Challenges and limitations of the social worker in the institutions of district 13d01 of the Portoviejo canton

Authors

  • Leonor Alexandra Rodríguez Alava Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Sergio Vicente Calderón Lucas Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Jeniffer Deigenita Bravo Lucas Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v4i1.1752

Keywords:

Professional competences, functions, limitations, challenges, educational social work

Abstract

The professional in social work develops his performance in different areas of society. The purpose of the article is to identify the challenges and limitations of the social worker in the educational institutions of district 13D01 of the canton of Portoviejo. For the implementation of quantitative research, a survey was applied to the members of the Department of Student Counseling and Directors, and an interview to the social workers of five schools belonging to the District in question. The results obtained show that among the challenges that the social worker must face is the intervention in areas different from his profile as part of the multidisciplinary team, as well as attending in professional practice situations very different from those learned in the university and overcoming limitations such as lack of resources, little support from the members of the educational community and comprehensive attention to a large number of students. This work reveals that the provisions of the laws and regulations differ in their practical application, specifically in the functions of the educational social worker which affects the assessment of their role and professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, M. D., & Bramwell, D. (2015). Cambios en la política educativa en Ecuador desde el año 2000. UNESCO.

Barreiro, L., Rodríguez, A., & Parraga, G. (2017). El Perfil Profesional de los Trabajadores Sociales del siglo XXI. Revista Caribeña de Ciencias Sociales.

Cajamarca, J. L. (2015). El trabajo social y la educación de bachillerato general unificado (BGU). Cuenca: Universidad de Cuenca.

Cárdenas, H. (11 de noviembre de 2014). Obtenido de http://hildacardenas2014.blogspot.com/2014/11/el-trabajo-social-su-historia-procesos.html.

Chávez, S., Rodríguez, A., & Roldan, S. (2016). El trabajador social y las competencias para la intervención social y familiar con niños sordos. SINAPSIS.

Consejo General del Trabajo Social. (2010). El Trabajo Social en el Sistema Educativo. España: Consejo General del Trabajo Social.

Damián, S. (7 de agosto de 2016). Retos y Desafíos en el Rol del Trabajo social. Obtenido de http://retosdesafiostrabajosocial.blogspot.com.

Fárez, J. L. (2015). El Trabajo Social y la Educación de Bachillerato General Unificado (BGU). Cuenca: Universidad de Cuenca.

Fernández, F. D. (2010). El Trabajo Social en el Sistema Educativo. España: Consejo General del Trabajo Social.

García, S., & Arévalo, D. (2016). Retos en la intervención del Trabajador/a Social. Dialnet.

Gómez, T., & Martínez, M. Á. (2007). Trabajo Social y Educación. Trabajo Social Hoy.

Mariangeles, C. (2014). La intervención del Trabajo Social en el campo. Argentina: Facultad de Trabajo Social Universidad de la Plata.

Merino, C., & Namicela, G. (2012). Modulo VI-Trabajo Social en el ámbito de la educación.

Ministerio de Educación de la Nación. (s/f). Trabajo en Equipo, Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Modelo de Funcionamiento de los Departamentos de Consejería Estudiantil. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Ministerio de Educación; Subsecretaría de Calidad y Equidad Educativa; Dirección Nacional de Educación para la Democracia y el Buen Vivir. (2012). Modelo de Atención Integral de los Departamentos de Consejería Estudiantil. Quito: Ministerio de Educación.

Moraleda, T. G., & Martínez, M. Á. (2007). Trabajo Social y Educación. Madrid: Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid.

Moreira, S., & Vinces, J. (2014). El trabajador social y su labor en las unidades educativas fiscales y particulares de la ciudad de Portoviejo. Portoviejo: Universidad Técnica de Manabí.

Navarrete, N. (2016). El papel del trabajo social en el ámbito educativo. Folios de Humanidades y Pedagogía, 37-46.

Puentes, N. N. (2016). El papel del trabajo social en el ámbito educativo. Folios de humanidades y pedagogía, 37-46.

Rodríguez, A., Loor, M., & Durán, U. (2018). El Trabajo Social en el Departamento de Consejería Estudiantil. SINAPSIS.

Published

2019-04-30

Issue

Section

Responsabilidad social

Most read articles by the same author(s)