Indigenous educational institutions in Ecuador and dialectics that they establish with the stateIndigenous educational institutions in Ecuador and dialectics that they establish with the state

Authors

  • Ernesto Bayardo Flores Sierra Facultad de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i3.756

Keywords:

Educational institutions, indigenous education, popular education,indigenous communities

Abstract

This article makes a political and sociological analysis of the formation of indigenous educational institutions in its dialectic against Ecuadorian State. Analyzes social, economic and cultural conditions that have marke d the characteristics of these educational institutions, and how they have developed an pedagogy, itself has been a victim of persecution of state institutions along Ecuador's history, being seen as a risk for economic projects capitalist groups have dispu ted the power. .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Bayardo Flores Sierra, Facultad de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Docente de la Facultad de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

References

Adorno, T. W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.
Ball, J. (1987). La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidos.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2012). Pensamiento y acción. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Carretero, M. (2011). Constructivismo y educación. Buenos Aires: Paidós.
Castel, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Dejours, C. (2012). Trabajo vivo. Buenos Aires: Topia.
Deleuze, G. (1995). Conversaciones 1972-1990. Valencia: Pre- textos.
Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.
Freire, P. (1921/1997). Pedagogía del oprimido. Lima: Ediciones retablo de papel.
Freire, P. (1993/2014). Pedagogía de la esperanza. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1996/2013). Política y educación. México D.F.: Siglo XXI.
Freire, P. (1997/2012). Pedagogía de la autonomía. México D.F.: Siglo XXI.
Kobila, E.; Tranier, J. (2011). Los vitales años 60: Educación para la liberación. Planteos críticos en América Latina. En Hermeneutic. Pag. 1-16.
Mendel, G. (1995). Sociopsicoanálisis. Barcelona: Amorrotu.
Ranciere, J. (1987/2014). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.

Published

2016-12-22