Methodological script design of guided tours
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i1.47Keywords:
Heritage interpretation; tourism guiaje; communicative for guiaje techniques.Abstract
In Cuba, tourism boom has been gaining in recent decades. Among the attractions that are offered travel products, which in most cases require a guide for driving. The tour guide is one of the main communicators of a destination; his work is dynamic and requires a lot of time and organization. The leading products are designed guide before, but the script of the route that will take place has to be created by him, which happens not infrequently, spontaneously and generally poorly organized; this is a serious problem for the activity. In the literature lacks methodologies or procedures for the outline of the scripts for conducting guided tours and detected little guidance regarding the application of the techniques of interpretation of natural and cultural heritage, which causes work the guide is presented as an empirical and spontaneous process, which is why this research proposes a method for the design of guided tours; it guiaje techniques and heritage interpretation are explained. This procedure applies to all forms of tourism and all those products that require the performance of a guide for your work organized, oriented in its objectives and strategies, and the ability to communicate an image appropriate destination to the interests of the market and country.
Downloads
References
HMSO for Countryside Commission and Countryside Commission for Scotland.
Alfonso, Y. (2010). Las agencias de viajes. [En línea]. Disponible en: http://www.monografias.com [Accesado el día 23 de octubre de 2013]
Ayes, G. (2011). Patrimonio e Identidad. Editorial Científico-Técnico, La Habana.
Báez, A. (2009). La escucha efectiva en la comunicación. Madrid, España.
Barranco, L. (2013). Técnicas de guianza. [En Línea]. Disponible en: http://luzmarinabarranco.blogspot.com/2013/04/tecnicas-de- guianza.html[Accesado el día 18 de diciembre de 2013]
Behórquez, D. (2010). Técnicas de guía. Universidad Privada de Tacna. [En línea]. Disponible en: http://buenastareas.com.pdf [Accesado el día 6 de enero de 2015]
Bernal, M. et al. (2003). “Los estudios de mercados, una necesidad en las organizaciones” en Monografías. [En Línea] Disponible en: http://www.monografías.com [Accesado Sel 13 de mayo de 2010].
Bertonatti, C.; Iriani, O. y L. Castelli.(2010). “Los centros de interpretación como herramientas de conservación y de desarrollo” en Boletín de Interpretación. Número 23, septiembre 2010, pp. 21-26.
Crous-Costa, N., Vidal-Casellas, D (2014). Análisis del papel de un museo nacional dentro de una destinación de turismo urbano: el caso del museo nacional de arte de Catalunya. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo 4, 4-21.
Crous-Costa, N., Vidal-Casellas, D (2014). La experiencia laboral durante los estudios universitarios: el rol las prácticas en los estudios de turismo. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo 3 (2), 3- 16.
Denzin, N.K. (1970). Siciological Methods; A source book. Aldine Publishing Company. Chicago.
García, L. (2012). “Análisis del guiaje turístico en el sitio Patrimonio de la Humanidad la Lonja de los Mercaderes de Valencia” en Boletín de Interpretación. Número 26, mayo 2012, pp. 10-12
Machado, E. (2011). Diseño de Productos Turísticos Integrados. Aplicación en la región central del destino Cuba. Tesis doctoral. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. Santa Clara. Cuba.
Martín, I. y F. Martín. (2013). “Reflexiones en torno al uso de la Interpretación del Patrimonio para la sostenibilidad turística en áreas rurales” en Boletín de Interpretación. Número 28, julio 2013, pp. 6-8.
Martín, R. (2003). Manual de Teoría y Práctica del Turismo. Texto Docente de la Universidad de La Habana, Centro de Estudios Turísticos. En Línea disponible en: http//intranet.uclv.edu.cu/fiit/cetur [Accesado el 3 de febrero de 2007].
Pedroso, I. (2001). El Guía de turismo: Principal Agente de Información en un Destino Turístico. Escuela de Hotelería y Turismo de Camagüey.

