Methodological script design of guided tours

Authors

  • Naima Pino Urías
  • Ricardo Pino Torrens
  • Graciela Urías Arboláez

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v1i1.47

Keywords:

Heritage interpretation; tourism guiaje; communicative for guiaje techniques.

Abstract

In  Cuba,  tourism  boom  has  been  gaining  in  recent  decades.  Among the  attractions  that  are  offered  travel  products,  which  in  most cases  require  a  guide  for  driving.  The  tour  guide  is  one  of  the main communicators  of  a  destination;  his  work  is  dynamic  and requires a lot of time and organization. The leading products are designed guide before, but the script of the route that will take place  has  to  be  created by  him,  which  happens  not  infrequently, spontaneously  and  generally  poorly  organized;  this  is  a  serious problem  for  the  activity.  In  the  literature  lacks  methodologies or  procedures  for  the  outline  of  the scripts  for  conducting guided  tours  and  detected  little  guidance  regarding  the application  of  the  techniques  of  interpretation  of  natural  and cultural heritage, which causes work the guide is presented as an empirical  and  spontaneous  process,  which  is  why  this  research proposes  a  method  for  the  design  of  guided  tours;  it  guiaje techniques  and  heritage  interpretation  are  explained.  This procedure applies to all forms of tourism and all those products that require the performance of a guide for your work organized, oriented  in  its  objectives  and  strategies,  and  the  ability  to communicate an  image appropriate destination to  the interests of the market and country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldridge, D. (1975). Guide to Countryside Interpretation, Part I: Principles of Countryside Interpretation and Interpretive Planning.

HMSO for Countryside Commission and Countryside Commission for Scotland.

Alfonso, Y. (2010). Las agencias de viajes. [En línea]. Disponible en: http://www.monografias.com [Accesado el día 23 de octubre de 2013]

Ayes, G. (2011). Patrimonio e Identidad. Editorial Científico-Técnico, La Habana.

Báez, A. (2009). La escucha efectiva en la comunicación. Madrid, España.

Barranco, L. (2013). Técnicas de guianza. [En Línea]. Disponible en: http://luzmarinabarranco.blogspot.com/2013/04/tecnicas-de- guianza.html[Accesado el día 18 de diciembre de 2013]

Behórquez, D. (2010). Técnicas de guía. Universidad Privada de Tacna. [En línea]. Disponible en: http://buenastareas.com.pdf [Accesado el día 6 de enero de 2015]

Bernal, M. et al. (2003). “Los estudios de mercados, una necesidad en las organizaciones” en Monografías. [En Línea] Disponible en: http://www.monografías.com [Accesado Sel 13 de mayo de 2010].

Bertonatti, C.; Iriani, O. y L. Castelli.(2010). “Los centros de interpretación como herramientas de conservación y de desarrollo” en Boletín de Interpretación. Número 23, septiembre 2010, pp. 21-26.

Crous-Costa, N., Vidal-Casellas, D (2014). Análisis del papel de un museo nacional dentro de una destinación de turismo urbano: el caso del museo nacional de arte de Catalunya. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo 4, 4-21.

Crous-Costa, N., Vidal-Casellas, D (2014). La experiencia laboral durante los estudios universitarios: el rol las prácticas en los estudios de turismo. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo 3 (2), 3- 16.

Denzin, N.K. (1970). Siciological Methods; A source book. Aldine Publishing Company. Chicago.

García, L. (2012). “Análisis del guiaje turístico en el sitio Patrimonio de la Humanidad la Lonja de los Mercaderes de Valencia” en Boletín de Interpretación. Número 26, mayo 2012, pp. 10-12

Machado, E. (2011). Diseño de Productos Turísticos Integrados. Aplicación en la región central del destino Cuba. Tesis doctoral. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. Santa Clara. Cuba.

Martín, I. y F. Martín. (2013). “Reflexiones en torno al uso de la Interpretación del Patrimonio para la sostenibilidad turística en áreas rurales” en Boletín de Interpretación. Número 28, julio 2013, pp. 6-8.

Martín, R. (2003). Manual de Teoría y Práctica del Turismo. Texto Docente de la Universidad de La Habana, Centro de Estudios Turísticos. En Línea disponible en: http//intranet.uclv.edu.cu/fiit/cetur [Accesado el 3 de febrero de 2007].

Pedroso, I. (2001). El Guía de turismo: Principal Agente de Información en un Destino Turístico. Escuela de Hotelería y Turismo de Camagüey.

Published

2016-04-25

Issue

Section

Artículos