Digital transformation in ecuadorian university libraries
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v8iEspecial.6164Keywords:
digitalization, educational innovation, transformation, ICT, universitiesAbstract
The purpose of the research was to promote digital preservation and preservation in Ecuadorian university libraries, including their integration with technologies and application in institutions, in order to improve accessibility to resources, creating efficiency and productivity. In recent times, digital transformation has been of fundamental importance at the university level, especially in relation to the innovation and preservation of physical materials that are vulnerable to wear and tear over time. Therefore, the purpose of this article is to analyse strategies implemented by different higher education institutions to address the processes of digitization in university libraries, particularly those belonging to the Costa region. To objectively address the problem of research, the quantitative method was used and as a technique for obtaining data the survey was used. As results it has been considered that the vast majority of information professionals consulted for this work believe that this process is important; in addition, that the type of documents that it considers are more useful to digitize are books and photographs. As for the criterion for digitization, historical value and the desire to preserve the original document prevail. In the discussion section it has been determined that, despite these efforts, many universities have not yet made considerable progress in this area. This concludes that the integration of technologies and application in institutions seeks to improve accessibility to resources, creating efficiency and productivity.
Downloads
References
Aguilera, R., Mateos, F., Mariskal, A. (2022). Bibliotecas frente al reto digital. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 37(124). 204-225. https://n9.cl/spuri
Banco de Desarrollo de América Latina. (2020). Estrategia para la transformación digital de los sectores productivos en América Latina. https://n9.cl/rwlzl
Bodero, E., De Giusti, M. y Morales, C. (2022). Preservación digital a largo plazo: estándares, auditoría, madurez y planificación estratégica. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(2), 1-14. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n2e344178
Calero, E., Fernández, N., y Peña, J. (2019). La Biblioteca Virtual de la Filología Española (BVFE). la digitalización de obras complutenses. Encuentros digitales: escrituras, colecciones, aprendizajes en español, 3(2), 150-176. https://n9.cl/ox7bb
Caridad, M, Martínez, S., y Puente, E. (2018). Bibliotecas universitarias en Ecuador: realidad y situación de los servicios de contenidos digitales. Investigación bibliotecológica, 32(76), 111-129. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.76.57998
Caridad, M., García, F., Martínez, S. Morales, A. (2018). Bibliotecas y empoderamiento: servicios innovadores en un entorno de crisis. Revista Española de Documentación Científica, 41 (2), 1-14. https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1486
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2022). Conferencia Ministerial sobre la Sociedad de la Información en América Latina y el Caribe [conferencia]. Un camino digital para el desarrollo sostenible de América Latina y el Caribe, Santiago, Chile. https://n9.cl/iy4j0
Cueva, D. (2020). Transformación Digital en la universidad actual. Revista Conrado, 16(77), 483-489. https://n9.cl/w2fos
Hernández, R., y Mendoza, P. (2018). Metodología de la Investigación. McGraw Hill España
López, A. (2019). Transformación digital e innovación global en la Universidad 4.0. Revista Economistas, 156, 113-122. https://n9.cl/lmh4d
López, M. (2019). La colección de música (partituras y grabaciones sonoras) de la Biblioteca Nacional de España. Revista de Humanidades Digitales, 8(3), 6-22. https://n9.cl/5fx8ub
Mejía, R. (2021). La importancia de la biblioteca en la transformación universitaria- Conservación y digitalización. Transformación universitaria: retos y oportunidades. 6(1), 433-442. https://n9.cl/g7ap4
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (14 de diciembre de 2021). Rewired Global Declaration Connectivity for Education. https://n9.cl/rxie6
Pacheco, F., Muirragui, V., Rey, C. y Camon, E. (2019). Sistema bibliotecario ecuatoriano: Análisis de la situación actual. Cumbres, 4(2), 41-53. https://doi.org/10.48190/cumbres.v4n2a4
Parviainen, P., Tihinen, M., Kaariainen, J. & Teppola, S. (2017). Tackling the digitalization challenge: how to benefit from digitalization in practice. International Journal of In formation Syst ems and Project Management, 5 (1), 63-77. https://doi.org/10.12821/ijispm050104
Perdices, L. y Perianes, A. (2014). Documentación de fotografías en bancos de imágenes comerciales. El Profesional de la Información, 23(5), 534-542. https://n9.cl/yzg83
Romero, D. (2021). Archivos, repositorios y bibliotecas digitales. Hacia una historia digital de la Edad de Plata. Revista Signa. 30(2), 17-30. https://n9.cl/39zuo
San Martín, R. (2019). El Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico de Navarra. Príncipe de Viana, 80(275), 1323-1339. https://n9.cl/cfw9x
Térmens, M. (2021). Bibliotecas digitales en tiempos de pandemia. Clip de Sedic: Revista de la Sociedad Española de Documentación e Información Científica, 6(83), 20-39. https://n9.cl/uwmx4g
Zurita, C. (2022). Retos para la digitalización de las bibliotecas, centros de documentación y archivos históricos de la Unión General de Trabajadoras y Trabajadores de España. Revista Digital de Humanidades, 7(2), 13-26. https://n9.cl/grl0a
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maryuri Elizabeth Rodríguez León, Julio César Hernández Intriago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.