The behavior of the ranking as a factor of inclusion in university education
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.34Keywords:
Higher Education; access to education; egalitarian selection; social inclusion; selective efficacy.Abstract
Using databases of Admission to Higher Education in Chile in 2013, the behavior that have components School Path (NEM and Ranking) and PSU scores (Math and Language) based analyzes variables social and educational segmentation of applicants. However both factors in theory be aligned with the curriculum, scores report a reduced correlation between them. The aim is to explore and analyze the distribution of the scores obtained by the candidates in different selection factors based on their socioeconomic and educational characteristics, and the impact of incorporating the Ranking of Notes on diversification and inclusion of the population students who annually participates in the selection process. The school career components, especially Ranking establishing the relative position of the student within their respective establishment, have less biased and more concentrated towards higher scores compared to the PSU component distributions, and show less influenced by variables sociofamilial or economic. Ranking as an expression of good school performance, effort and dedication to the study by the student, compensates for undesirable selection biases doing more inclusive university option, the effects in the modification of the selected student profile will depend on the valuation assigned the institution university school career to the detriment of traditional PSU component.
Downloads
References
Bravo, D. y Manzi, J. (2003). El SIES, la equidad y la elevación de los aprendizajes [The SIES, equity and the improvement of learning]. Retrieved April 20.
Contreras, D. y Macías, V. (2002). Desigualdad educacional en Chile: geografía y dependencia. Cuadernos de economía, 39(118), 395-421.
Contreras, D., Gallegos, S. y Meneses, F. (2009). Determinantes del desempeño universitario:¿ importa la habilidad relativa? Revista Calidad en la Educación, 17-48.
Contreras, M., Corbalán, F., y Redondo, J. (2007). Cuando la suerte está hechada: Estudio cuantitativo de los factores asociados al rendimiento en la PSU. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación.
Díaz, E., Himmel, E. y Maltes, S. (1990). Evolución histórica del sistema de selección a las Universidades Chilenas, 1967-1989. En Lemaitre, María José (Editora), La educación superior en Chile: un sistema de transición. Santiago de Chile: Corporación de Promoción Universitaria (CPU), Colección Foro de la Educación Superior.
García Huidobro, J. y Belleï, C. (2003). Desigualdad educativa en Chile.Universidad Alberto Hurtado, Escuela de Educación.
Geiser, S. y Studley, R. (2002). UC and the SAT: Predictive validity and differential impact of the SAT I and SAT II at the University of California.Educational Assessment, 8(1), 1-26.
Gil, F., Paredes, R. y Sánchez, I. (2013). El ranking de las notas: inclusión con excelencia. Centro de políticas públicas de la UC.
Koljatic, M. y Silva, M. (2010). Algunas reflexiones a siete años de la implementación de la PSU. Estudios públicos, (120), 125-146.
Larroucau, T., Ríos, I., y Mizala, A. (2013). Efectos de la incorporación del ranking de notas en la selección universitaria. Santiago: DEMRE.
Medina, A., Aguirre, M. y Luengo, L. (2014). Predictibilidad de las notas de enseñanza media según establecimiento de origen sobre el rendimiento académico en estudiantes de Odontología. Educación Médica Superior, 28(1), 65-73.
Meneses, F. y Blanco, C. (2006). La posición en el Rankig y el puntaje de ingreso en la PUC: implicancias prácticas. Santiago: Departamento de Estudio MINEDUC.
Núñez, J. y Millán, I. (2002). ¿Pueden mejorar su PAA los alumnos de escasos recursos?: evidencia experimental. Cuadernos de economía, 39(116), 5-25.
Prieto, M. y Contreras, G. (2008). Las concepciones que orientan las prácticas evaluativas de los profesores: un problema a develar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(2), 245-262.
Redondo, J., Descouvières, C. y Rojas, K. (2001). Equidad y calidad de la educación en Chile: Reflexiones e investigaciones de eficiencia de la educación obligatoria (1990-2001). Universidad de Chile, Facultad Ciencias Sociales, Vicerrectoría Investigación.
Rodríguez, C. y Jarpa, C.G. (2015). Capacidad predictiva de las notas en enseñanza media sobre el rendimiento en pruebas de selección universitaria: el caso chileno. Aula Abierta, (43) 61-68.
Valdivieso, P. Antivilo, A. y Barrios, J. (2006). Caracterización educacional y sociodemográfica de los estudiantes que rinden la psu, postulan y se matriculan en las universidades reunidas en el consejo de rectores. Santiago.

