Quality of the service and its satisfaction relationship with the students of the New America Institute

Authors

  • Jeniffer Janeth Baque Reyes Estudiante de la Maestría en Administración de Empresas, Facultad de Posgrado de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo. Ecuador. https://orcid.org/0009-0005-8385-5956
  • Beatriz Vera Velásquez Docente de la Maestría en Administración de Empresas, Facultad de Posgrado de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo, Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-9996-7841

DOI:

https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i3.6185

Keywords:

Satisfacción al cliente; educación; servicio; Likert.

Abstract

Service quality focuses practically on strategies and actions to improve customer  service.  The  objective  of  this  research  was  to  measure  the quality of the service and the relationship with student satisfaction using a technical survey form. This study was exploratory and descriptive in nature, first, a quantitative measurement was carried out and subsequently surveys applying the Likert scale using the Google Form application to 57 respondents. The results indicate that offering an excellent service to the Nueva América particular unit of the Guayas canton is appropriate with the perception of the students; obtaining a high level of satisfaction with the attention provided to the student and parents. It was concluded that the institutions have good formal support: mission, vision, values and policies, affirming a positive relationship between quality of educational service and student satisfaction oriented to the aforementioned institution Nueva América of the Guayas canton.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Consulting Eirl. http://repositorio.concytec.gob.pe/

handle/20.500.12390/2260

Cahuana, J. (2016). Calidad de los servicios educativos y la satisfacción de los clientes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Muro de la Investigación. 1(2). p.55-68. DOI: https://doi.org/10.17162/rmi.v1i2.758

Duran, B. y Torres, Y. (2018). Evaluación de la calidad del servicio en la institución educativa República de Venezuela en el distrito de Buenaventura. Tesis Pregrado. Universidad del Valle, Sede Pacífico.

Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Actualidades Investigativas En

Educación, 17(2), 355–377. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.28147

Fisher, I. y Navarro, V. (1994). Introducción a la investigación de mercado (3.ª ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales,

participativa y de investigación acción). Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 4(3),

–173. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7591592.pdf

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.

McGraw-Hill Interamericana. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_ Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Ibarra, L. y Casas, E. (2015). Aplicación del modelo Servperf en los centros de atención Telcel, Hermosillo: una medición de la calidad en el servicio. Contaduría y Administración, 60(1), 229-260.

Malpica, L., Cruz, T., y Gálvez, E. (2022). Calidad educativa en educación superior en tiempo de pandemia por el COVID

–19. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(22), 101–108. https://revistahorizontes. org/index.php/revistahorizontes/article/view/406/826

Morales Romero, G. P., Paucar Manrique, Y. R., León Velarde, C. G., Matos Manguinuri, J. J., Pujay Cristobal , O. E., &Gutiérrez Zubieta, E. E. (2021). La calidad de servicio y la satisfacción de los usuarios de la Unidad de Gestión Educativa Local 01 – San Juan de Miraflores. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 1311-1325. https://doi. org/10.37811/cl_rcm.v5i2.329

Lehtinen, J. y Lehtinen, O. (1982). Service quality: a study of quality dimensions. Unpublished working paper, Helsinki:

Service Management Institute

Patrón, R. (2021). Calidad y satisfacción de los servicios escolares de una institución de educación superior mexicana: la visión de los estudiantes. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 12(2). 1-18. DOI: 10.23913/ride.v11i22.870

Surdez, E. G., Sandoval, M del C. y Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. DOI: 10.5294/edu.2018.21.1.1

Villanueva, F. (2022). Metodología de la investigación. Klik Soluciones educativas, S.A. de C.V.https://books.google.es/

Published

2024-09-09

How to Cite

Baque Reyes, J. J., & Vera Velásquez, B. . (2024). Quality of the service and its satisfaction relationship with the students of the New America Institute. ECA Sinergia, 15(3), 26–35. https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i3.6185