Academic production of teachers of Social Sciences at a university in Huánuco, Peru
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v9i1.6199Keywords:
Social sciences, university teaching, university, motivation, academic productionAbstract
The objective of this research was to describe the factors that influence the academic production of teachers at a national university in Huánuco, Peru in 2019. Quantitative, descriptive and non-experimental research; a questionnaire (α = 0.98349) was administered to a sample of 18 sociology and social communication teachers. It was evidenced in the results that 88.99% of the teachers feel motivated to make scientific publications; 77.88% establish relationships with other colleagues; only 55.56% claimed to belong to an investigation group, and 83.33% claimed to have made at least one scientific publication. It is concluded that the factors that influence the academic production of the teachers were personal motivation and relationships with other teachers, while belonging to a research group did not influence the academic production of the teachers at the university in question.
Downloads
References
Alonso, I., Gorina, A., Pérez, R. M., & Figueroa, J. (2019). Evaluación de la pertinencia e impacto científico de los resultados investigativos en universidades cubanas. Universidad y Sociedad, 11(4), 325-334. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1309
Arriojas, D. D. J., & Marín, T. D. (2021). Producción científica en Ingeniería: análisis comparativo de países de Suramérica del 2008 al 2018. Universidad y Sociedad, 13(3), 84-93. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2077
Barros, C., & Turpo, O. (2020). La formación en investigación y su incidencia en la producción científica del profesorado de educación de una universidad pública de Ecuador. Publicaciones, 50(2), 167-185. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i2.13952
Barrutia, I., Acosta, E. R., & Marín, T. D. (2019). Producción científica de profesores en Universidades Peruanas: motivaciones y percepciones. Revista San Gregorio, (35), 70-80. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.1140
Camayo, J., Vivar-Bravo, J., Córdova, D., Lupaca, M. I., Fernandez, Y. D., Hernández, E. R., & Matta, C. R. (2022). Cultura investigativa y producción científica en docentes de artes escénicas de una universidad de Lima. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la
Educación, 6(23), 552–563. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.357
Carretero, S. V. (2019). Didáctica para la formación de investigadores desde la investigación vivencialista - intuitiva. Delectus, 2(2), 1-16. https://doi.org/10.36996/delectus.v2i2.26
Castillo, J. A., & Powell, M. A. (2019). Análisis de la producción científica del Ecuador e impacto de la colaboración internacional en el periodo 2006-2015. Revista Española De Documentación Científica, 42(1), e225. https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1567
Castro-Rodríguez, Y., Mendoza-Martiarena, Y., Tello-Mirror, M., & Piscoche-Rodríguez, C. (2020). Factores asociados a la producción científica de los académicos de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú. Diario de Investigación Oral, 8(6), 471-477. https://doi.org/10.17126/%25x
de la Cruz, J. A., & Rodríguez, E. I. (2019). La investigación: más allá del ranking de las universidades. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(1), 2. https://inicib.urp.edu.pe/rfmh/vol19/iss1/2
Díaz, A. V. (2019). Factores relacionados con la producción científica en docentes universitarios. Desafíos, 10(1), 16–20. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.53
Flores, A., Pino, Y. M., Coila, D., Condori, S. N., Macedo, J. T., Ticona, A. M., & Zeballos, L. E. (2020). Producción científica y características de docentes universitarios de educación física del Perú. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(3), 447-467. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6600
Hernández, F., & Sancho, J. (2021). Dilemas y desafíos de la universidad desde el cruce de visiones entre docentes y estudiantes. InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 8(1), 13-19. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/318
Hernández, N. E. (2022). Factores que inciden en la producción científica de los docentes de la Universidad Evangélica de El Salvador. MENDIVE, 20(2), 348-354. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2894
León, J. L., Socorro, A. R., Cáceres, M. L., & Pérez, C. J. (2020). Producción científica en América Latina y el Caribe en el período 1996-2019. Revista Cubana de Medicina Militar, 49(3), e0200573.
