Innovative teaching strategies for mathematics learning in basic medium education: A systematic review

Authors

  • Henry Ramón Mendoza Cedeño Universidad Técnica de Manabí
  • Claudia Selene Tapia Ruelas Instituto Tecnológico de Sonora
  • Antonio Clarencio Guzmán Ramírez Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i2.7663

Keywords:

Educational innovation, primary education, academic performance, teaching strategies

Abstract

The objective of this article was to analyze innovative didactic strategies for mathematical learning among middle basic education students and their impact on learning. A systematic review was conducted based on the PRISMA statement. Studies that met the following inclusion criteria were considered: published between 2020 and 2025, using quantitative, qualitative, or mixed approaches, written in Spanish, and reporting the effect of innovative didactic strategies on mathematical learning. The following databases were used: Scielo, Redalyc, Dialnet, Scopus, and Google Scholar. A total of 8259 studies were found, with 30 meeting the inclusion criteria. Content analysis of the findings was carried out using MAXQDA2024 software, identifying six innovative strategies: the use of concrete and manipulative materials, playful activities and gamification, cooperative learning, problem-solving of everyday life situations, the use of digital technologies, and project-based learning. Regarding their impact: learning, motivation and interest, class participation, and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Guarnizo, L. M., Valdivieso-González, L. G. & Muñoz-Potos, A. F. (2023). Estrategia pedagógica mediada por TIC para fortalecer la competencia de razonamiento matemático en estudiantes de sexto grado. Revista Científica,47(2), 13-24. https://doi.org/10.14483/23448350.19756

Alcívar López, F. M., & Cevallos Sánchez, H. A. (2023). Estrategia Didáctica para Mejorar el Dominio de las Operaciones Básicas Matemática en Educación Básica Media. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 8490-8503. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9381

Arias Ortiz, E., Bos, M. S., Giambruno, C., & Zoido, P. (2023). América Latina y el Caribe en PISA 2022: ¿cómo le fue a la región?. https://doi.org/10.18235/0005318

Castañeda Zapata, E. A., López Ríos, S. Y., & Osorio Vélez, J. A. (2024). La relatividad general en la educación básica y media: una revisión sistemática. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 21(2), 2303. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2303

Córdova-Carrasco, A. V., Galeas-Cadena, J. A., & Naranjo-Vaca, G. E. (2024). Estrategia didáctica lúdica para el aprendizaje del cálculo con operaciones básicas en séptimo grado. Sociedad & Tecnología, 7(S1), 16–29. https://doi.org/10.51247/st.v7iS1.489

Delgado, J., Espinoza, M., Vivanco, C., Medina, N., & Ayala, M. (2023). La gamificación como eje motivador para el aprendizaje de la matemática: Gamification as a motivating axis for learning mathematics. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 3928–3949. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.538

Díaz-Pinzón, J. E. (2021). Análisis de los resultados de la prueba Pisa 2018 en matemáticas para América. Revista de Investigaciones Universidad Del Quindío, 33(1), 104–114. https://doi.org/10.33975/riuq.vol33n1.463

García Guerrero, K. G., & Moscoso Bernal, S. A. (2021). Gamificación y enseñanza-aprendizaje del razonamiento lógico matemático en estudiantes de Educación General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 219–239. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1499

Gualán Minga, L. J., Sandoval Jarro, B. D., León Ochoa, J. M., Chamba Gomes, A. M., Zapata Valverde, Y. F., & Hernández Centeno, J. A. (2025). Innovación pedagógica en el aula: estrategias para el siglo XXI. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(1), 3434-3453. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i1.16092

Gualdrón-Ortiz, D. P., Cudris-Torres, L., Barrios–Núñez, Álvaro, Olivella-López, G., Bermúdez-Cuello, J. C., & Gutiérrez-García, R. (2020). Los AVA como estrategia didáctica en la enseñanza del pensamiento lógico–matemático. AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3). Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19443

