Entrepreneurial Skills at the Colegio Mayor del Cauca University Institution

Authors

  • Maria Isabel Pineda Hurtado Investigadora en el Grupo de Investigación Historeo 1 (Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca, Facultad de Ciencias Sociales y de la Administración, Cauca, Popayán, Colombia) https://orcid.org/0009-0006-3166-2594
  • Maria Eugenia Saldarriaga Salazar Docente de planta y directora del Grupo de Investigación Historeo2 (Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca, Facultad de Ciencias Sociales y de la Administración, Cauca, Popayán, Colombia) https://orcid.org/0000-0002-1632-1058

DOI:

https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i1.6224

Keywords:

Skills, entrepreneurship, entrepreneurial education, higher education, entrepreneurship teaching

Abstract

Entrepreneurial training is essential in higher education; within this process, entrepreneurial skills take on great relevance, because they enable university students to create their own businesses and face changes in the environment. This study seeks to identify the competencies that an entrepreneur must have, in order to contrast them with those acquired in the training of Business Management Technology students. The methodology was quantitative with a descriptive method, applying documentary analysis to institutional manuscripts and a survey of 200 Business Management students. The results show that transcendental skills are enhanced in entrepreneurial activity such as: problem solving, critical thinking and environmental analysis. It is concluded that there is a relationship with what is reflected in the institutional documents, the authors and what is expressed by the students with regard to entrepreneurial skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asarpota, J., & Banerjee, R. (2020). Developing innovation and entrepreneurship skills in Engineering students: Simulation games in the Desert. Advances in Science and Engineering Technology International Conferences (aset), 25(45), 1-32. doi:https://doi. org/10.1109/ASET48392.2020.9118285

Asimakopoulos, G., Hernández, V., & Peña, M. J. (2019). Entrepreneurial Intention of Engineering Students: The Role of Social Norms and Entrepreneurial Self-Efficacy. Sustainability, (11), 1-17. doi:http://doi.org/10.3390/su11164314

Azqueta, A., & Naval, C. (2019). Educación para el emprendimiento: una propuesta para el desarrollo humano. Revista Española de Pedagogía, 77(274), 517-533. doi:https://doi.org/10.22550/REP77-3-2019-03

Baena-Paz, G. (2017). Metodología de la Investigación (Tercera Edición ed.). C.D. de México, México: Grupo Editorial Patria. Benítez, A. D., & Riveros, P. S. (2022). El potencial emprendedor en los egresados universitarios. Ciencia Latina Revista Científica

Multidisciplinar, 6(2), 117-138. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1868

Bernal-Guerrero, A., & Cárdenas-Gutiérrez, A. R. (2021). La educación de la competencia emprendedora como iniciativa y autonomía personal. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(30), 27-42. doi:https://doi.org/10.12795/ CP.2021.i30.v2.02

Boz, A., & Ergeneli, A. (2014). Women Entrepreneurs’ Personality Characteristics and Parents’ Parenting Style Profile in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Science(109), 92-97. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.425

Calanchez, U. Á., Rosas-Prado, C. E., Díaz, T. W., & Merino, N. M. (2023). Competencias e intenciones emprendedoras de los estudiantes universitarios. Revista Universidad & Empresa, 25(45), 1-32. doi:https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/ empresa/a.12833

Cantillo, C. N., Pedraza, R. C., & Suarez, B. H. (2021). Formación del emprendimiento social: Compromiso de la Universidad de la Guajira en Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 27(1), 216-229. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28065533017/ html/

Cantu, G. V., Glasserman, M. L., & Ramirez, M. M. (2019). Comportamiento métrico sobre evaluación de la educación en emprendimiento. Investigación Bibliotecológica, 33(79), 99-117. doi:https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57902

Cardona, A. C., Osorio, B. D., & Sotelo, Z. D. (2020). Desempeño de las subregiones del departamento del Cauca y su contribución al desarrollo territorial (2015-2017). Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 161-179. doi:https://doi. org/10.18359/rfce.4645

Casimiro,U.W.,Casimiro,U.C.,&Casimiro,U.J.(2019).Competenciasdeemprendimientoempresarialenestudiantesuniversitarios. UniversidadySociedad,11(5),61-69.Obtenidodehttp://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500061

Congreso de Colombia. (26 de Enero de 2006). LEY 1014 DE 2006. Obtenido de Minciencias.gov.co: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ley-1014-2006.pdf

Contreras, C. A., González, M. O., & Macías, Á. P. (2020). Intención emprendedora de los estudiantes universitarios. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11. doi:https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.780

Facultad de Ciencias Sociales y de la Administración. (Diciembre de 2021). Proyecto Educativo del Programa – PEP Por Ciclos Propedéuticos, Tecnología En Gestión Empresarial. Obtenido de Institución Univeritaria Colegio Mayor del Cauca: https://unimayor. edu.co/web/images/Facultades/Administracion/2022/PEP_Gesti%C3%B3n_Empresarial_2022_02.pdf

Gómez, V. M. (2021). La Mentalidad Emprendedora. El emprendimiento visto desde el sujeto y el proceso emprendedor. Ediciones de la U.

Guevara, A. G., Verdesoto, A. A., & Castro, M. N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. Obtenido de http://recimundo.com/index.php/es/article/ view/860

Higuera, O. V., Silvera, S. A., Corredor, G. A., & Pineda, C. M. (2019). Emprendimiento en Colombia: Obstáculos, impulsores y recomendaciones. Revista Venezolana de Gerencia(85), 123-134. Obtenido de https://biblat.unam.mx/hevila/ Revistavenezolanadegerencia/2019/Vol.%2024/No.%2085/7.pdf

Mohd, A. b., & Shuhaila, b. I. (2022). Determinant Factors of Entrepreneurial Intention Among. Colombo Plan Staff College. Obtenido de https://www.cpsctech.org/2013/07/determinant-factors-of-entrepreneurial.html

Olofinyehun, A., Egbetokun, A., & Adelowo, C. (2022). Pooled dataset on entrepreneurial characteristics of undergraduates in selected universities in Nigeria. Data in Brief, 40. doi:https://doi.org/10.1016/j.dib.2021.107718

Peña, V. T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7.

Quispe, F. G., Delgado, A. R., Ayaviri, N. D., & Maldonado, N. A. (2022). Competencias emprendedoras para generar una cultura de emprendimiento en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 28(extra 6), 297-313. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598058

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior. Obtenido de UniversidadAutonoma de Guadalajara: https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1LVT9TXFX-1VKC0TM 6YT/Formaci%C3%B3n%20basada%20en%20competencias%20 (Sergio%20Tob%C3%B3n).pdf

Vargas, P. P. (2020). Introducción al Muestreo. Obtenido de Repositorio USAM: http://repositorio.usam.ac.cr/xmlui/handle/11506/1401

Published

2024-01-31

How to Cite

Pineda Hurtado, M. I., & Saldarriaga Salazar, M. E. (2024). Entrepreneurial Skills at the Colegio Mayor del Cauca University Institution. ECA Sinergia, 15(1), 143–153. https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i1.6224

Issue

Section

Artículos