Optimizing intercultural bilingual collaborative learning mediated by ICTs: The case of the State University of Bolivar

Authors

  • Liana Fuentes Seisdedos UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLIVAR
  • Jonathan Patricio Cárdenas Benavides UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLIVAR
  • Raúl Marcelo Chávez Benavides UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLIVAR

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v9i2.6624

Keywords:

digital gap, collaborative tools, digital competences, intercultural environments

Abstract

The scientific article highlights the importance of closing the digital gap and promoting digital inclusion in intercultural and bilingual contexts. It emphasizes the positive perception towards Information and Communication Technologies (ICT), collaborative tools, and interactive methodologies in the teaching-learning process, supporting the implementation of educational strategies based on ICT. Additionally, it emphasizes the need to train students in digital competencies to face current challenges in professional environments, highlighting the importance of developing capacities, skills, and abilities to adapt to diverse corporate and professional environments. The research also addresses resistance to the use of technology in some communities, attributed to cultural factors. In summary, the article emphasizes the importance of closing the digital gap, promoting digital inclusion, and training in digital competencies to ensure equitable and quality education in intercultural and bilingual contexts

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias-Gutierrez, R. I., & Minoia, P. (2023). Decoloniality and Critical Interculturality in Higher Education: Experiences and Challenges in Ecuadorian Amazonia. Forum for Development Studies, 50(1), 11–34. https://doi.org/10.1080/08039410.2023.2177562

Colomé, D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 69, 89–101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221

Da Silva Ramos, M., Chiarino Durante, N., Pereyra Elordi, L. O., & Rivero Vidal, E. (2019). Aprendizaje colaborativo mediado por TIC en una escuela pública con niñez migrante de Montevideo. +E: Revista de Extensión Universitaria, 9(11.Jul-Dic), 130–150. https://doi.org/10.14409/extension.v9i11.Jul-Dic.8718

de Hei, M., Tabacaru, C., Sjoer, E., Rippe, R., & Walenkamp, J. (2020). Developing Intercultural Competence Through Collaborative Learning in International Higher Education. Journal of Studies in International Education, 24(2), 190–211. https://doi.org/10.1177/1028315319826226

Fernández, A. M., Reyes, M. J., & López, M. I. V. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 29(3), 28–38. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004

Gabarda Méndez, V. (2019). Metodologías didácticas para el aprendizaje en línea. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa. https://doi.org/10.30827/Digibug.58493

García-Estévez, N., & Ballesteros-Aguayo, L. (2022). El uso de Wuolah como herramienta de colectividad en el ámbito universitario: docencia colaborativa y cultura participativa. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 20(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1888

George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Statistics 26 Step by Step. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429056765

Gómez Navarro, D. A., Alvarado López, R. A., Martínez Domínguez, M., & Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio de México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 6(16). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

González Bello, E. O. (2018). Habilidades digitales en jóvenes que ingresan a la universidad: realidades para innovar en la formación universitaria / Digital skills in young people entering the university: realities to innovate in university education. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 8(16), 670–687. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.363

Granados, F. C., & Yubero, J. G. (2013a). Instrumentos virtuales de apoyo a la formación. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 20(9), 506–511. https://doi.org/10.1016/S1134-2072(13)70650-9

Guerrero Díaz, M. L. ; D. R. F. (2011). Integración curricular de tic´s en la enseñanza de lenguas indígenas en latinoamérica. REVISTA ELECTRÓNICA DIÁLOGOS EDUCAT IVOS, 55(12).

Gwaka, L., Yoo, C. S., & Haseki, M. (2021). Internet Connectivity Among Indigenous and Tribal Communities in North America - A Focus on Social and Educational Outcomes. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3760674

Krainer, A. (2023). Diálogo intercultural en la educación superior en Ecuador. FLACSO Ecuador / Abya-Yala. https://doi.org/10.46546/2023-39atrio

Mangisch, G. C., & Mangisch Spinelli, M. D. R. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065

Mayorga Torres, Ó., Torres Sotelo, B. C., & Mayorga Torres, G. N. (2022). Estudio comparativo de la aplicación de tecnologías colaborativas en el desarrollo de ambientes de aprendizaje. 1–11. https://doi.org/10.26507/paper.2614

PAOLA MEJIA OSPINA, K. P. A. (2023). SILENCING INDIGENOUS CULTURE IN HIGHER EDUCATION IN ECUADOR: A VIEW FROM SOCIAL WORK EDUCATION. Russian Law Journal, 11(7s). https://doi.org/10.52783/rlj.v11i7s.1104

Perino, E. (2022). La educación intercultural bilingüe en Ecuador: Historia, discursos y prácticas cotidianas. Latin America Research Commons. https://doi.org/10.25154/book9

Quichimbo Saquichagua, F. F. (2022). Exploration of the Concept of Interculturality in higher Education. Universidad Ciencia y Tecnología, 26(116), 29–39. https://doi.org/10.47460/uct.v26i116.641

Ramírez-Marín, F., Núñez-Figueroa, L. del C., & Blair, N. (2021). Collaborative Online International Learning: Language and Cross-Cultural Experiences of University Students. Matices En Lenguas Extranjeras, 14(1), 118–162. https://doi.org/10.15446/male.v14n1.92144

Reyna Mendoza, D. N. (2023). Herramientas digitales en entornos educativos de formación universitaria. Una Revisión sistemática. Revista de Climatología, 23, 318–327. https://doi.org/10.59427/rcli/2023/v23cs.318-327

Rubtsova, A., Zheleznyakova, O., Anosova, N., & Dashkina, A. (2023). Collaborative Learning in Teaching Culture Studies to Further Training Program Students. Education Sciences, 13(7), 642. https://doi.org/10.3390/educsci13070642

Salemink, K., Strijker, D., & Bosworth, G. (2017). Rural development in the digital age: A systematic literature review on unequal ICT availability, adoption, and use in rural areas. Journal of Rural Studies, 54, 360–371. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2015.09.001

Valdés Ramírez, D. (2016). Herramientas colaborativas para la Gestión del Conocimiento en la Universidad 2.0 (Vol. 4, Issue 1).

Vásquez Bermúdez, M., Hidalgo Larrea, J., & Avilés Vera, M. del P. (2019). Evaluación del uso efectivo de nextcloud como una herramienta colaborativa para la gestión del aprendizaje. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 19(21). https://doi.org/10.47189/rcct.v19i21.233

Verdezoto Rodríguez, R. H., & Chávez Vaca, V. A. (2018). Importancia de las herramientas y entornos de aprendizaje dentro de la plataforma e-learning en las universidades del Ecuador. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 65. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1067

Wagg, S., Cooke, L., & Simeonova, B. (2020). Digital Inclusion and Women’s Health and Well-Being in Rural Communities. In S. J. Yates & R. E. Rice (Eds.), The Oxford Handbook of Digital Technology and Society (pp. 110–135). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190932596.013.5

Zamata-Aguirre, H. R., Choquehuanca-Quispe, W., Machaca-Huamanhorcco, E., Salas Begazo, A. N., & Bernedo Málaga, V. W. (2023). Towards the development of learning through microlearning. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 3939–3954. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4711

Published

2024-07-10