INTERNATIONAL COLLABORATION: A LOOK AT EDUCATION JOURNALS IN LATIN AMERICA AND THE CARIBBEAN INDEXED IN SCOPUS PERIOD 2015 - 2020.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v6iEspecial.5641

Keywords:

Scientific research, international collaboration, Education Journals, Scopus, Scimago

Abstract

The dissemination of scientific results is mainly done through articles in specialized journals in different areas of knowledge, these media have had a very dynamic evolution, in terms of their processes, formats, media and ways of reaching their users, and collaboration between authors, countries and research institutions is increasingly necessary for the visibility and uses of these publications. The purpose of this work is to determine how international collaboration contributes to the quality of Education journals in Latin America and the Caribbean, from a perspective of analysis of the journals that are in the Scopus database in the period 2015 - 2020, the methodology used was a documentary analysis, data were extracted from Scopus and Scimago Journal Rank. As a result, the importance of international collaboration for regional publications is theorized, in addition to identifying higher citation in publications with higher contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ciocca, D. & Delgado, G. (2017). The reality of scientific research in Latin America an Insider`s perspective. Cell Stress and Chaperones, 22, 847 – 852. DOI: 10.1007/s12192-017-0815-8

García, J., Quindemil, E., y Rumbaut, F. (2021). Comportamiento de las revistas latinoamericanas de bibliotecología y ciencias de la información en Scopus, periodo 1999 – 2019. ReHuSo, 6(2), 100-117. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/3431/3297

González-Alcaide, G., Alonso-Arroyo, A., Gonzáles de Dios, J., Sempere, A., Valderrama-Zurián, J. y Aleixandre-Benavent, R. (2008). Redes de coautoría y colaboración institucional en Revistas de Neurología. Revista de Neurología, 46(11). https://doi.org/10.33588/rn.4611.2008158

Klein, J. (1996). Interdisciplinary Needs: The Current Context. Library Trends 45(2). 134 -154. https://www.ideals.illinois.edu/items/8034

Kreimer, P. (2006). ¿dependientes o integrados? La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas (Colombia), 13(1), 199–212. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3996625

Leydesdorff, L., Wagner, C. S., Park, H., & Adams, J. (2013). Colaboración internacional en ciencia: mapa global y red. El Profesional de La Información, 22(1), 87–94. www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2013/enero/07.pdf%0D

Sanchez-Pedromo, R., Rosario-Sierra, M., Herrera-Vallejera, D., Rodríguez-Sánchez, Y. y Carrillo-Calvet, H. (2017). Revisión biométrica de las Ciencias de la información en América Latina y el Caribe. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 0(noes1), 79-100. Doi: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.nesp1.57886

Santa, S. y Herrero, V. (2010). Producción científica de América Latina y el Caribe: una aproximación a través de los datos de Scopus (1996 - 2007). Revista Interamericana de Bibliotecología, 33(2), 379-400. https://www.redalyc.org/pdf/1790/179015630005.pdf

Velho, L. (2000). Redes regionales de cooperación en CyT y el MERCOSUR. Redes, 7(15), 112–130. https://www.redalyc.org/pdf/907/90701504.pdf

Visca, J. E., Moya, L., & Di Doménico, C. (2016). Colaboración científica y visibilidad de revistas de psicología editadas por universidades nacionales argentinas: casos de la UNMP y UBA. Integración Académica En Psicología, 4(11), 19–27. https://tinyurl.com/ytff7ehd

Published

2023-03-22