Perceptions of use problematic substance among adolescents

Authors

  • Carlos Torrado Lois
  • Gabriela Di Landro

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v2i1.748

Keywords:

drug abuse; adolescents; perception.

Abstract

The project-research is aimed at health promotion and prevention in reducing the demand linked to the problematic use of substances, focusing on the person as to promote changes in attitudes, perceptions, risk reduction, education and life skills. As part of the “Participatory Action” research, we worked taking emerging brought by adolescents, to generate from them new strategies in recreational participatory formats, transforming them into tools for work in health promotion and prevention in relation to problematic use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becoña Iglesias, E. (2002) Bases científicas de la prevención de las drogodependencias, Madrid, España: Universidad de Santiago de Compostela: Plan Nacional sobre Drogas.

Corona, F., y Peralta, E. (2011). Prevención de conductas de riesgo. Revista Médica Clínica Las Condes, 22(1), 68-75.

García del Castillo, J. A. (2012) Concepto de percepción de riesgo y su repercusión en las adicciones. Salud y drogas, 12(2), pp. 133-151, Alicante, España: Instituto de Investigación de Drogodependencias Alicante.

Krauskopf, D. (1998) Participación y Desarrollo Social en la Adolescencia, San José, Costa Rica: Fondo de Población de Naciones Unidas.

Junta Nacional de Drogas. (2016). VI Encuesta Nacional en Hogares sobre Consumo de Drogas. Recuperado de http://www.infodrogas.gub.uy//.

Observatorio Uruguayo de Drogas. (2014) Sexta Encuesta Nacional sobre Consumo de Drogas en Enseñanza Media. Recuperado de http://www.infodrogas.gub.uy//.

Organización Mundial de la Salud (1993), Life Skills Education in Schools. Geneva.

Páramo, M.A. (2011). Factores de riesgo y factores de protección en la adolescencia: análisis de contenido a través de grupos de discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85-95.

Torrado, C., y Di Landro, G. (2013) El “entre”, el camino y la huella. Enfoques, Revista de Educación No Formal, 4, pp. 139-155, Uruguay: Dirección de Educación, Área de Educación No Formal, Ministerio de Educación y Cultura.

Torrado, C. y Di Landro, G. (2015) Adolescencias saludables, Presente de la Serie Prácticas y Saberes Volumen 4, Uruguay: Programa APEX, Universidad de la República.

Published

2017-04-18

Issue

Section

Artículos