Social innovation and touristic products in Nombre de Dios, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i1.5864

Keywords:

entrepreneurial development, magical town, quality of life, tourism, arts & crafts

Abstract

The Mexican initiative “Pueblos Magicos” (Magic Town)  represents an alternative to Mexican development. Due to the tourist attraction of Pueblos mägicos, they are expected to generate economic income and increase their inhabitants’ quality of life. In the case of Nombre de Dios, Durango, Mexico, it was listed as a Magical Town in October 2018, due to its historical and cultural attributes, but it has not been able to structure a complementary and diversified tourist proposal that allows it to detonate its economy. This research aims to analyze the factors that hinder the enhancement of the different tourist attractions in the town and propose improvement strategies focused on social innovation and community development from local producers. The methodology consists of a qualitative study through semi-structured interviews and focus groups with producers of mezcal, preserves and handicrafts. The results show the disarticulation of an integrated plan of tourist offer, ignorance of the producers with respect to business management and links with government authorities. The research highlights the challenges that the magical town faces in terms of tourism competitiveness and community planning: understanding what the inhabitants and visitors need; measure the impact of business performance for the use of natural and cultural attractions; implement infrastructure, services, training and innovation to improve touristic products.

Keywords: entrepreneurial development, magical town, quality of life, tourism, arts & crafts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Hernández Vázquez, Universidad Autónoma de Aguascalientes, México

Doctor en Ciencias Sociales con especialidad en Antropología social por el CIESAS, Unidad Occidente. Tesis: “Configuraciones Periurbanas del Área Metropolitana de Guadalajara. Transformaciones del paisaje rural/urbano en Tesistán”. Maestro en Comunicación y Licenciado en Sociología en por la Universidad de Guadalajara, CUCSH. Línea de investigación: perspectivas del manejo territorial y las interacciones de actores claves para el cambio social regional. Técnico de investigación, adscrito al Departamento de las Ciencias del Diseño y la Construcción, Facultad de arquitectura, Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Carlos Ríos Llamas, Universidad Autónoma de Baja California, México

Arquitecto socioantropólogo de lo Urbano. Doctor en Estudios Científico-Sociales por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO). Profesor Investigador en la Facultad de Arquitectura y Diseño de la Universidad Autónoma de Baja California. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel 1). Líder técnico de proyectos de investigación con financiamiento gubernamental como “Cartografía de la pobreza alimentaria en zonas de impulso social” (2018); “Evaluación de la metodología ECODES para medir el impacto social” (2019); “Espacio arquitectónico de estimulación sensorial para niños con autismo” (2020); “Análisis y estrategias para la vivienda abandonada” (2020); Programa sectorial de vivienda para la ciudad de León (2021); Proyecto de diseño de 25 parques para la prevención del delito en Jalisco (2022); Investigación Acción Participativa para recuperar viviendas abandonadas (2022).

References

Arbaiza L. (2010) Alianzas estratégicas: instrumento de negociación y desarrollo sostenible mirado desde la perspectiva de la interculturalidad. Rev. esc.adm.neg. (70), 102-117. https://tinyurl.com/2epvm35k

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Thematic Analysis: A Practical Guide. SAGE Publications.. https://tinyurl.com/rdm4pkrb

López Vega, R., Isidro Luna, V. M., Reyes Miranda, A., & Vázquez Santiago, L. A. (2020). Índices de intensidad migratoria México-Estados Unidos 2020. Consejo Nacional de Población (CONAPO). https://tinyurl.com/494pwxbu

Correa, J. A., Ramírez, L. J. & Castaño, C. E. (2010). La importancia de la planeación financiera en la elaboración de los planes de negocio y su impacto en el desarrollo empresarial. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XVIII (1), 179-194.

Data México (2022). Nombre de Dios, Durango https://acortar.link/PFeLbO

Delgado, J. & Gutiérrez, J.M. (1999). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, España.

Espinoza, A. (2017). Historias de Vida: Diez Rostros de Movilidad Social en México. Centro de Estudios Espinosa Yglesias (CEEY).

Gnecco, C. (2018). Patrimonio en tiempos multiculturales. En, J. Tovar, A. Zarate & J. L. Grosso (Eds.), El patrimonio en tiempos globales (26-36), Universidad del Cauca

Geels, F. (2020). Transformative innovation and socio-technical transitions to address grand challenges. European Commission. https://data.europa.eu/doi/10.2777/967325

Guilén, M. (2021). El programa Pueblos Mágicos y algunos de sus efectos locales. Dimensiones Turísticas 5 (8),131-141. https://doi.org/10.47557/MJCU3028

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). DENUE. Descarga masiva de datos del Estado de Durango. https://www.inegi.org.mx/app/descarga/?ti=6

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). SCINCE 2020. https://gaia.inegi.org.mx/scince2020/

Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An Introduction to Its Methodology (4th ed.). SAGE Publications.

Liamputtong, P. (2011). Focus group methodology and practical considerations. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473957657

López Levi, L., Valverde, C. & Figueroa Díaz, M. E. (Coord.) (2018). Presentación. En Pueblos mágicos Una visión interdisciplinaria, (Volumen IV). UAM, UNAM https://repositorio.fa.unam.mx/handle/123456789/19078

Mahato, S., Phi, G. & Prats, L. (2021). Design thinking for social innovation: Secrets to success for tourism social entrepreneurs. Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 396 – 406. DOI: 10.1016/j.jhtm.2021.10.010

Morillo, M. C., (2011). Turismo y producto turístico. Evolución, conceptos, componentes y clasificación. Visión Gerencial, (1), 135-158. https://tinyurl.com/4wahnb8r

Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2022). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. SAGE Publications Ltd. https://tinyurl.com/ya2ehp8h

Secretaría de Turismo. (2014). Guía de incorporación y permanencia de Pueblos Mágicos. Secretaría de Turismo. Nombre de Dios Durango. https://tinyurl.com/ysb3xrvh

Secretaría de Turismo. (2020). Pueblos Mágicos de México. https://tinyurl.com/2vzf9aej

Toro, G., Galán, M. L., Pico, L. A., Rozo, E., & Suescún, H. (2015). La planificación turística desde el enfoque de la competitividad: caso Colombia. Turismo y Sociedad, 16, 131-185. https://tinyurl.com/yeucjh9j

Villegas, D. A. (2019). La importancia de la estadística aplicada para la toma de decisiones en Marketing. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 31-44. https://tinyurl.com/34jxpz8y

Žiberna, I. (2018). Land use changes in relation to selected physical geographical features from the viewpoint of marginalization —The case of Svečinske Gorice, Slovenia. Semantics Scholar. https://tinyurl.com/yn3kepyc

Published

2024-12-30