Autonomous learning and attitudes towards mathematics in accounting and finance students at the University of San Martín de Porres.

Authors

  • Carlos Santiago López Universidad de San Martín de Porres, Perú.
  • Johnny Félix Farfán Pimentel Universidad César Vallejo, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5256

Keywords:

Autonomous learning, attitudes, mathematics, higher education

Abstract

Abstract:

The present study considered determining the relationship between autonomous learning and attitudes towards mathematics in accounting and finance students at the Universidad de San Martín de Porres. Regarding the methodology of the study, the methodological design was quantitative in order to provide solutions to the research problem, with a non-experimental, basic level and correlational design. The population consisted of 650 students of the professional school of accounting and finance of the Universidad de San Martín de Porres. By probability sampling, the sample consisted of 242 students. After Spearman's Rho statistical process, the results showed r = 0.280** and p value = 0.000<0.05. In other words, autonomous learning and attitudes towards mathematics are directly and significantly related in accounting and finance students of the University of San Martin de Porres. Thus, the alternative hypothesis was accepted and the null hypothesis was rejected.

Keywords: Autonomous learning, attitudes, mathematics, higher education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila, H. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Cuauhtemoc, México: Eumed.

Avila, R. (2015). Estilo de aprendizaje autónomo y el ivel de competencia de resolución de problemas en el curso de matemática I en los estudiantes de la Universidad San Ignacio de Loyola en el periodo 2015-ll. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Lima, Perú. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/998

Avila Acosta, R.B. (2016). Estadística elemental. Lima, Perú: Estudios y ediciones R.A.

Bazán, J y Aparicio, A. (2006). Las actitudes hacia la matemática-estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Educación, 15(28), 7-20. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2041

Campos, S. (2015). Desarrollo del aprendizaje autónomo a través de la aplicación de estrategias de aprendizaje y cognitivas mediante la enseñanza problémica en estudiantes de VIII ciclo de educación magisterial del Instituto Pedagógico Nacional Monterrico, Surco - 2012. [Tesis Doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/4385/Campos_vs.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carrasco Díaz, S. (2017). Metodología de la investigación científica. Lima, Perú: Editorial San Marcos.

Carrillo, M. (2018). Motivación y actitud hacia las matemáticas en los estudiantes de secundaria, Institución Educativa Menotti Biffi Garibotto, Pucusana, 2018. Universidad César Vallejo, [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Lima, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/20874

Coca, A. y Miranda, I. (2019). Cambio de actitud hacia el aprendizaje de las matemáticas: el caso de Frida. Educación Matemática, 31 (2), 241-270. http://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v31n2/1665-5826-ed-31-02-241.pdf

Erdocia Iñiguez, I. (2012). El aprendizaje autónomo a través de las redes sociales. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:1748de71-80ad-43a4-9d77-d4beb307792c/2012-bv-13-45iker-erdocia-pdf.pdf

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2015). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Martínez Bencardino, C. (2010). Estadística básica aplicada. Bogotá, Colombia: Ecoe ediciones.

Membrillo, M. (2017). Percepciones y actitudes hacia la matemática en estudiantes universitarios de Trujillo, 2017. [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI]. Trujillo, Perú. https://repositorio.uct.edu.pe/bitstream/123456789/444/1/015200139G_M_2018.pdf

Ministerio de Educación (2018). Evaluación Censal de estudiantes 2018. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2019/04/presentacion-web-ECE2018-1.pdf

Morales, F. y Enríquez, L. (2016). Propuesta de material digital de matemáticas, basado en el aprendizaje autónomo. Acción pedagógica(25), 60-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224928

Montesinos, J. (2017). Actitud frente al aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes del cuarto grado de secundaria de la institución educativa "Nicolás Copérnico", San Juan de Lurigancho, 2015. [Tesis de Licenciatura, Universidad César Vallejo]. Lima, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/7695

Naranjo, M. (2010). Factores que favorecen el desarrollo de una actitud positiva hacia las actividades académicas. Educación. 34, 31-53. https://www.redalyc.org/pdf/440/44013961002.pdf

Ñaupas Pitán, H., Mejía Mejía, E., Novoa Ramírez, E. & Villagómez Paucar, A. (2014). Metodología de la investigación. Bogotá, Colombia: ediciones de la U.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2016). Avanzando hacia una mejor educación para Perú. https://www.oecd.org/dev/Avanzando-hacia-una-mejor-educacion-en-Peru.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Evaluación de logros de los estudiantes. https://en.unesco.org/sites/default/files/resumen-ejecutivo-informe-regional-logros-factores-erce2019.pdf_0.pdf

Pino Gotuzzo, R. (2018). Metodología de la investigación. Lima, Perú. Editorial San Marcos.

Sandoval, M. y Pimentel, Y. (2016). La webquest como herramienta tecnológica mediadora del aprendizaje autónomo de las matemáticas en los estudiantes de la Institución Eucativa Otoniel Rojas Correa y Gimnasio Militar FAC Tres Esquinas. [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/13138/1117526525.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yahya, M., Suero, C. y Olifage, R. (2019). Investigando la actitud de los estudiantes hacia el aprendizaje de las matemáticas. International electronic journal of mathematics education, 14(1), 207-231. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1227188.pdf

Published

2023-01-05