Reading and well-being: promotion and inclusive animation for reading
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.35Keywords:
Reading; disability; ICT accessibility; wellness.Abstract
Under the APEX Program, University of the Republic - Uruguay, since its Sub Sociocultural Children-Animation and Recreation project "With Voice (s) Tale" offers editing accessible audiobooks in order to: Contribute to motivate and empower the reading habits and approach both to the book and to other formats or supports the production of audio material and accessible formats for people with visual impairments and other disabilities. integrated, inter-generational and peer activities linked to transit through the origins and evolution of writing, the book, the library and the inclusive value of ICT are developed from a fun-expressive passage in order to contribute to the access of people visually impaired to cultural property by promoting greater autonomy and social inclusion.
Downloads
References
Caldin, C. (2001). A leitura como função terapêutica: biblioterapia. En Encontros Bibli: Revista Eletrônica da Biblioteconomia e Ciência da Informação, 12, 32-44. Recuperado de http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/36/5200
Deberti Martins, C. (2011) Leer un derecho. Información, Cultura y Sociedad, 25, 145-152.
Fullan, M., Watson, N. & Anderson, S. (2013). Ceibal. Los próximos pasos. Informe final. Toronto, Canadá. Michael Fullan Enterprises.
Instituto Nacional de Estadísticas (INE) Censo 2011. Recuperado de http://www.ine.gub.uy/censos2011/index.html
Montero, M. (2006). Hacer para transformar. Buenos Aires: Paidós. Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
Naciones Unidas (1948). Declaración universal de derechos humanos. París: ONU.
Naciones Unidas (1960). Convención sobre los derechos del niño. Nueva York: ONU.
Pennac, D. (1993). Como una novela. Barcelona: Anagrama.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). España.
Rodríguez, C. (2008). La animación a la lectura como fórmula para captar lectores (¿Hace ruido? ¿se puede cambiar el diseño?). Ocno, 4, 77-81.
Torrado, C. (2014). Voces por la Inclusión: Promoción y Animación a la Lectura desde la perspectiva de la Inclusión en “Da participação na cultura à cultura da participação” pág. 207-217. Editor: RIAP - Associação Rede Iberoamericana de Animação Sociocultural – Nodo Português y Escola Superior de Educação e Ciências Sociais de Leiria. Portugal.
Universidad de la República (Uruguay) (2012). Censo de estudiantes universitarios de grado. Montevideo: Uruguay.

