Material cultural goods in the university context for their setting in value
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5437Keywords:
Goods cultural materials, setting in valueAbstract
At the present time the conservation and restoration of the goods cultural materials has a capital importance for the development of the space in which you/they are located. In this sense, the goods cultural materials are present in diverse spaces and the university students don't escape to it. In these institutions of learnings, investigations and extensions the material goods are fundamentally subject to the academic thing or the decencies. However, in occasions the goods cultural university materials are not of the knowledge of the whole university community, it is for it that is necessary of their setting in value so that the same one is recognized and safeguarded. This way, the purpose of the present investigation is centered in basing the importance of the goods cultural university materials by means of its setting in value. For they were it essential the theoretical methods as the historical one logical, the analysis-synthesis, the induction-deduction and the documental analysis. Rules were determined for the setting in value of the goods cultural university materials associated to steps, categories and dimensions that promote the administration participative of the community’s university students for their patrimony. Essential elements of their identities and that managed, negotiated and interpreted appropriately they generate development to the institution’s university student in well of to preserve the legacy that you/they possess and to diversify them toward the new generations.
Downloads
References
Alonso, R. (2019, mayo 20). Crea Cuba la Red de Museos Universitarios. Granma. http://www.granma.cu/cultura/2019-05-20/crea-cuba-red-de-museos-universitarios-20-05-2019-20-05-26
ANPP. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana.
ANPP. (2022). Anteproyecto de Ley sobre el Patrimonio Cultural y Patrimonio Natural.
Aroche, A., y López, O. (2022). Relación universidad-museo-escuela, compromiso social para la educación del talento visual-plástico de escolares. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(2), 124-135. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/747
Bautista, M. M. (2018). Los destinos turísticos y su relación con centros de promoción y difusión de actividades artístico–culturales. Caso Localidad de Santa Fe (Bogotá, Colombia). Turismo y Patrimonio Cultural. PASOS,16(1),161-177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6271370
Brito, A., Sánchez, N., y Rodríguez, E. (2018, 12 -16 de febrero). Patrimonio cultural universitario en la Universidad Agraria de La Habana: hacia la gestión participativa. Congreso Internacional Universidad 2018, La Habana, Cuba.
Carballo, J. A., Rojas, J., Largui, P., Deriche, Y., y Herrada, A. (2022). Recursos culturales y creativos para el desarrollo territorial en La Habana. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina,10(2), 1-17. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/677
DeCarli, G. (2018). El Patrimonio. Su definición, gestión y uso social. Ediciones ILAM. p. 11. https://www.academia.edu/44227150/El_Patrimonio_su_definici%C3%B3n_gesti%C3%B3n_y_uso_social
Del Valle, L. (2016). Barreras institucionales de la puesta en valor del patrimonio: el caso del Real de la almadraba de Nueva Umbría. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/15448/Barreras_institucionales.pdf
Felipe, C. (2015). Al abrigo del alma mater. Patrimonio cultural universitario: Valores y experiencias de gestión desde la universidad de La Habana. [Tesis doctoral, Universidad de Granada. España]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/43674
Ferrán, Y., Hernández, L., Rubén, P., y Blanco, Y. (2022). Universidad y campo cultural cubano, diálogos para el hacer…. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(2), 92-100. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/744
Fonseca, A., y Brull, M. (2020). Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Universidad y Sociedad, 12(5), 328-336. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202020000500328
Galván, F., y Rivera, J. (2016). Cinco universidades declaradas patrimonio mundial: Virginia, Alcalá, UCV de Caracas, UNAM de México y Coímbra. La Declaración sobre Patrimonio universitario de México. [Ponencia]. II Simposio Internacional de Arquitectura Universitaria, 17-43. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/29897
González, O. (2022). Relatoría. Simposio de Extensión Universitaria. XVI Taller Internacional de Extensión Universitaria. Universidad 2022. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10, http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/759/0
García, J. (2013). La cultura digital para la puesta en valor del patrimonio: Generación de productos patrimoniales con alcance educativo. [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid. España]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/4322
García, Z. (2009). ¿Cómo acercar los bienes patrimoniales a los ciudadanos? Educación patrimonial, un campo emergente en la gestión del patrimonio cultural. Turismo y Patrimonio Cultural. PASOS,7(2), 271-280. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2984789&orden=213906&info=link
Ledesma, Á. M. (2019). Propuesta de acciones para la gestión turística del patrimonio cultural de la Universidad de La Habana: necesaria y viable. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina,7(2) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000200014
Morell, D. (2016). Ciudad y patrimonio: la puesta en valor del centro histórico-urbano de la ciudad de Santi Spíritus. [Tesis de grado, Universidad Central de Las Villas. Cuba].
