Rol of libraries in research processes in emerging countries
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v8iEspecial.6172Keywords:
university libraries, open access, investigative processes, emerging countriesAbstract
The need to publish on the part of creators and libraries to preserve and disseminate knowledge is increased by the development of digital publications, which, even though they are less than paper publications, for several years university libraries will coexist with hybrid collections, but the information professional has a commitment to the real or virtual user. Likewise, with the creation of the units that manage the technological platforms, the university becomes a channel for the information gap that a Latin American country has in relation to industrialized countries. The university library fulfills a basic mission of participation in support activities for research and analysis of scientific domains, processes that are mainly focused on the study that allows visualizing the dynamics and trends present in the research results of the institutions. The objective of the study is to know the role that university libraries play in research processes in emerging countries, part of a qualitative approach, where the scope is descriptive.
Downloads
References
Angelozzi, S. M. (2020). La gestión de datos de investigación en abierto: introducción al rol emergente para las Bibliotecas universitarias y científicas argentinas. Palabra Clave, 9(2), 1-12. https://n9.cl/of45e
Arciniegas, E. Gómez, Y. y Gregorio, O. (2018). La biblioteca universitaria y su rol en los procesos de investigación: una mirada desde los servicios de información con enfoque bibliométrico en Colombia. Biblios 2(72), 13-129. http://dx.doi.org/10.5195/114biblios.2018.439.
Arocena, R., B. Göransson y J. Sutz. (2015). Knowledge policies and universities in developing countries: Inclusive development and the developmental university. Technology in society, 41, 10-20. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2014.10.004
Arellano, J., Cárdenas, C., (2018). Desafíos de las bibliotecas de universidades públicas en México. Reflexiones hacia el futuro. Revista Interamericana de Bibliotecología, 41(2), 195-203 https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n2a0
Balagué, N. (2003). La biblioteca universitaria, centro de recursos para el aprendizaje y la investigación: una aproximación al estado de la cuestión en España. Centros de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación, Palma de Mallorca. https://bit.ly/3Ts0Nu7
Becerra, C. V., y Bermudez, J. J. (2020). El clima laboral en la biblioteca universitaria: el caso de seis bibliotecas universitarias en Colombia. Investigación Bibliotecológica, 34(2), 59-77. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.84.58165
Bosco, A., y Rodríguez, D. (2011). Virtual university teaching: contributions to innovation in higher education. The case of Online Geography at the Universitat Autònoma de Barcelona. Innovations in Education and Teaching International, 48(1), 13-23. https://doi.org/10.1080/14703297.2010.543772
Cely, M., y Quiñones, A. (2022). Revisión sistemática de las características de evaluación curricular en programas académicos de pregrado a través del método Prisma. Calidad en la Educación Superior, 13(2), 150-174. https://n9.cl/0pj6v
Caraballoso, K., Romero, O., y Castro, M. E. (2019). Uso de herramientas de gestión de información en bibliotecas universitarias, efecto en la actividad científica: estudio de caso. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(2), 141‑157. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n2a03
Corda, M. C., Viñas, M., Coria, M. K., & Vallefín, C. (2019). Realidades y desafíos sobre gestión del riesgo en bibliotecas universitarias: un estudio en la Universidad Nacional de La Plata. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(3), 277-286. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a07
Codina-Vila, M. y Iñigo, R. (2015). De la investigación al investigador. Adaptando servicios en la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté. El Profesional de la Información 24(5), 13-23. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.13
De los Santos, M. (2021). Las Competencias Informacionales en el Contexto Universitario Iberoamericano: Una evaluación Diagnóstica a los Estudiantes y Profesores [Tesis doctoral]. Universidad de Salamanca, Salamanca, España. https://n9.cl/6j1rb
Romero, E. (2012). El nuevo modelo de biblioteca universitaria en Chile y su relación con el mundo anglosajón. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona, Barcelona, España. https://n9.cl/zoiv9
