Application of interactive techniques and improvement of reading comprehension in primary school students
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i2.7679Keywords:
Active learning, pedagogical demonstration, didactic technique, extensive reading, interactive strategiesAbstract
The acquisition of reading skills allows the student to have a better personal development in a more critical society. Faced with this, the objective was to implement interactive strategies to improve reading comprehension in elementary school students in times of pandemic. The methodology was carried out through quantitative research, of an applied type, quasi-experimental design. It was applied to a research group of 106 students, of which 50 of them received the programmed impact of Solé's interactive strategies. The experimental group was applied the pre-test and post-test, of which 56 students from the control group were the ones who worked regularly. The results that are evident in the experimental group reflect a higher percentage significance through data analysis, compared to the control group that reduced the use of routine strategies. The effectiveness of reading skills and the intervention of Solé's interactive strategies allowed the experimental group to improve their levels of reading comprehension.
Downloads
References
Arias Gonzáles, J. L., & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. In Enfoques Consulting EIRL. https://n9.cl/ienx8
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10). https://n9.cl/qm637
Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 12, (12), 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06
Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and Writing, 32(9), 2281–2310. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09951-w
Cárdenas-Cordero, M. A., Garcia-Herrera, D. G., Castro-Salazar, A. Z., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora. Cienciamatria, 6(1). https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.341
Çubukçu, F. (2008). How to enhance reading comprehension through metacognitive strategies. The Journal of International Social Research, 1(2), 83–93. https://n9.cl/1obqy
Deroncele-Acosta, A., Nagamine-Miyashiro, M., & Medina-Coronado, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3). https://n9.cl/wa1hf
Fuster-Guillén, D. E., Serrato-Cherres, A., Gonzales Álvarez, R., Goicochea Euribe, N. F., & Guillén Aparicio, P. E. (2020). Uso de redes sociales en el desarrollo de estrategias de lectura crítica hipertextual en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.432
Guardiola, E., & Baños, J. E. (2020). La lectura durante la pandemia COVID-19 Reading during the COVID-19 Pandemic. Rev. Med. Cine, 16, 7–12. https://doi.org/10.14201/rmc202016e0712
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2017). Cómo se originan las investigaciones cuantitativas, cualitativas o mixtas. https://n9.cl/fx58
Hurtado, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista Arbitrada Del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176–187. https://n9.cl/3bau6
Medina Coronado, D., & Nagamine Miyashiro, M. M. (2019). Estrategias de aprendizaje autónomo en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 134–146. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.276
Mendoza Gastelo, G. J. (2019). Modelo de estrategias didácticas basado en Solé para mejorar la comprensión lectora de estudiantes del primer y segundo ciclo de una Universidad de la Región Lambayeque.2018. https://n9.cl/mp2ux
Montenegro Chávez, N. L., & Ríos Rodríguez, J. G. (2020). Tutor inteligente con realidad aumentada para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes de cuarto grado en una institución educativa, 2020. https://n9.cl/ofbg3
Novoa Castillo, P. F., Cancino Verde, R. F., Flores Sotelo, W. S., Nieto Gamboa, J., & Venturo Orbegoso, C. O. (2018). El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios. Propósitos y representaciones, 6(2), 541-573. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.243
Pastran Chirinos, M., Gil Olivera, N. A., & Cervantes Cerra, D. (2020). En tiempos de coronavirus: las TIC´S son una buena alternativa para la educación remota. Revista Boletín Redipe, 9(8), 158–165. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1048
Pilten, G., & Aşıkcan, M. (2018). Investigation of Reflecting Reading Comprehension Strategies on Teaching Environment Among Pre-Service Classroom Teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 397–405. https://doi.org/10.26822/iejee.2018438129
Pinzás, J. (2012). Leer pensando: Introducción a la visión contemporánea de la lectura. Fondo Editorial de la PUCP. https://n9.cl/kykhbm
Porta, M. E., & Ramirez, G. (2019). Efectos de un programa de intervención en vocabulario, conciencia morfológica y fonológica en niños de jardín de infantes en lectura en grado 1. Revista de Orientación Educacional, 33(64). https://n9.cl/04rfj
Serquén, T. (2020). La lectura sociocultural de textos narrativos en el desarrollo de la literacidad crítica. Educare et Comunicare: Revista de Investigación de La Facultad de Humanidades, 8(1), 44–61. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.383
Solé, I. (1992). Estrategias de comprensión de la lectura. Cuadernos de pedagogía, 216, 25-27. https://n9.cl/qzxp
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 59. https://doi.org/10.35362/rie590456
Trahtember, L. (2019, 4 de abril). Comprensión lectora incomprendida por las pruebas estandarizadas (ECE, PISA, OREALC etc.). https://n9.cl/4csly
Valverde, G. H., & Valverde, R. I. H. (2019). Estudio sobre la formación de futuros docentes en estrategias de comprensión lectora y expresión escrita. Educação e Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945201012
Vygotski, L. S. (2015). Obras Escogidas-II: Pensamiento y Lenguaje-Conferencias sobre Psicología (Vol. 2). Editorial Antonio Machado Libros.
Ynoñán, S. L. (2020). Estrategia didáctica de comprensión lectora para mejorar hábitos de lectura en primaria, “Nuestra Señora de Lourdes”- Illimo. Revista Científica Epistemia, 4(1). https://doi.org/10.26495/re.v4i1.1318
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Zamalloa-Moreano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
