Reading and well-being: promotion and inclusive animation for reading

Authors

  • Carlos Torrado Lois

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.35

Keywords:

Reading; disability; ICT accessibility; wellness.

Abstract

Under  the  APEX  Program,  University  of  the  Republic  -  Uruguay, since  its  Sub  Sociocultural  Children-Animation  and  Recreation project  "With  Voice  (s)  Tale"  offers  editing  accessible audiobooks  in  order  to: Contribute  to  motivate  and  empower  the reading habits and approach both to the book and to other formats or  supports  the  production  of  audio  material  and  accessible formats  for  people  with  visual impairments  and  other disabilities.  integrated,  inter-generational  and  peer  activities linked  to  transit  through  the  origins  and  evolution  of  writing, the  book,  the  library  and  the  inclusive  value  of  ICT  are developed from a fun-expressive passage in order to contribute to the  access  of  people  visually  impaired  to  cultural  property  by promoting greater autonomy and social inclusion. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bentancor, A. (2010). Educando desde una visión integral de la vida perspectiva del trabajo intergeneracional en Centros Educativos, Montevideo, Universidad de la República.

Caldin, C. (2001). A leitura como função terapêutica: biblioterapia. En Encontros Bibli: Revista Eletrônica da Biblioteconomia e Ciência da Informação, 12, 32-44. Recuperado de http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/36/5200

Deberti Martins, C. (2011) Leer un derecho. Información, Cultura y Sociedad, 25, 145-152.

Fullan, M., Watson, N. & Anderson, S. (2013). Ceibal. Los próximos pasos. Informe final. Toronto, Canadá. Michael Fullan Enterprises.

Instituto Nacional de Estadísticas (INE) Censo 2011. Recuperado de http://www.ine.gub.uy/censos2011/index.html

Montero, M. (2006). Hacer para transformar. Buenos Aires: Paidós. Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Naciones Unidas (1948). Declaración universal de derechos humanos. París: ONU.

Naciones Unidas (1960). Convención sobre los derechos del niño. Nueva York: ONU.

Pennac, D. (1993). Como una novela. Barcelona: Anagrama.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). España.

Rodríguez, C. (2008). La animación a la lectura como fórmula para captar lectores (¿Hace ruido? ¿se puede cambiar el diseño?). Ocno, 4, 77-81.

Torrado, C. (2014). Voces por la Inclusión: Promoción y Animación a la Lectura desde la perspectiva de la Inclusión en “Da participação na cultura à cultura da participação” pág. 207-217. Editor: RIAP - Associação Rede Iberoamericana de Animação Sociocultural – Nodo Português y Escola Superior de Educação e Ciências Sociais de Leiria. Portugal.

Universidad de la República (Uruguay) (2012). Censo de estudiantes universitarios de grado. Montevideo: Uruguay.

Published

2016-08-22

Issue

Section

Artículos