Heritage education in technical training. Theoretical-methodological conception for restoration carpentry in trade schools.
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i1.6993Keywords:
conservation, technical education, vocational training, cultural heritage, restorationAbstract
Preserving cultural heritage in postmodern times is a necessity and a priority for the nations of the world, where heritage education is positioned as an essential way to value the history of peoples and achieve the sustainable development of societies. In this context, it is necessary to train young restorers capable of conserving and preserving heritage. Therefore, the objective of this research is to build a theoretical-methodological conception to contribute to the development of technical training in heritage education, taking the model of the trade school of the city of Sancti Spíritus in Cuba in the specialty of Integral Restoration Carpentry. The participatory action-research process went through different stages with the application of methods and techniques of the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels, which allowed as main result the construction of a theoretical-methodological conception, materialized in a system of theoretical and practical knowledge, measurable in a concrete way, to transform its educational reality. By means of experts' criteria, the proposal was validated as effective for the gradual and differentiated transit of students towards higher stages, recognizing the heritage from their professional performance for its scope and repercussion in the intervention process from their trade.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, R. M. (2023). Paradigma de la formación integral social y cultural Educación y Sociedad 21(2). https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/3357/4661?inline=1
Cepeda, E. y Velasco, V. (2022). Influencia del patrimonio cultural material al desarrollo turístico sostenible, del cantón Colta, provincia de Chimborazo. ReHuSo, 7(2), 29-45. https://doi.org/10.5281/zenodo.652280
Chirino, M. V., Vázquez, J. P., Del Canto, C., Escalona, E. y Suárez, C. (2013). Sistematización teórica de los principales resultados aportados en la investigación educativa y su introducción atendiendo a las características de estos. La Habana, Cuba.
Corbacho, L. (2021). Educación y Patrimonio: propuesta educativa para trabajar el Patrimonio Mundial de Sevilla. La Catedral, el Alcázar y el Archivo de Indias. https://idus.us.es/handle/11441/132111
Cruz, J. (2020). Acercamiento al criterio de expertos en la investigación. Primer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas, Granma, Manzanillo. http://www.cibamanz2020.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2020/paper/viewFile/478/257
Cuenca, J. M., Martín, M. y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial: análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta, 49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54
Ferrada, M. (2021). Estallido social en Chile y procesos de patrimonialización: un paradigma de resignificación de las memorias. Arquitecturas del sur, 39(59), 44-67. http://dx.doi.org/10.22320/07196466.2021.39.059.03
González, G. J., y Freyre, F. (2023). Reflexiones sobre la concepción teórico-metodológica como resultado científico: Una mirada desde el balonmano. Revista científica Olimpia, 20(1), 319-329.
Hernández, F. (2021). La formación inicial en la enseñanza de la Historia. El patrimonio histórico-cultural en tercer grado de educación primaria. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(23). https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.787
Lucas, L. y Delgado, E. J. (2020). El profesor posmoderno de Ciencias Sociales: Un modelo de buenas prácticas en educación patrimonial. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18 (1), 27-45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.002
Marcos, M., del Valle, J. N. y González, Z. (2021). Concepción teórico-metodológica para el desarrollo del modo de actuación creativo en estudiantes universitarios. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1185-1202. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000401185&lng=es&tlng=es
Marín, S. y Fontal, O. (2020). La arquitectura del vínculo a través de la web Personas y Patrimonios. Revista de Ciencias Sociales, 15 (1). 37-158. https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.1.05
Morejón, C. y Jiménez, L. (2022). La casa familiar: espacio de referencia para la educación patrimonial en Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo I. Historia, patrimonio y artes. Editorial UM, Universidad de Matanzas, Cuba.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Oriola, S. (2019). Patrimonio y educación patrimonial en el marco legislativo de la educación primaria. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 33 (3). https://doi:10.30827/profesorado.v23i3.11242
Osuna, T., Palma, L.M., y Morejón, C.M. (2022). Educación patrimonial: retos y perspectivas en la formación humanista en el preuniversitario en Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual. Tomo I. Historia, patrimonio y artes. Editorial UM, Universidad de Matanzas, Cuba.
Padilla, J. y Herrera, R. (2023). Patrimonio cultural inmaterial y desarrollo turístico en la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo. ReHuSo, 8(2), 1-16. https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i2.5746
Rodríguez, E. y Valdivia, I. (2016). La educación patrimonial. Consideraciones sobre su contribución al proceso de educación. Amazonia Investiga, 5(9), 82-90. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/715/675
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diamelis Melendrez Vázquez , Pablo Beltrán Ayala , Rolando Enebral Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.