Indicators bibliometric of the thesis in the repository digital of the Faculty of Humanities and Social Sciences at the Technical University of Manabí, ecuador, 2015-2016 period 2015-2016.

Authors

  • Tania Maritza Díaz Macías Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v2i1.709

Keywords:

Metric study;information;thesis of degree;digital repositories

Abstract

The objective of the present work is to analyze, through a bibliometric study, the quality of the bibliographical references with which the undergraduate theses of the Faculty of Humanistic and Social Sciences have been developed in the periods 2015 and 2016, that are housed in the institutional repository of the University Technique of Manabí. In the metric study, one - dimensional indicators of scientific activity were used, which were applied to 85 degree studies in modalities of: diagnostic research, community work and scientific articles. For the theoretical bases was considered the me thod of documentary analysis to the literature written by experts in the subject. Among the results, it is highlighted that the topicality of the documents used is low, according to the Price index; In relation to the number of references a low revision of the study variables is evidenced; In the documentary typology the textbook is highlighted as the main source for bibliographic citations. The conclusions point to the need to strengthen the informational skills of students and tutors to obtain higher qual ity scientific and academic work in the Faculty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arencibia, J. R., y Moya, F. (2010). Challenges in the study of
Cuban Scientific output. Scientometrics; 83:723-737.

D'Alós-Moner, A. (2009). Repositorios digitales: un concepto,
múltiples versiones.

DRAE. (2000). Diccionario de la Lenguia Española. España: Real
Academía de la Lengua Española.

Jacobs, D. (2010). Demystification of Bibliometrics,
Scientometrics, Informetrics and Webometrics. Paper presented at
the 11th DIS Annual Conference. Recuperado el 14 de enero de
2017, de
http://www.lis.uzulu.ac.za/research/conferences/2010/DIS%20conference%202010%20DJacobs.pdf

M., D., C., I., y Montejano, G. (2013). Directrices para la
construcción de un repositorio temático. Revista Iberoamericana
de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación Especial
N°9. ISSN 1850-9959. Red de Universidades Nacionales con Carrera
en Informática Universidad Nacional de La Plata (RedUNCI UNLP),
40-49.

Martínez, A. (2014). Gestión de la investigación en el campo de
la información en Cuba: camino a su evaluación. Tesis Doctoral.
Granada. Universidad de Granada.

Sanz, E., & Martín, C. (1997). Técnica bibliométricas aplicadas a
los estudios de usuarios. Departamento de Biblioteconomía y
Documentación. mentación. Obtenido de
https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/viewFile/RGID9797
20041A/10878

Segovia, R., & Cedeño, J. (2016). Análsis de información de las
tesis de grado de la carrera de secretariado ejecutivo en la
Universidad Técnica de Manabí, periodo 2013-2015. Portoviejo,
República del Ecuador: Universidad Técnica de Manabí.

SENPLADES. (2013-2017). Plan Nacional del Buen Vivir. Quito,
República del Ecuador: Senplades.
Texier, J., De-Giusti, M., Oviedo, N., Villarreal, G., & Lira, A.
(2014). El Uso de Repositorios y su Importancia para la Educacion
en Ingeniería. Recuperado el 22 de octubre de 2016, de
http://eprints.rclis.org/17862/1/Texier2012.pdf

Tramullas, S. (2002). Propuestas de concepto de definición de la
Biblioteca Digital. Recuperado el 10 de septiembre de 2016, de
http://mariachi.dsic.upv.es/jbidi/jbidi2002/Camera
ready/Sesion1/S1-1.pdf

Vásquez, G. (2007). Repositorios Digitales de Documento Primer
Curso sobre Escritura Científica y Repositorios de Acceso
Abierto.

Published

2017-05-04