The impact of university-community linkage on informal trade: a longitudinal study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i2.5678

Keywords:

Microenterprise, Evaluation, Linkage, University, Informal trade

Abstract

The article analyzed the evolution of the outreach activities of the online Economics program at theTechnical University of Manabí from 2020 to 2022. Six completed projects were evaluated, conducted with the participation of students and members of society. Additionally, a mixed research methodology was employed, using Likert-scale surveys administered to

317 project collaborators and analyzed using IBM SPSS v.22 statistical software. The results demonstrated that the projects addressed societal needs and aligned with research objectives, involving faculty, students, and the community. This underscores the importance of university outreach and its ongoing benefit to society, provided proper planning and execution are in place. Furthermore, the study emphasizes that university outreach can be an effective process for meeting societal needs, strengthening the connection between the university and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya-Muñoz, I., y Majano-Benavides, J. (2022). Didáctica universitaria en entornos virtuales. Experiencia en

ciencias sociales. Revista Electrónica Educare, 26(3), 511-529. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.28

Bordignon, F. y Dughuera, L. (2023). Tecnologías digitales, docentes y estudiantes a comienzos del Covid-19.

Pistas para la educación superior a por venir. Espacios en Blanco, 1(33), 173-184. https://doi.org/10.37177/ UNICEN/EB33-350

Cañizares Galarza, F. P., Quevedo Arnaiz, N. V., García Arias, N., & Andrade Salazar, O. L. (2023). Análisis del impacto de la vinculación universitaria en la transformación social y laboral de los estudiantes a través de un enfoque metodológico mixto. Revista Conrado, 19(S2), 330-337. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/ conrado/article/view/3268

Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, de 20 de octubre de 2008, Art 350 y 351. https://

www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Delgado-Sánchez, U., y Martínez-Flores, F. G. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa,

(22), . https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.829

Estébanez, M. E., Di Bello, M. E., y Selva Versino, M. (2022). Universidad y «entornos»: reflexiones sobre la vinculación y el diseño de políticas universitarias en Argentina. Reflexiones, 101(1), 1-15. https://doi. org/10.15517/rr.v101i1.44367

González-Heras, A., (2022). Las perspectivas del capital social, parte I. Cinta de Moebio, (74), 121-131. https://

doi.org/10.4067/S0717-554X2022000200121

González, M. L., y Difabio de Anglat, H. (2019). Vinculación entre patrones de aprendizaje y patrones temporales en estudiantes universitarios argentinos. Revista Colombiana de Educación, 77(1), 277-298. https://doi. org/10.17227/rce.num77-9597

Hernández-Sellés, N., Muñoz-Carril, P., y González-Sanmamed, M. (2023). Roles del docente universitario en procesos de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 39-58. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34031

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill

Education.

Jiménez Naranjo, Y., (2021). La vinculación comunitaria en la formación de profesionales indígenas en México, coordinado por Bruno Baronet y Flor María Bermúdez. Revista Mexicana de Investigación Educativa,

(90), 959-962.

Martínez Castañeda, C. Y., y García Castro, I. (2022). Gobernanza Universitaria y vinculación académica- empresarial en educación superior: Área de ciencias agropecuarias en Sinaloa-México. Revista de Ciencias Sociales 28(6), 95-109.

Maass, M., y Sabulsky, G. (2015). La vinculación como estrategia de formación en la educación superior. Áreas de

Humanidades y Ciencias Sociales y de Artes, Arquitectura y Diseño. Red Innova Cesal, 85-144.

Ortiz, A. Y., (2019). Experiencis de vinculación universitaria: motivaciones para la participación estudiantil.

Revista EXITUS, 9(1), 93-118. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID717

Pavón Leyva, J., Odio Brook, C. D., y Sánchez Pérez, Y. (2021). Los estilos de aprendizaje en entornos virtuales

desde la especialidad Zootecnia Veterinaria. EduSol, 21(77), 110-117.

Riera-Vázquez, C. M., Paz Enrique, L. E., y Hernández Alfonso, E. A. (2018). Consideraciones sobre el desarrollo

comunitario. Investigación y Desarrollo, 26(1), 125-139.

Saltos Briones, G., Odriozola Guitart, S., y Ortiz Torres, M. (2018). La vinculación universidad-empresa- gobierno: una visión histórica y conceptual. ECA Sinergia, 9(2), 121-139. https://doi.org/10.33936/eca_ sinergia.v9i2.1466

Published

2024-05-01

How to Cite

Vásquez Obando, F. J., Aucancela Bravo, J. M., & Suasti López, C. A. (2024). The impact of university-community linkage on informal trade: a longitudinal study. ECA Sinergia, 15(2), 11–22. https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i2.5678

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)