso, J. (2014). Comunidades de práctica: Un modelo de intervención desde el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 21(42), 97-105. https://doi.org/10.3916/C42-2014-09

Freire, P., 1921-1997. (2000). Pedagogy of the oppressed. Thirtieth anniversary edition. Continuum. https://search.library.wisc.edu/catalog/999895194802121

Galeana, L. (2016). Aprendizaje basado en proyectos. Universidad de Colima.

Galvis, Á. H., & Duart, J. M. (2020). Uso transformador de tecnologías digitales en educación superior. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia y RedUnete. https://doi.org/10.16925/9789587602456

García-Martínez, I., Higueras-Rodríguez, L., & Martínez-Valdivia, E. (2018). Hacia la Implantación de Comunidades Profesionales de Aprendizaje Mediante un Liderazgo Distribuido. Una Revisión Sistemática. REICE. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.007

Garrote-Rojas, D., Arenas, J. Á., & Jiménez-Fernández, S. (2018). Educación intercultural en el aula: Profesorado y TIC. Prisma Social: revista de investigación social, 22, 326-345.

Gimeno Sacristán, J., Santos, M., Torres, J., Jackson, P., & Marrero, Ja. (2015). Ensayos sobre el curriculum: Teoría y práctica. Morata.

Giroux, H. (2021). Critical Pedagogy. Springer. https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-31395-1_19-1?noAccess=true

Hargreaves, A., & O´Connor, M. (2018). Collaborative professionalism. SAGE.

Herrera-Pavo, M. Á., Figueroa Chávez, J. F., Díaz Rubiano, H. C., & Espinosa Rodríguez, J. D. (2019). Estudio de Alineamiento del Currículo de Lengua y Literatura, y Matemática con las Pruebas Ser Bachiller, Ecuador. Revista Meta: Avaliação, 11(33), 539-568. https://doi.org/10.22347/2175-2753v11i33.2366

Herrera-Pavo, M. Á., Espinosa Rodríguez, J. D., & Orellana Navarrete, V. (2021). Ruta pedagógica 2030. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://oei.int/oficinas/ecuador/publicaciones/ruta-pedagogica-2030

Huerta-Charles, L. & McLaren, P. (2020). Educación Pública, Democracia y la Pedagogía. Crítica Revolucionaria. En Marc Pruyn, Curry Malott, Luis Huerta-Charles (Ed.). Tracks to Infinity, The Long Road to Justice: The Peter McLaren Reader, (Marxist, Socialist, and Communist Studies in Education) (pp. 157-174). IAP.

Izquierdo Molina, C. (2018). El devenir de las identidades profesionales de docentes ecuatorianos analizado desde sus historias de vida [Tesis Doctoral, Universidad de Cantabria]. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/14082

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-4560-67-2_5

López Costa, M. (2019). The Integration of Digital Devices into Learning Spaces According to the Needs of Primary and Secondary Teachers. TEM Journal, 8(4), 8. https://doi.org/10.18421/TEM84-36

Martínez-Martí, M., Moraleda Ruano, A., Galán Casado, D., Pérez Nieto, M. (2019). Resultados preliminares sobre los efectos del aula inteligente en procesos de aprendizaje. Aprendizaje, Innovación y Cooperación como impulsores del cambio metodológico. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC. https://doi.org/10.26754/CINAIC.2019.0139

Martinez-Murillo, J. F., Hueso-Gonzalez, P., Arjones-Fernandez, M. A., Delgado-Peña, J. J., & Ruiz-Sinoga, J. D. (2018). La educación al aire libre como herramienta para mejorar el aprendizaje del alumnado. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/16751

Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). El profesor en entornos virtuales: Condiciones, perfil y competencias. En C. Coll & C. Monereo, Psicología de la educación virtual (pp. 132-152). Morata.

Morales-Caruncho, X., & Chacón-Gordillo, P. (2018). Percepción Y Conocimiento De Dos Grupos De Futuros Docentes De Educación Primaria Sobre La Educación Artística Y Las Competencias Que Desarrolla. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(77), 527-546.

Muñoz Zambrano, L. A. (2019). La gestión basada en retos: Una perspectiva hacia la innovación educativa. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa., 7(1), 75-86.

Newman, M. (2006). Teaching Defiance: Stories an Strategises for Activist Educators. Josey-Bass.

Ospina Botero, M., & Manrique Carvajal, D. M. (2015). El reto de la escuela: Profundizar su relación con la comunidad Escuela y comunidad. Adult conceptions of child participation in relation to decision-making for children. Fuente Académica Premier, 22, 236-249

Perrenoud, P. (2004a). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.

Perrenoud, P. (2004b). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.

Ramonet, I. (2020). Coronavirus: La pandemia y el sistema-mundo. https://www.pagina12.com.ar/262989-coronavirus-la-pandemia-y-el-sistema-mundo?fbclid=IwAR2ZMvWgqNhP8tzygOk34jDEXOmXpG4kOsU91JYRNsKCG5D_aMButluuKqY

Reséndiz Melgar, N. N. (2020). Modelos de asesoría pedagógica y su incidencia en las propuestas de asesoramiento para la educación básica en México. Avances en Supervisión Educativa, 34, https://doi.org/10.23824/ase.v0i34.692

Rodríguez Acosta, V. (2018). Educación para los derechos humanos.: Un estudio necesario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(2), 160-177.

Torres-Santomé, J. (2014). Organización de los contenidos y relevancia cultural. Cuadernos de Pedagogía, 447, 50-53.

Valderrama Sanabria, M. L., & Castaño Riobueno, G. A. (2017). Solucionando dificultades en el aula: Una estrategia usando el aprendizaje basado en problemas. Revista CUIDARTE, 8(3), 1907. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.456

Valencia, C., & Hernández, O. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40). https://bit.ly/3ajKCJS

Zabala de Alemán, J., & Sánchez Carreño, J. (2019). Evaluar por competencia o como potencia. Una mirada reflexiva y crítica. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(3), 544-563.

Published

2022-09-05