Gallo-León, José-Pablo. (2018). Los cuatro espacios: un modelo para la organización física de la biblioteca. Anuario Think, 12(2), 104-112. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.11
Garloch, L. (2016). Overcoming Library Illiteracy. The Journal of Higher Education. 13(3), 124-128. https://doi.org/10.1080/00221546.1942.11773264
Ferrante, M., y González, Y. (2022). Bibliotecas universitarias accesibles: avances y desafíos en el contexto argentino. Palabra clave, 12(1), e173. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/18539912e173
Grant, M. J; Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, v. 26 n. 2, p. 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Hernández, L. et al. (2019). Optimization of a Wi-Fi Wireless Network that Maximizes the Level of Satisfaction of Users and Allows the Use of New Technological Trends in Higher Education Institutions. In International Conference on Human-Computer Interaction, Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21935-2_12
Hernández, L. et al. (2018). Characterization of the Use of the Internet of Things in the Institutions of Higher Education of the City of Barranquilla and Its Metropolitan Area. Communications in Computer and Information Science, Springer, Cham
Huisa, E. (2023). Construcción de ciudadanía. El rol democratizador de las bibliotecas del Perú. Encontros Bibli, 28(2), e92971. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e92971
Lafont, M., Echeverría, F., De Luque, O., Álvarez, L., y Lozada, A. (2023). La internacionalización de la investigación en países emergentes: perspectivas de gestores de internacionalización en Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 14(1), 179-204. DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.4007
López, A, y Zorita. L. (2008) Las bibliotecas universitarias y la gestión de la información en el entorno digital: unas consideraciones para repositorios digitales. BiD: Textos Universitarios de Biblioteconomía i Documentació. https://n9.cl/g34mj
Marcial, V. F., y Solar, L. G. Servicios a la investigación en la biblioteca universitaria: gestión de la identidad digital. In IX Congresso Comunicação e Transformações Sociais.
Novo-Corti, I., Varela-Candamio, L., y Ramil-Díaz, M. (2013). E-learning and face to face mixed methodology: Evaluating effectiveness of e-learning and perceived satisfaction for a microeconomic course using the Moodle platform. Computers in Human Behavior, 29(2), 410-415. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.06.006
Pérez, Y., y Milanés, Y. (2008). La biblioteca universitaria: reflexiones desde una perspectiva actual. ACIMED, 18(3), 34-45. https://n9.cl/u2vfk
Pinto. M., Sales, D. y Osorio, P. (2008). Biblioteca universitaria, CRAI y alfabetización informacional. Ediciones Trea, Madrid.https://bit.ly/3yLypJA
Tassara, C. (2020). Agenda 2030 y retos de inclusión social en América Latina y el Caribe. Documentos de trabajo. https://n9.cl/r71pe
Torres-Salinas, D., y Jiménez-Contreras, E. (2012). Hacia las unidades de bibliometría en las universidades: modelo y funciones. Revista Española de Documentación Científica, 35(3), 469–480. http://doi.org/10.3989/redc.2012.3.959
Tovar, M. R. (2015). El apoyo a la investigación en las bibliotecas universitarias españolas”. Documentación de las Ciencias de la Información, 38(2), 311-326. https://n9.cl/ptrbu
Unesco. (2022). Unesco avanza Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://n9.cl/kj4q
Valdivia, P. (2017). El capital social como fundamento para la evaluación de la sostenibilidad de los telecentros de Cataluña. La construcción del referente de “Buena práctica”. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España. https://n9.cl/6lcp3
Viloria, A., et al. (2019). Determinating Student Interactions in a Virtual Learning Environment Using Data Mining. Procedia Computer Science, 12(12), 587-592. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.08.082
Volotão, C., y Moraes, M. (2022). La promoción de la alfabetización informativa para la prevención y el control de la desinformación en la universidad: el rol de las bibliotecas universitarias. Revista Edicic, 2(3), 13-23. https://n9.cl/65pxg
Xu, J; Kang, Q; & Song, Z. (2015). The current state of systematic reviews in library and information studies. Library & Information Science Research, 37(4), 296-310. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2015.11.003
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mercedes Montaño Araujo, Exio Chaparro Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.