Imaginative education tools in generating innovative business ideas
DOI:
https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v13i1.4068Keywords:
Herramientas imaginativas, ideas; innovación, aprendizaje, emprendimiento.Abstract
There are different imaginative tools, whose application allows the creative development of the student. This work aimed to identify the most important imaginative education tools in the generation of business ideas of the students of the Uruguay Fiscal Education Unit, in the entrepreneurship and management subject. The qualitative - quantitative methodology implemented a questionnaire with 66 students, eight teachers and interviews with two experts on education, entrepreneurship and innovation issues. The results found determined that teachers occasionally use imaginative tools to generate innovative business ideas; students, for their part, identified brainstorming as the most widely used tool for stimulating business ideas. It is concluded that the teaching of entrepreneurship improves if the teaching staff implements imaginative tools such as design thinking, which allows the adequate stimulation of entrepreneurial initiativs through empathy and adequate research.Keywords: Imaginative tools, ideas, innovation, learning, entrepreneurship
Downloads
References
Cantos , C. I., & Monserrate, S. J. (2018). Desing Thinking en el proceso de enseñanza aprendizaje.Propuesta: Portal educativo. Licenciatura en Ciencias de la Educación con Mención en Mercadotecnia y Publicidad. Universidad de Guayaquil, Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/35348
Carvajal, C. J. (2018). Implementación de la metodología CANVAS en el desarrollo de la pequeña industria de la ciudad de Quito – Provincia de Pichincha. Maestría en dirección de empresas. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6393/1/T2735-MBA-Carvajal-Implementacion.pdf
Erazo, M. A. (2018). Análisis situacional de la innovación empresarial en el Ecuador. Maestría en Administración de Empresas. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador.
Feijó, P., Feijó, T., & Bravo, A. (2019). Análisis de los factores que contribuyen en la actividad emprendedora de los jóvenes. ECA Sinergia, 59-68.
Gallegos, S. C., Gónzalez, L. A., López, E. P., & Romay, S. N. (2021). Relación de la creatividad empresarial y competencias emprendedoras de Palacios en una IES. REAXXION.
Garzozi Pincay, R., Jaramillo Paredes, M., & Garzozi Pincay , Y. (2018). Hablemos de Emprendimiento. En R. G. Pincay, Hablemos de Emprendimiento. (pág. 39). Machala-Ecuador: Editorial UTMACH, 2018.
Hernández Arteaga, I., Alvarado Pérez, J. C., & Luna, S. M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151. Obtenido de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/620/1155
López, S. (2016). Cultura de la innovación abierta, enpequeñas y medianas empresas PYMESde Sudamérica. Estudiante del 8vo en Administración de Empresas. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú. Obtenido de https://www.academia.edu/29296843
Maina, R., Ramón, L. S., & Chausovsky, A. (Diciembre de 2018). Clío & Asociados(27). Obtenido de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/81499/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mariño, W. (Diciembre de 2017). El proceso de generación de ideas innovadoras para emprendimientos. Estudios de la Gestión Revista Internacional de Administración. Obtenido de file:///C:/Users/DOCENTE-UEFU/Downloads/575-Art%C3%ADculo-2161-1-10-20181005.pdf
Matte, M. (21 de Agosto de 2018). La Educación Imaginativa y la enseñanza de la historia. Revista de Historia y Geografía(39). Obtenido de file:///C:/Users/DOCENTE-UEFU/Downloads/Dialnet-LaEducacionImaginativaYLaEnsenanzaDeLaHistoria-7369102%20(1).pdf
Menchén , F. (2019). Cómo capacitar excelentes docentes innovadores. España: Díaz de Santos. Obtenido de https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788490522431.pdf
Muñoz, C. (2018). Estrategias innovadoras para la generación de nuevos proyectos tecnológicos y educativos. (Maestría en Dirección de Empresas). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito.
Naciones Unidas. (2017). Naciones Unidas. Obtenido de Naciones Unidas: https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/brechas_ejes_y_desafios_en_el_vinculo_entre_lo_social_y_lo_productivo.pdf
Peralta , D. G., Covarrubias , D., & López , C. (2019). Impacto del enfoque educación imaginativa dentro de una comunidad escolar Sorense, México. Conisen investigar para formar. Playas de Rosario B.C. Obtenido de http://www.conisen.mx/memorias2019/memorias/1/P165.pdf
Ponce, M. A. (9 de Abril de 2021). Lectura de imágenes para estimular el pensamiento creativo en los estudiantes de 2do grado del nivel elemental de la Unidad Educativa Daniel López de la Parroquia San Lorenzo del Cantón Jipijapa. Portoviejo. Obtenido de http://repositorio.sangregorio.edu.ec/bitstream/123456789/1912/1/Lectura%20de%20im%c3%a1genes%20para%20estimular%20el%20pensamiento%20creativo%20en%20los%20estudiantes%20de%202do%20grado%20del%20nivel%20elemental%20de%20la%20Unidad%20Educativa%20Daniel%20
Posligua, J. E., Chenche, W. T., & Vallejo, B. G. (5 de Julio de 2017). Incidencia de las actividades lúdicas en el desarrollo del pensamiento creativo en estudiantes de educación general básica. Dominios de las ciencias, 3(3). Dominios de la ciencia.
Rodríguez, E. C., Guitiérrez, P. O., & Pérez, D. G. (2019). El Desing Thinking en el proceso formativo del SENA. Rutas de formación: Prácticas y Experiencias, 8, 32-41.
Rodríguez , G. B., García , M. Y., & Jácome , V. L. (30 de Junio de 2019). Juguetes ecológicos a partir de la reutilización de materiales como contribución al desarrollo infantil. Revista San Gregorio(31). Portoviejo, Manabí, Ecuador. doi:http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i31
Suárez, R. (31 de Octubre de 2018). Reflexiones sobre el concepto de innovación. Revista San Gregorio(24), 122-130. Portoviejo: Revista San Gregorio. Obtenido de http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/575
Triviño , C. (2019). Marco de análisis de la innovación. Maestría en Innovación para e ldesarrollo empresarial. Universidad Tecnológico de Monterrey, Medellín, Colombia. Obtenido de https://www.academia.edu/38898279/Marco_de_an%C3%A1lisis_de_la_innovaci%C3%B3n
Unesco. (2017). Unesco. Obtenido de Unesco: https://es.unesco.org/creativity/files/unesco-avanza-agenda-2030-para-desarrollo-sostenible
Unicef. (2020). Unicef. Obtenido de Unicef: Unicef. (2020). https://www.unicef.org/lac/media/13451/file/Importancia-Desarrollo-
Ureta, I., Ormaza, G., Cedeño, M., Loor, H., & Mera, R. (2016). Los emprendimientos en la economía empresarial y estilos de vida en el cantón Sucre-Manabí. ECA Sinergia, 1-13.
Vélez, X., & Ortiz, S. (14 de Septiembre de 2016). Emprendimiento e innovación: Una aproximación teórica. Dominios de la ciencia, 2(4), 346-369. Manta, Manabí. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802889
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mariuxi Alexandra Cedeño Santos, Grace Beatriz Rodríguez Loor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