Limaymanta, C. H., Zulueta-Rafael, H., Restrepo-Arango, C., & Alvarez-Muñoz, P. (2020). Análisis bibliométrico y cienciométrico de la producción científica de Perú y Ecuador desde Web of Science (2009-2018). Información, Cultura Y Sociedad, (43), 31-52. https://doi.org/10.34096/ics.i43.7926
Livia, J., Merino, C., & Livia, R. (2021). Producción Científica en la Base de Datos Scopus de una Universidad Privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(1), e1500. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1500
López, M. P. (2019). Aportes sobre la cooperación científico-tecnológica entre Argentina y Colombia (2007-2015). Ciencia Política, 14(27), 91–114. https://doi.org/10.15446/cp.v14n27.74137
López, O. (2019). Revisión teórica documental sobre el estrés laboral y el impacto de las estrategias de afrontamiento para la prevención y manejo del estrés. Boletín informativo CEI, 6(3), 15-24. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/2103
Macías, E., & Vanga, M. (2021). Clima organizacional y motivación laboral como insumos para planes de mejora institucional. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 548-567. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.6
Mayta-Tristán, P., Toro-Huamanchumo, C. J., Alhuay-Quispe, J., & Pacheco-Mendoza, J. (2019). Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 36(1), 106-115. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.361.4315
Mehrad, A., & Zangeneh, M. H. T. (2019). Comparison Between Qualitative and Quantitative Research Approaches: Social Sciences. International Journal for Research in Educational Studies, 5(7), 01–07. https://doi.org/10.53555/es.v5i7.998
Millones-Gómez, P. A., Yangali-Vicente, J. S., Arispe-Alburqueque, C. M., Rivera-Lozada, O., Calla-Vásquez, K. M., Calla-Poma, R. D., Requena-Mendizábal, M. F., & Minchón-Medina, C. A. (2021). Research policies and scientific production: A study of 94 Peruvian universities. Plos One, 16(5), e0252410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252410
Moquillaza-Alcántara, V. H. (2019). Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. Anales de la Facultad de Medicina, 80(1), 56–59. https://doi.org/10.15381/anales.v80i1.15626
Morales-Cerna, I. J., Paredes-Ayrac, D. M., & Asnate-Salazar, E. J. (2019). Factores relacionados con la dificultad en la publicación de artículos científicos en docentes universitarios. Tierra Nuestra, 13(2), 66-73. https://doi.org/10.21704/rtn.v13i2.1408
Ñique-Carbajal, C., Díaz-Manchay, R., & Sandoval-Abanto, R. (2021). Producción científica de docentes de medicina y enfermería en Google Académico. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(1), 65. 2021. https://doi.org/10.33588/fem.241.1109
Ocaña, Y., Fuster-Guillén, D., Ponce, C. F., & Zavaleta, J. M. (2022). Factors that Influence the Scientific Production of Teachers in Peru. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 13(3), 282–289. https://doi.org/10.47750/pnr.2022.13.S03.045
Rivera-Lozada, O., Rivera-Lozada, I. C. & Bonilla-Asalde, C. A. (2022). Factors associated with scientific production of professors working at a private university in Peru: An analytical cross-sectional study. F1000 Research, 11, 1219. https://doi.org/10.12688/f1000research.126143.1
Salazar, E. (2021). Clima organizacional y su relación con el desempeño laboral de los docentes universitarios, Chachapoyas, 2019. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 49–54. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.685
Siancas, N. S., Zavaleta, J. M., Bryson, W. F., Venegas, V., & Venegas, C. P. (2023). University Teachers: Research and Scientific Production. Revista De Gestão Social E Ambiental, 17(4), e03468. https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n4-015
Siedlecki, S. L. (2020). Understanding Descriptive Research Designs and Methods. Clinical Nurse Specialist, 34(1), 8-12. https://doi.org/10.1097/NUR.0000000000000493
SJR. (2022). Scimago Journal & Country Rank. https://www.scimagojr.com/
Suyo-Vega, J. A., Meneses-La Riva, M. E., & Fernández-Bedoya, V. H. (2020). Research Competencies and its Relationship with the Scientific Production of University Teachers in Peru. International Journal for Educational and Vocational Studies, 2(5), 1-10. https://doi.org/10.29103/ijevs.v2i5.2483
Tacca, D. R., & Tacca, A. L. (2019). Factores de riesgos psicosociales y estrés percibido en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(3), 323–353. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.304
Yangali, J. S., Vasquez, M. R., Huaita, D. M., & Luza, F. F. (2020). Cultura de investigación y competencias investigativas de docentes universitarios del sur de Lima. Revista Venezolana de Gerencia, 25(91), 1159-1179. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i91.33197
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Libba Quiroz Laguna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.