Online learning games for the formation of logical-mathematical notions in Initial Education
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5439Keywords:
online learning, games, training, variable, skillAbstract
Online learning games represent an important alternative in the formation of logical-mathematical notions in the context of initial education. Correspondingly, the present aims to determine the relationship of online learning games with the formation of logical-mathematical notions in children from three to four years of Education. The methodology has a quantitative approach, the type of research is quasi-experimental and correlational. The sample consisted of 28 children from the Initial Sublevel of the Gabriela Mistral school from a population of 56 boys and girls from 3 to 4 years old. The testing process was a non-probabilistic census type. Observation was applied as a research technique and the observation sheet as an instrument. The data analysis was carried out with the statistical software SPSS version 26 in Spanish, applying a normality test with the Kolmogorov-Smirnov test for inferential statistics and calculating Spearman's Rho, to determine the achievement of the learning game variables. line and formation of logical-mathematical notions. It is important to highlight the increase in the number of children who reached the optimal quality in the variable if observed, which reflects the 93% improvement after the application of online games. Concluding that there is a positive and preponderant relationship between the study variables, constituting a significant contribution in terms of Initial Education, which highlights the relevance of the use of online learning games for the formation of logical-mathematical notions.
Downloads
References
Aguayza, C. E., García Herrera, D. G., Erazo Álvarez, J. C., & Narváez Zurita, C. I. (2020). Árbol ABC para el desarrollo lógico matemático en Educación Inicial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(1), 4-26. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.712
Alulema, L. (2019). Nociones lógico matemática básicas en los niños y niñas de primero de básica de la escuela de educación básica Rigoberto Navas. Carrera de Pedagogía. Cuenca, Ecuador: Univesidad Politécnica Salesiana sede Cuenca. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17899/4/UPS-CT008483.pdf
Bernardo, Zárate, C. E., Carbajal, Llanos, Y. M., & Contreras, Salazar, V. R. (2019). Metodología de la investigación. Manual del estudiante. Universidad San Martín de Porres. https://doi.org/https://www.usmp.edu.pe/estudiosgenerales/pdf/2020-I/MANUALES/II%20CICLO/METODOLOGIA%20DE%20INVESTIGACION.pdf
Boza, J., & Torres, M. (2021). Perspectiva sobre la educación inicial y el acceso a las TIC: Revisión crítica de la literatura. ReHuSo, 6(2), 44-52. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512871
Carrillo, M. J., Garcia Herrera, D. G., Ávila Mediavilla, C. M., & Erazo Álvarez, J. C. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 430-448. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.791
Celi, S., Quilca, M., Sánchez, V., & Paladines, M. (julio-septiembre de 2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. https://doi.org/https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240
Cuellar, M. E., Tenreyro, M., & Castellón, G. (2018). El juego en la educación preescolar. Fundamentos históricos. Conrado, 14(62), 117-123. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200020
Dehaene, S. (2016). El cerebro matemático. Buenos Aires: Grupo Editorial Siglo Veinteuno
Encalada, P. (2019). Estrategias lúdicas para el desarrollo de nociones de cantidad y número en el nivel inicial 2, de la Escuela de Educación Básica Carlos Rigoberto Veintimilla, de la comunidad Vendeleche, del cantón Cañar, año lectivo 2018 - 2019. Carrera de Pedagogía. Cuenca, Ecuador: Univerisidad Politécnica Salesiana - Sede Cuenca. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17895/1/UPS-CT008475.pdf
Ferland, F. (2011). El niño y el juego. Bilbao: Gestingraf, S.A.L
García, C. (2015). Iniciación a la medida en la Educación Inicial. Propuesta de actividades para alumnosde 4 - 5 años. Valladolid, España: Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/15961/TFG-L1048.pdf;jsessionid=FAD954E4EA0FCA699ECFE7FAAA9C371C?sequence=1
García, M., Villegas, M., & Gonzalez, F. (2015). La noción del espacio en la primera infancia: Un análisis desde los dibujos infantiles. Paradigma, 36(2), 223-245. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1011-22512015000200011&script=sci_abstract
Hofer, N. (2020). El desarrollo lógico matemático a través del juego, junto a las tecnologías de la información y comunicación. Universitat de les Illes Balears, Facultad de Educación. Las Palmas, España: Universitat de les Illes Balears. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/150953/Hofer_Guzman_Nadine.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Llumiquinga, S., Macías, A., & Guzmán, M. (enero de 2022). Desarrollo del pensamiento lógico mate-mático en niños de cinco años, a través de un programa educativo interactivo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 159-168. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/481/496
Macías, Merizalde, A. M., & lumiquinga, Quispe, S. d. (2021). Proceso de enseñanza aprendizaje en la educación inical desde los entornos virtuales de aprendizaje a partir de un software educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 12-22. https://doi.org/http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/464
Medina, M. (enero-marzo de 2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático. Didasc@lia: Didáctica y Educación., 9(1), 125-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595073
Ministerio de Educación del Ecuador. (2014). Curriculo Educación Inicial 2014. Quito, Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf
Muñoz, R. C. (2016). Metodología de la investigación. OXFORD. https://doi.org/https://books.google.com.co/books?id=DflcDwAAQBAJ
Paniora, Marroquín, Y. J., Paniora, Marroquín, F. M., Esteban, Nieto, N. T., & Escandón, López, A. L. (2022). Programa juego y aprendo en las nociones matemáticas básicas en niños del nivel inicial. Horizontes, 6(22), 227-237. https://doi.org/Https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.330
Pedrera, R. M., & González, P. A. (2017). Percepción del profesorado en formación inicial sobre la aplicación de un instrumento para evaluar el desarrollo de habilidades con juegos en línea. LifePlay: Revista académica internacional sobre videojuegos, 0(6), 100-117. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6289303
Piaget, J. (1975). Teorias de aprendizaje.
Reséndiz Balderas, E. (2020). Análisis del discurso y desarrollo de la noción de número en preescolar y el uso de las TIC. Ciencia UAT, 14(2), 72 - 86. http://www.scielo.org.mx/pdf/cuat/v14n2/2007-7858-cuat-14-02-72.pdf
Surma, T., & Kirschner, P. (2020). El aprendizaje a distancia mejorado por la tecnología no debe olvidar cómo ocurre el aprendizaje. ELSEVIER, 110(1), 1-2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563220301436?via%3Dihub
Torres, C. C., & Zárate, C. O. (2018). Compartiendo experiencias para la formación de docentes de Educación Preescolar, desde el juego tradicional hasta la ecología. Espiga, 17(36), 240-251. https://doi.org/Doi: http://dx.doi.org/10.22458/re.v17i36.2180
Vargas, E. D., Gallego Henao, A. M., Peláez Henao, O. A., Arroyave Taborda, L. M., & Rodríguez Marín, L. J. (2020). El juego como estrategia pedagógica para la enseñanza de las matemáticas: retos maestros de primera infancia. Infancias imágenes, 19(2), 133-142. https://doi.org/DOI: 10.14483/16579089.14133
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Viviana Bedón Arteaga, Leticia Cedeño Macías

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.