Challenges and realities to face for an inclusive tourism education

Authors

  • Norberto Pelegrín Entenza
  • Yurisley Toledo Leal
  • María Naranjo Llupart

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v2i1.743

Keywords:

Inclusion; disability; accessibility; tourist modalities.

Abstract

The development of tourism as a strategy to transform the productive matrix of Ecuador, demands improvements in the different tourist modalities offered by destinations. Hence the need to venture into inclusive tourism. The Technical University of Manabí, is immersed in the curricular design of the Tourism career. It is projected and committed to inclusive tourism education, a renewal attempt, with respect to the curricula analyzed in the pertinence study and through the application of pedagogy compared to Ecuadorian, Latin American, European, Asian and North American curricula. The authors of the article, has been little approached in the educational environments of institutions of higher education where there are few international experiences supported by Pedagogy as a science of education of man / woman, committed to delivering to society full human beings, Capable of building a better world. The article proposes to offer theoretical and methodological reflections on inclusive tourism to promote tourism career, inclusive tourism education. The results show the factors and strategies to be considered and the main strategic directions to achieve this.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Obtenido de http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf.

Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Obtenido de http://www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion-superior.

Asamblea Nacional. (25 de septiembre de 2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Obtenido de http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Asociación Colombiana de Sordociegos (SURCOE). (2013). Estudio Nacional de Oferta y Demanda Turística para Personas con Discapacidad. Colombia.
Faúndez Meléndez, A. (2010). Políticas Públicas para la Inclusión Social. Obtenido de http://www.inclusionyequidad.org/sites/default/files/1%20Inclusion%20Soci al.pdf.

Federación de Autismo de Madrid. (2 de agosto de 2013). ¿Qué es el turismo inclusivo? Obtenido de http://www.autismomadrid.es/noticias/turismo-inclusivo/pdf.

Marchesi, Á., Blanco, R., & Hernández, L. (2014). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Madrid: Bravo Murillo.

Ministerio de Turismo. (2015). Principales indicadores de turismo diciembre 2014. Obtenido de http://www.optur.org/estadisticas/Diciembre_boletin_2014.pdf.
Organización Mundial de la Salud. (Diciembre de 2014). Nota descriptiva N°352. Discapacidad y salud. Obtenido de http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs352/es.pdf.

Pelegrín Entenza, N., Naranjo Llupart, M., & Márquez Ortiz, L. (2015). Diseño Curricular. Carrera Turismo. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2013). Plan Nacional para Buen Vivir. Obtenido de http://www.buenvivir.gob.ec/presentacion.

UNESCO. (2008). Ensuring Access to Education fot all. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf.

Published

2017-04-18

Issue

Section

Artículos