Evaluation of the student engagemet in a group of physical activity and health sciences

Authors

  • Lucía Rodríguez Guzmán
  • Arlene Oramas Viera

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v2i1.750

Keywords:

higher education; engagement; students; Utrecht Engagement Scale (UWES).

Abstract

In order to evaluate the levels of dedication, energy and absorption in students from Guanajuato, Mexico, the Utrecht Engagement Scale (UWES) was applied to 40 students of Physical Activity and Health Sciences. The Cronbach Alpha coefficient of .897 confirms that the instrument is reliable and has good internal consistency. The results in this specific group show that the highest dimension is dedication, while vigor and absorption have lower values. Intervention strategies are suggested to raise engagement levels in higher education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Delors, J. (1998). La educación encierra un tesoro. México, Correo de la UNESCO.

Dussel, I., Finocchio, S. (2003). Enseñar hoy. Una introducción a la educación en tiempos de crisis. México, FCE.

González, D.J. (2001). Teoría de la motivación y práctica profesional. Ciudad de La Habana, Ed. Pueblo y Educación.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona, Octaedro.

Marín, M., Grau, R., Yubero, S. (2002). Procesos psicosociales en los contextos educativos. Madrid, Pirámide.

Meirieu, P. (2002). Aprender, sí. Pero ¿cómo? Barcelona, Octaedro.

Núñez, V. (2002). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social. Barcelona, Gedisa.

Palomino, P., Grande, M. L., Linares, M. (2014). La salud y sus determinantes sociales. Desigualdades y exclusión en la sociedad del siglo XXI. Revista Internacional de Sociología, 72(1): 71-91.

Parra, P. (2010). Relación entre el nivel de Engagement y el rendimiento académico teórico/práctico. Revista Educación Ciencias Salud, 7(1): 57-63.

Parra, P., Pérez, Ch (2010). Propiedades psicométricas de la escala de compromiso académico, UWES-S (versión abreviada) en estudiantes de psicología. Revista Educación Ciencias Salud, 7(2): 128-133.

Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. (2004). UWES, Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. Utrecht University.

Schaufeli, W.B., Salanova,M., González-Roma, V., Bakker, A.B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two simple confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3 (1): 71-92.

Tenti, E. (2016). Panel: Formar docentes en tiempos complejos. Seminario Internacional. Buenos Aires, IIPE-UNESCO.

Published

2017-04-18

Issue

Section

Artículos