Quality of the service and its satisfaction relationship with the students of the New America Institute
DOI:
https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i3.6185Keywords:
Satisfacción al cliente; educación; servicio; Likert.Abstract
Service quality focuses practically on strategies and actions to improve customer service. The objective of this research was to measure the quality of the service and the relationship with student satisfaction using a technical survey form. This study was exploratory and descriptive in nature, first, a quantitative measurement was carried out and subsequently surveys applying the Likert scale using the Google Form application to 57 respondents. The results indicate that offering an excellent service to the Nueva América particular unit of the Guayas canton is appropriate with the perception of the students; obtaining a high level of satisfaction with the attention provided to the student and parents. It was concluded that the institutions have good formal support: mission, vision, values and policies, affirming a positive relationship between quality of educational service and student satisfaction oriented to the aforementioned institution Nueva América of the Guayas canton.
Downloads
References
Arias, J. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Consulting Eirl. http://repositorio.concytec.gob.pe/
handle/20.500.12390/2260
Cahuana, J. (2016). Calidad de los servicios educativos y la satisfacción de los clientes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Muro de la Investigación. 1(2). p.55-68. DOI: https://doi.org/10.17162/rmi.v1i2.758
Duran, B. y Torres, Y. (2018). Evaluación de la calidad del servicio en la institución educativa República de Venezuela en el distrito de Buenaventura. Tesis Pregrado. Universidad del Valle, Sede Pacífico.
Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Actualidades Investigativas En
Educación, 17(2), 355–377. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.28147
Fisher, I. y Navarro, V. (1994). Introducción a la investigación de mercado (3.ª ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales,
participativa y de investigación acción). Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 4(3),
–173. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7591592.pdf
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.
McGraw-Hill Interamericana. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_ Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
Ibarra, L. y Casas, E. (2015). Aplicación del modelo Servperf en los centros de atención Telcel, Hermosillo: una medición de la calidad en el servicio. Contaduría y Administración, 60(1), 229-260.
Malpica, L., Cruz, T., y Gálvez, E. (2022). Calidad educativa en educación superior en tiempo de pandemia por el COVID
–19. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(22), 101–108. https://revistahorizontes. org/index.php/revistahorizontes/article/view/406/826
Morales Romero, G. P., Paucar Manrique, Y. R., León Velarde, C. G., Matos Manguinuri, J. J., Pujay Cristobal , O. E., &Gutiérrez Zubieta, E. E. (2021). La calidad de servicio y la satisfacción de los usuarios de la Unidad de Gestión Educativa Local 01 – San Juan de Miraflores. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 1311-1325. https://doi. org/10.37811/cl_rcm.v5i2.329
Lehtinen, J. y Lehtinen, O. (1982). Service quality: a study of quality dimensions. Unpublished working paper, Helsinki:
Service Management Institute
Patrón, R. (2021). Calidad y satisfacción de los servicios escolares de una institución de educación superior mexicana: la visión de los estudiantes. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 12(2). 1-18. DOI: 10.23913/ride.v11i22.870
Surdez, E. G., Sandoval, M del C. y Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. DOI: 10.5294/edu.2018.21.1.1
Villanueva, F. (2022). Metodología de la investigación. Klik Soluciones educativas, S.A. de C.V.https://books.google.es/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jeniffer Janeth Baque Reyes, Beatriz Vera Velásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

