La Enseñanza del Diagrama de Caja y Bigotes para Mejorar su Interpretación

The Teaching of Box and Whiskers Plot to Improve their Interpretation

Authors

  • Jorge Flores Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE de Guayaquil
  • Roberto Flores Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.33936/rev_bas_de_la_ciencia.v3i1.1107

Keywords:

Estadística, diagrama de caja y bigote, módulo autoinstruccional, instrucción por pares, alfabetización y razonamiento estadístico

Abstract

El propósito de este estudio fue mejorar la interpretación del diagrama de caja y bigotes utilizando un módulo autoinstruccional en combinación con la instrucción por pares. Participaron en este estudio 30 estudiantes de un programa de grado de una universidad ecuatoriana. La unidad bajo estudio fue el “Tratamiento Estadístico de Datos” y en el tema “Diagrama de caja y bigotes”. Se administró la prueba de entrada, luego se entregó el módulo autoinstruccional “Diagrama de caja y bigotes” y posteriormente se realizó la instrucción por pares y finalizada la misma se administró la prueba de salida. La prueba t emparejada dio un valor de t = 14,64 con 29 grados de libertad que es significativo a un valor de p < 0,0001. Este estudio en su primera fase comprobó que la combinación del módulo autoinstruccional con la instrucción por pares resulta en un mejor aprendizaje. Además, la media de las calificaciones de la prueba de salida avala el logro de la alfabetización estadística, mientras que la media de las calificaciones de la prueba de concepto avala el razonamiento estadístico.

Palabras clave: Estadística, diagrama de caja y bigote, módulo autoinstruccional, instrucción por pares, alfabetización y razonamiento estadístico.

  

ABSTRACT

The purpose of this study was to improve the interpretation of the box and whisker plot using a self-instructional module in combination with peer instruction. In this study 30 undergraduate students of an Ecuadorian University participated in the experiment. The intervention combined a self-instructional module and the peer instruction, in the unit of "Statistical data processing" and on the topic "Box and whisker plot". The students received the pretest, then they studied the self-instructional module "Box and whisker plot" and subsequently held the peer instruction and finally they received the posttest. The paired t-test results in t value of t = 14.64 with 29 degrees of freedom which is significant at a p-value < 0.0001. This study in its first phase proved that the combination of the self-instructional module with peer instruction results in better learning. In addition, the average scores of the posttest supports achievement of statistical literacy, while the average score of the concept test support the statistical reasoning.  

Key words: Statistics, box and whisker plot, self-instructional module, peer instruction, statistical literacy and reasoning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainsworth, S. (2006). Deft: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183-198.
American Statistical Society. (2016). GAISE College Report ASA Revision Committee. (2016). Guidelines for Assessment and Instruction En Statistics Education College Report 2016, http://www.amstat.org/education/gaise.
Bakker, A., Biehler, R & Konold, C. (2004). Should young students learn about boxplots. En Curricular development in statistical education: International Association for Statistical Education. En G. Burrill, Ed. Lund: Presented at Curricular development in statistical education: International Association for Statistical Education.
Chick, N., Haynie, A. & Gurung, R. (2009). From generic to signatures pedagogies: teaching disciplinary understanding. En Exploring signature pedagogies: Approaches to reaching disciplinary habits of mind. R. Regan, R. Gurung, N. Chick, & A. Haynie, Eds. Sterling, VA: Stylus Publishing, LLC.
Devore, J. (2012). Probabilidad y Estadística para ingeniería y ciencias, México: Cengage Learning Editores S.A. de C.V.
Dick, W. & Carey, L. (1987). The systematic design of instruction, Glenview, Illinois: Scott, Foresman Company.
Gagne, R. & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction, Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
Gagne, R. (1985). The conditions of learning and theory of instruction, New York, NY: Holt Rinehart and Winston.
Gagne, R., Briggs, L. & Wager, W. (1988). Principles of instructional design, New York, NY: Holt Rinehart and Winston.
Garfield, J., delMas, R. & Chance, B. (2003). The web-based ARTIST: Assessment resource tools for improving statistical thinking. Recuperado de https://app.gen.umn.edu/artist/articles/AERA_2003.pdf.
Johnson, R. & P. Kuby, P. (2012). Estadística elemental. México: Cengage Learning Editores S.A. de C.V.
Jonassen, D. & Howland, J (2003). Learning to solve problems with technology, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Jonassen, D. & Ionas, I. (2008). Designing effective supports for causal reasoning, Educational Technology Research and Development, 56, 287-308.
Jonassen, D. (2006). On the role of concepts in learning and instructional design,” Education Technology Research Development, 54(2), 196-206.
Lem, S., Onghena, P., Verschaffel, L. & Van Dooren, W. (2012). “On the misinterpretations of histograms and boxplots,” Educational psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 33(2), 155-174.
Lem, S., Onghena, P., Verschaffel, L. & Van Dooren, W. (2013). “The heuristic interpretation of box plots,” Learning and Instruction. 26, 22-35.
Mazur, E. (1997). Peer instruction, Upper Saddle River, VA: Prentice Hall.
Schnotz, W. (2005). An integrated model of text and picture. En R. Mayer (Ed.). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, (49-69), New York, NY: Cambridge University Press.
Smith, P. & Ragan, T. (1999). Instructional Design. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc.
Triola. M. (2013). Estadística. México: Pearson Educación de México S.A. de C.V.

Published

2018-04-30

Issue

Section

Ciencias Matemáticas