Notes for the progressive understanding of education complex and transdisciplinary
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i1.48Keywords:
Education, Cooperation, Complexity, TransdisciplinarityAbstract
Current trends have favored scientific interconnection hybridization of some disciplines, but the challenge of interdisciplinarity is still valid more than ever, since research projects, teaching and academic cooperation are overcome by multidimensional problems. New scientific paradigms point to a sustained education in the perspective of transdisciplinarity based on the theoretical advances of complexity.
Downloads
References
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología y Secretaría de Educación Pública (2011). Convocatoria del Fondo Sectorial de Investigación para la Educación. México: SEP-CONACYT.
Convenio de Arrábida (1994). Carta de la Transdisciplinariedad. Portugal.
Delgado C. J. (2010). El cambio metodológico: Método y metodología en la racionalidad no clásica. Conferencia dictada en el Curso Intensivo de la Cátedra para el Estudio de la Complejidad. La Habana, Cuba.
Fried Schnitman D. (2010). Procesos generativos en el diálogo: complejidad, emergencia y auto-organización. En: Pensando la Complejidad, No. VIII, Año IV.
Morin E., Ciurana E. R., Motta R. (2003). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.
Rodríguez, L., et al. (1997). Consideraciones interdisciplinarias e intermetodológicas de la investigación educativa. Ethos Educativo 13- 14, México: Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación.