Normas de Quito. (1967). Informe final de la reunión sobre conservación y utilización de monumentos y lugares de interés histórico y artístico. http://www.planmaestro.ohc.cu/recursos/papel/cartas/1967-quito.pdf
Palacios, A. e Hidalgo, C. (2009). Una aproximación al concepto de puesta en valor turística del patrimonio industrial, Terr@Plural, Ponta Grossa, 3(2), 171-185. http://dx.doi.org/10.5212/TerraPlural.v.312.871186
Pérez-Reverte, C., y Cerezo, F. (2020). Creación de una ruta arqueológica subacuática en el pecio fenicio del bajo De la campana y el entorno de isla Grosa, La Manga, Murcia. Cuadernos de Turismo. (46), 1-24. https://revistas.um.es/turismo/article/view/451471
Portero, A. E, González, M., Torres, H., Machado, R. y Cristóbal, M. (2016). El patrimonio cultural universitario. Una fuente para la formación de valores. Referencia Pedagógica. (2). https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/100/0
Portero A. E, Machado R, Cristóbal M y González M (2016). El patrimonio cultural y su protagonismo en las universidades cubanas. La CUJAE. EdA Esempi di Architettura. mayo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300379
Ríos, M., y Rey, G. (2010). Valoración del patrimonio cultural atlas del patrimonio cultural de centro habana. Arquitectura y urbanismo, 31(3), 40-48. https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/51
Sánchez, L. (2018). La apropiación de los laureles en Placetas. Elementos para su puesta en valor desde un enfoque comunitario. [Tesis de maestría, Universidad Central de Las Villas. Cuba]. https://1library.co/document/zlgee36y-apropiacion-laureles-placetas-elementos-puesta-valor-enfoque-comunitario.html
Santana, A. (2019). Política de gestión integral del patrimonio cultural de la universidad de matanzas, garantía de futuro. IX Convención Científica Internacional. CIUM, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”. Cuba.
UNESCO. (1956). Convención sobre la protección de los bienes culturales en caso de conflicto armado. https://es.unesco.org/about-us/legal-affairs/convencion-proteccion-bienes-culturales-caso-conflicto-armado-y-reglamento
UNESCO. (1968). Recomendación sobre la conservación de los bienes culturales que la ejecución de obras públicas o privadas pueda poner en peligro. https://es.unesco.org/about-us/legal-affairs/recomendacion-conservacion-bienes-culturales-que-ejecucion-obras-publicas-o
UNESCO. (1999). Código internacional de ética para marchantes de bienes culturales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378808
Uribe, J. A., y Osorio, M. (2017). Bienes patrimoniales en el turismo cultural. Un acercamiento a su estado de investigación. Teoría y Praxis. (23), 45-70. http://hdl.handle.net/20.500.11799/68790
Valcárcel, N., y Rivail, J. (2018). Patrimonio y Turismo Cultural: consideraciones para la puesta en valor del centro histórico de Gibara y su entorno. NUPEM,10(21), 4-16. DOI:10.33871/nupem.v10i21.589
Zambrano, L. M. (2015). Categorías para la gestión de los espacios universitarios como lugares con valor patrimonial en Cumaná. Portafolio,2 55-68. https://www.semanticscholar.org/paper/Categor%C3%ADas-para-la-gesti%C3%B3n-de-los-espacios-como-con-Marina/462cbc90ccf295ef167ee280cee9182856bed83d
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aimara Brito Montero , Elianis de la Caridad Torres Cruzata, Naydelín Sánchez Ortega

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.