Social inclusion of students who speak indigenous language in the academic division of education and arts of the autonomous Juárez University of Tabasco - Mexico
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.33Keywords:
Female Empowerment; culture; intercultural education.Abstract
The passage of the Indian student by conventional public university is a case virtually unknown and little studied in educational research in our country. But especially indigenous women, are discriminated against by statistics and by a large number of administrative records. So that there is a gap of knowledge in the sense of income, college life experiences and destinations of students of ethnic origin that cross university classrooms. The DAEA no studies on the subject that can support the creation of a program of social inclusiveness of indigenous students, which meets the needs of attention to diversity and ethno-linguistic differences, we own identity as cultural richness. That "minority" coursing their bachelor's degrees in DAEA not end up feeling part of the university community. The uprooting of their origin leads us to raise the question of how the university can include conventional intercultural approach in practice? and that it is not only on paper so that these students feel integrated the knowledge so that their part of the knowledge of non HLI population.
Downloads
References
INEGI. (12 de febrero de 2015). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Obtenido de Censo de Población y Vivienda 2010: http://www.inegi.org.mx/
INEGI. (2010) Perfil sociodemográfico de la población que habla lengua indígena.
Lamas, M. (Diciembre de 1995). La perspectiva de género. (R. d. SNT, Ed.) La Tarea. Género y Educación (8), 76. Recuperado el 18 de Enero de 2016, de http://www.latarea.com.mx/articu/articu8/lamas8.htm
Naciones Unidas-Centro de Información. (2016). ONU-Mujeres. Obtenido de CINU: http://www2.unwomen.org/es
Plan Estratégico de Desarrollo Divisional DAEA 2011-2015. División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Pérez de Armiño, K. (2000). Universidad del País Vasco. Obtenido de Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo: http://dicc.hegoa.efaber.net
Schmelkes, S. (2009). Interculturalidad, democracia y formación valoral en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa Vol.11, No.2.
Sosme Campos, M. A., & González Casados, E. (Enero-Abril de 2016). Etnia y Empoderamiento: elementos para el análisis de la transformación de identidades femeninas en la Sierra de Zongoloca, Veracruz. Sociológicas, 31(87), 143-173.
Torres, M. T. (2009). El discurso feminista en la época garridista. Inclusión o estrategia clientelar. En R. R. C., & G. M. (Coord), Voces en diálogo. Construcción de identidades (pág. 226). México: Plaza y Valdés.
UNAM. (11-01-2016). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. http://info4.juridicas.unam.mx/ijure/fed/9/5.html

