Insertion and job performance of the secretary
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v2i3.1091Keywords:
Occupational placement, occupational performance, secretaryAbstract
Occupational placement is the process of incorporating professional workers to the economic activity and the occupational performance includes actions or behaviours of the employees, both on the professional and technical order, and the interpersonal relations, that are compatible with the goals of an organization. The objective of this article is to analize the job placement and performance of professionals that majored in Executive Secretariat, at the Universidad Técnica de Manabí. This is a cuantitative investigation, in which 50 professional, thatare working in many institutions, both public and private, and in social, educational, business and health fields, in the city of Portoviejo, were surveyed; as a result, it the situation and the assesment of employers upon the professional perfomance of the clerks.
Downloads
References
Arias, M., & Rodríguez, M. (2014). Determinación de factores psicosociales de riesgo en el personal administrativo en la organización INCOLMA. Manizales: Universidad de Manizales.
Bunk, G. P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales en la RFA. Revista CEDEFOP.
Cajide, J., Porto, A., Abeal, C., Barreriro, F., Zamora, E., Expósito, A., & Mosteiro, J. (2002). Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empleadores. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 449-467.
Cardoso, C. (2011). Mercado Laboral y Formación por Competencias. Conceptos para una mirada analítica de las competencias laborales. Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Fabra, M. E., & Camisón, C. (2002). Ajuste entre el capital humano del trabajador y su puesto de trabajo como determinante de la satisfacción laboral. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 129-142.
Faria, F. (2004). Desarrollo Organizacional. Enfoque Integral. México: Noriega Editores.
Figuera, P. (1996). La Inserción del Universitario en el Mercado de Trabajo. Barcelona: PPU, EUB.
Freire, M. J., Teijeiro, M. M., & Pais, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 13-41.
Frías, J., Borrego, Á., Caro, C., De la Mano, M., Moro, M., & Belén, R. (2000). Formación e Inserción laboral de los titulados universitarios en Biblioteconomía y Documentación por la Universidad de Salamanca. V Encuentro de EDIBCIC. Granada.
Galiana, D., & López, D. (2003). Sistemas de información de las unidades de fomento del empleo. Seminario de métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. España.
Gallart, M. (2002). Veinte años de educación y trabajo: la investigación de la formación y la formación de una investigadora, Montevideo.: Cinterfor.
Gallart, M., & Jacinto, C. (1995). Competencias laborales: tema clave en la articulación educación-trabajo. Curso subregional de formación de gerentes de educación técnico-profesional, CINTERFOR. Montevideo.
García, G., & Mendoza, L. (2014). El desarrollo profesional de las secretarias graduadas en la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales de la Universidad Técnica de Manabí y su repercusión en el ámbito familiar, 2012. Portoviejo, República del Ecuador: UTM.
García, J., & Pérez, M. (2008). Espacio Europeo de Educación Superior, competencias profesionales y empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 46(9), 1-12.
García, J., & Pérez, M. (2008). Espacio Europeo de Educación Superior, competencias profesionales y empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 46(9), 1-12.
INEN. (2008). INSTITUTO ECUATORIANO DE NORMALIZACION. Norma Técnica Ecuatoriana Voluntaria. Quito, Ecuador: INEN.
J van-der Hofstadt, C., & Gómez, J. (2013). Competencias y habilidades profesionales para universitarios. Madrid: Díaz de Santos S.A.
Laferté, L., & Barroso, L. (2009). El desempeño y la superación profesional de los profesores del perfil de Gestión de Información en Salud de la carrera de Licenciatura en Tecnología. Educación Médica Superior, 2(23), 1-9.
Lara, A., & Villela, E. (2008). Evaluación del desempeño de enfermería por competencia profesional como indicador de calidad. Desarrollo Científico Enfermería, 16(3), 104-108.
Leboyer, L. (1997). Gestión de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.
M Arias. (s.f.).
Mertens, L. (1997). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Obtenido de CINTERFOR/OIT: http://www. cinterfor.org.uy/public
Muñoz de Priego, J. (1998). “Implantación de un sistema de selección por competencias”. Training and Development (10).
Palaci, F. (2005). Psicología de la Organización. Madrid, España: Pearson Prentice Halll.
Pastor, J., & Peraita, C. (2012). La inserción laboral de los universitarios españoles. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7(1), 252-266.
Pedraza, E., Amaya, G., & Conde, M. (2010). Desempeño laboral y estabilidad del personal administrativo contratado de la Facultad de Medicina de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales, XVI (3), 493-505.
Rovira, E. C. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 299-321.
Ruiz, M., Barrios, B., & Romero, L. (2005). Competencias laborales y la formación universitaria. Psicología desde el Caribe.
Salas, R. (2012). Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educación Médica Superior.
Salas, R., Díaz, L., & Pérez, G. (2012). Las competencias y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud. Educación Médica Superior, 26(4), 604-617.
Teichler, U. (2005). Graduados y empleo: investigación, metodología y resultados. Los casos de Europa, Japón, Argentina y Uruguay, Miño y Dávila. Buenos Aires.
Universidad Complutense Madrid. (2013). Encuestas de Inserción laboral UCM. Madrid.
Universidad Veracruzana. (2012). Funciones laborales del trabajador social. México.
Vargas, F., Casanova, F., & Montanaro, L. (2001). El enfoque de competencia laboral: manual de formación. Montevideo: Publicaciones de Cinterfor/OIT.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Martha Cecilia Escobar García, Leonor Alexandra Rodríguez Alava, María Gisselly Mendoza Álava

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

