Professional training needs in the environmental area in Ecuador

Authors

  • Luis Santiago Quiroz Fernández Instituto de Postgrado, Profesor a tiempo completo en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Alexander López Padrón Instituto de Postgrado, Profesor a tiempo completo en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Jimmy Manuel Zambrano Acosta Instituto de Postgrado, Profesor a tiempo completo en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Ana Ruiz Cedeño Profesora a tiempo completo en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v3i3.1581

Keywords:

Environmental engineering, postgraduate, masters, training

Abstract

This paper assesses the need for fourth level training in the area of environmental engineering in the province of Manabí, Ecuador, based on the objectives proposed in the National Development Plan (2017-2021). The analysis was carried out through the application of a survey aimed at 1,000 professionals linked to environmental activities in the public and private sectors. The results obtained demonstrate the pertinence in the development of a research master's degree that responds to the needs and demands of the region and the country, which must develop scientific research in the fields of environmental and health engineering; conduct environmental feasibility studies of processes and projects; design, direct and execute water and wastewater sampling processes; as well as new technologies for the treatment of solid and liquid waste and the optimization of inputs, products and processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Duque, D. (2017). Modelo teórico para un sistema integrado de gestión (seguridad, calidad y ambiente). Revista Ingeniería Industrial: Actualidad y nuevas tendencias, 5 (18), 115-130.

Gerard, K. (1999). Ingeniería ambiental: fundamentos, entornos, tecnologías y sistemas de gestión. Madrid: Editorial McGraw- Hill.

Glynn, H., Heinke, G. (1999). Ingeniería ambiental. México: Prentice Hall Hispanoamérica.

Gómez, D., Gómez, M. (2013). Evaluación de impacto ambiental. España: Ediciones Mundiprensa.

Heller, L. (1997). Saneamiento y Salud. Centro Panamericano de Ingeniería Sanitaria y Ciencias del Ambiente. Brasilia.

Horwitz, A. (1986). Ingeniería sanitaria y ambiental: Importancia de la planificación con las necesidades de salud. Bol of Sanit Panam, 101 (3), 193-207.

OMS. (1967). La enseñanza de la higiene del medio a los ingenieros. Informe de Comité de Expertos de la Organización Mundial de la Salud (OMS), Ginebra.

Ordoñez, G. (2000). Salud ambiental: conceptos y actividades. Revista Panamericana de Salud Pública, 7 (3), 137-147.

Paiva, V. (2000). Medio ambiente urbano: Una mirada desde la historia de las ideas científicas y las profesiones de la ciudad. Revista de Urbanismo, (3), 1-10.

PNUD. (2015). Informe sobre el desarrollo humano 2015. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD), New York.

Rodríguez, R. G. (2016). Fundamentos básicos para la ejecución de la auditoría ambiental. Revista Ciencias Holguín, 22 (1), 1-18.

SENPLADES. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021- Toda una Vida. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES), Ecuador.http://www.mx.undp.org/content/dam/mexico/docs/Publicaciones/PublicacionesReduccionPobreza/InformesDesarrolloHumano/idhmovilidadsocial2016/PNUD%20IDH2016.pdf.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Responsabilidad social