Gutiérrez Zuluaga, H., Aristizabal Zapata, J. H., & Rincón Penagos, J. A. (2020). Procesos de visualización en la resolución de problemas de matemáticas en el nivel de básica primaria apoyados en ambientes de aprendizaje mediados por TIC. Sophia, 16(1), 120-132. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.975

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo. https://tinyurl.com/2fhn6rwj

Montoya Ruda, S. D., Mejía Macías, Y. A., Valencia Moreno, S. M., Cano Morales, L. J., y Puerta Gil, C. A. (2022). Mediación en el aula por medio de tecnologías de información y comunicación: reto de enseñanza y aprendizaje en quinto grado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (65), 66-101. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n65a4

Orellana-Campoverde, J. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2021). Herramientas digitales para la enseñanza de Matemáticas en pandemia: Usos y aplicaciones de Docentes. Episteme Koinonia, 4(8), 109-128. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1348

Pacheco-García, L. F., & Cáceres-Mesa, M. L. (2024). Algunas reflexiones sobre el Aprendizaje Basado en Problemas para la mejora de las habilidades del Pensamiento Matemático en el contexto de la Nueva Escuela Mexicana. Revista Transdiciplinaria De Estudios Sociales Y Tecnológicos, 4(1), 67–75. https://doi.org/10.58594/rtest.v4i1.106

Pinos Vargas, L. A., Toapanta Otavalo, M. de J., Toapanta Otavalo, M. de J., & Peña Ortiz, G. P. (2024). El Impacto del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el Desarrollo del Pensamiento Matemático Crítico en Estudiantes de Educación Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 1035-1065. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.13482

Potes-Duque, F. B., & Jiménez-Contreras, J. J. (2023). Innovación pedagógica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de matemáticas para estudiantes de Educación General Básica considerando las Tecnologías de la Información y la Comunicación. INNOVA Research Journal, 8(3.1), 25–44. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2319

Reinoso Moreno, J. L., Córdova Cedeño, J. J., Chillan Cusi, M. E., Méndez Erazo, C. V., & Bernal Verdugo, J. P. (2024). Impacto del uso de recursos didácticos manipulativos en el aprendizaje de conceptos matemáticos básicos en estudiantes de básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 2237 – 2248. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2409

Suarez Rodríguez, L. (2021). La huerta escolar con el uso de las TIC, la excusa perfecta para resolver problemas matemáticos. Sophia, 17(2), e959. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.959

Sánchez Cruz J. L., Martínez Veliz, E. M., Poveda Reinoso, V. I., & Castro Valle, R. A., (2023). Técnicas lúdicas en la enseñanza-aprendizaje de matemáticas en estudiantes de séptimo grado, Cantón el Tambo en Ecuador. Universidad y Sociedad, 15(5), 30-37. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4048

Tenecela Jerez, B. A., Analuisa Martinez, S. M., Vázquez Alvarez, A., & Ortiz Aguilar, W. (2024). Estrategia ABP para la resolución de problemas en la asignatura Matemática en básica media. Sinergia Académica, 7(2), 33-57. https://dspace.ube.edu.ec/handle/123456789/185

Vargas Vargas, N. A., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales, F. H., (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por TIC para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletin redipe, 9(3), 167-180. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/943

Zambrano-Cantos, D. E., & Enríquez-Caro, L. C. (2024). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del rendimiento académico en la asignatura de matemática. MQRInvestigar, 8(1), 5169–5195. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.5169-5195

Zambrano-Mero, A. M., & Cedeño-Loor, F. O. (2023). El dominó como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(7), 424–441. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i7.981

Zenteno Ruiz, F. A., Carhuachín Marcelo, A. I. & Rivera Espinoza, T. A. (2020) Uso de software educativo interactivo para la enseñanza y aprendizaje de la matemática en educación básica, Región Pasco. (2020). Horizonte de la Ciencia, 10(19), 178-190. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.596

Published

2025-07-17