Social inclusion of students who speak indigenous language in the academic division of education and arts of the autonomous Juárez University of Tabasco - Mexico

Authors

  • Eduardo Gordillo Fuentes
  • Perla Rojas León
  • Armando Morales Murillo

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.33

Keywords:

Female Empowerment; culture; intercultural education.

Abstract

The  passage  of  the  Indian  student  by  conventional  public university  is  a  case  virtually  unknown  and  little  studied  in educational  research  in  our  country.  But  especially  indigenous women,  are discriminated  against  by  statistics  and  by  a  large number  of  administrative  records.  So  that  there  is  a  gap  of knowledge  in  the  sense  of  income,  college  life  experiences  and destinations  of  students  of ethnic  origin  that  cross  university classrooms.  The  DAEA  no  studies  on  the  subject  that  can  support the  creation  of  a  program  of  social  inclusiveness  of  indigenous students,  which  meets  the  needs  of attention  to  diversity  and ethno-linguistic  differences,  we  own  identity  as  cultural richness.  That  "minority"  coursing  their  bachelor's  degrees  in DAEA  not  end  up  feeling  part  of  the  university  community. The uprooting  of  their  origin  leads  us  to  raise  the  question  of  how the university can include conventional intercultural approach in practice? and that it is not only on paper so that these students feel integrated the knowledge so that their part of the knowledge of non HLI population. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Feminista, M. E. (Enero de 2007). Mujeres en Red. Obtenido de ¿Qué significa empoderamiento de las mujeres?: http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1307

INEGI. (12 de febrero de 2015). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Obtenido de Censo de Población y Vivienda 2010: http://www.inegi.org.mx/

INEGI. (2010) Perfil sociodemográfico de la población que habla lengua indígena.

Lamas, M. (Diciembre de 1995). La perspectiva de género. (R. d. SNT, Ed.) La Tarea. Género y Educación (8), 76. Recuperado el 18 de Enero de 2016, de http://www.latarea.com.mx/articu/articu8/lamas8.htm

Naciones Unidas-Centro de Información. (2016). ONU-Mujeres. Obtenido de CINU: http://www2.unwomen.org/es

Plan Estratégico de Desarrollo Divisional DAEA 2011-2015. División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Pérez de Armiño, K. (2000). Universidad del País Vasco. Obtenido de Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo: http://dicc.hegoa.efaber.net

Schmelkes, S. (2009). Interculturalidad, democracia y formación valoral en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa Vol.11, No.2.

Sosme Campos, M. A., & González Casados, E. (Enero-Abril de 2016). Etnia y Empoderamiento: elementos para el análisis de la transformación de identidades femeninas en la Sierra de Zongoloca, Veracruz. Sociológicas, 31(87), 143-173.

Torres, M. T. (2009). El discurso feminista en la época garridista. Inclusión o estrategia clientelar. En R. R. C., & G. M. (Coord), Voces en diálogo. Construcción de identidades (pág. 226). México: Plaza y Valdés.

UNAM. (11-01-2016). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. http://info4.juridicas.unam.mx/ijure/fed/9/5.html

Published

2016-08-22

Issue

Section

Artículos