Evaluation of the student engagemet in a group of physical activity and health sciences
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v2i1.750Keywords:
higher education; engagement; students; Utrecht Engagement Scale (UWES).Abstract
In order to evaluate the levels of dedication, energy and absorption in students from Guanajuato, Mexico, the Utrecht Engagement Scale (UWES) was applied to 40 students of Physical Activity and Health Sciences. The Cronbach Alpha coefficient of .897 confirms that the instrument is reliable and has good internal consistency. The results in this specific group show that the highest dimension is dedication, while vigor and absorption have lower values. Intervention strategies are suggested to raise engagement levels in higher education students.
Downloads
References
Dussel, I., Finocchio, S. (2003). Enseñar hoy. Una introducción a la educación en tiempos de crisis. México, FCE.
González, D.J. (2001). Teoría de la motivación y práctica profesional. Ciudad de La Habana, Ed. Pueblo y Educación.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona, Octaedro.
Marín, M., Grau, R., Yubero, S. (2002). Procesos psicosociales en los contextos educativos. Madrid, Pirámide.
Meirieu, P. (2002). Aprender, sí. Pero ¿cómo? Barcelona, Octaedro.
Núñez, V. (2002). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social. Barcelona, Gedisa.
Palomino, P., Grande, M. L., Linares, M. (2014). La salud y sus determinantes sociales. Desigualdades y exclusión en la sociedad del siglo XXI. Revista Internacional de Sociología, 72(1): 71-91.
Parra, P. (2010). Relación entre el nivel de Engagement y el rendimiento académico teórico/práctico. Revista Educación Ciencias Salud, 7(1): 57-63.
Parra, P., Pérez, Ch (2010). Propiedades psicométricas de la escala de compromiso académico, UWES-S (versión abreviada) en estudiantes de psicología. Revista Educación Ciencias Salud, 7(2): 128-133.
Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. (2004). UWES, Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. Utrecht University.
Schaufeli, W.B., Salanova,M., González-Roma, V., Bakker, A.B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two simple confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3 (1): 71-92.
Tenti, E. (2016). Panel: Formar docentes en tiempos complejos. Seminario Internacional. Buenos Aires, IIPE-UNESCO.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lucía Rodríguez Guzmán, Arlene Oramas Viera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

