Indigenous educational institutions in Ecuador and dialectics that they establish with the stateIndigenous educational institutions in Ecuador and dialectics that they establish with the state
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i3.756Keywords:
Educational institutions, indigenous education, popular education,indigenous communitiesAbstract
This article makes a political and sociological analysis of the formation of indigenous educational institutions in its dialectic against Ecuadorian State. Analyzes social, economic and cultural conditions that have marke d the characteristics of these educational institutions, and how they have developed an pedagogy, itself has been a victim of persecution of state institutions along Ecuador's history, being seen as a risk for economic projects capitalist groups have dispu ted the power. .Downloads
Download data is not yet available.
References
Adorno, T. W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.
Ball, J. (1987). La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidos.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2012). Pensamiento y acción. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Carretero, M. (2011). Constructivismo y educación. Buenos Aires: Paidós.
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Dejours, C. (2012). Trabajo vivo. Buenos Aires: Topia.
Deleuze, G. (1995). Conversaciones 1972-1990. Valencia: Pre- textos.
Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.
Freire, P. (1921/1997). Pedagogía del oprimido. Lima: Ediciones retablo de papel.
Freire, P. (1993/2014). Pedagogía de la esperanza. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1996/2013). Política y educación. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1997/2012). Pedagogía de la autonomía. México D.F.: Siglo XXI.
Kobila, E.; Tranier, J. (2011). Los vitales años 60: Educación para la liberación. Planteos críticos en América Latina. En Hermeneutic. Pag. 1-16.
Mendel, G. (1995). Sociopsicoanálisis. Barcelona: Amorrotu.
Ranciere, J. (1987/2014). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.
Ball, J. (1987). La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidos.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2012). Pensamiento y acción. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Carretero, M. (2011). Constructivismo y educación. Buenos Aires: Paidós.
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Dejours, C. (2012). Trabajo vivo. Buenos Aires: Topia.
Deleuze, G. (1995). Conversaciones 1972-1990. Valencia: Pre- textos.
Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.
Freire, P. (1921/1997). Pedagogía del oprimido. Lima: Ediciones retablo de papel.
Freire, P. (1993/2014). Pedagogía de la esperanza. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1996/2013). Política y educación. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1997/2012). Pedagogía de la autonomía. México D.F.: Siglo XXI.
Kobila, E.; Tranier, J. (2011). Los vitales años 60: Educación para la liberación. Planteos críticos en América Latina. En Hermeneutic. Pag. 1-16.
Mendel, G. (1995). Sociopsicoanálisis. Barcelona: Amorrotu.
Ranciere, J. (1987/2014). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.
Published
2016-12-22
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2017 Ernesto Bayardo Flores Sierra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.