Emotions and feelings of parents who received a diagnosis of Autism Spectrum Disorder in their children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v1iEspecial.4446

Keywords:

autism, psychotherapy, family, well-being, emotions

Abstract

For people with Autism Spectrum Disorder (ASD), the family should be their main source of support  and  learning.  The  developmental  alterations  associated  with  ASD  begin  to  show  up around 18 months, the child's evolutionary moment where parents feel with expectations and excited  about  the  acquired learning,  but  when  they  find  characteristics  different  from  those expected, they are generated in they different emotions and feelings. After that, with the arrival of  the  diagnosis,  these  emotions  intensify.  The  objective  of  this  research  is  to  identify  the emotions and feelings that parents face when they receive a diagnosis of ASD. As empirical methods, a survey was used that was validated by the author and tutor of the research. From the  results  found,  the  feeling  that  manifested  itself  the  most  in  the parents  is  fear.  It  was concluded  that  parents  who  receive  a  diagnosis  of  ASD  in  their  children  should  receive psychotherapeutic intervention that allows them to overcome the initial impression, in order to then be able to accept their child's condition and make decisions according to their reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5 TM. (Trad. Burg translation,Ing, Chicago EEUU).

Bechara, A. Familia y Discapacidad. Padres y profesionales/docentes: un encuentro posible, pp. 24. Colección Lazos.

Bowlby, Jhon. Vínculos afectivos, formación, desarrollo y pérdida. Ediciones Morata. Madrid. 1979.

Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. www.uv.es/=choliz. Girolametto, L., Sussman, F. y Weitzman, E. (2007), “Using case study methods to investigate the effects of interactive intervention for children with Autism Spectrum Disorders”, Journal of Communication Disorders, 40(6), pp. 470-492.

Koegel, R., O´Dell, M. C. y Koegel, L. (1987), “A natural Language Paradigm for Teaching Nonverbal Autistic Children” Journal of Autism and Developmental Disorders, 17, pp. 187-199.

Libutti, A. (2016). El despertar del autismo. Diana.

López Chávez C., Larrea Castelo, M. Autismo en Ecuador: Un grupo social en espera de atención. Rev Ecuat Neurol, Dic 2017, vol.26, no.3, pp.203-214. ISSN 2631-2581.

http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2631- 25812017000200203&lng=pt&nrm=iso

Moro Gutiérrez, L., Jenaro Río, C., & Solano Sánchez, M. (2014). Miedos, esperanzas y reivindicaciones de padres de niños con TEA. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 46(4), 7-24. https://doi.org/10.14201/scero2015464724

Ráudez Chiong, L., Rizo Aráuz, L., & Solís Zúniga, F. (2017). Experiencia vivida en madres/padres cuidadores de niños/niñas con Trastorno del Espectro Autista. Revista Científica De FAREM-Estelí, (21), 40-49. https://doi.org/10.5377/farem.v0i21.3484

Reeve, J. (2010). Motivación y emoción. Pp 221. Mc Graw.Hill. https://es.bok. lat/book/6030495/f4d2ac

Silberma, E. (2017). Una tribu propia: Autismo y asperger otras maneras de entender el mundo. (trad. Dezza Gemma). Ariel.

Valdez, D. & Ruggieri, V. (2015). “Apoyo y formación a las familias de niños con trastorno del espectro autista. Aportes del programa Hanen para padres.” En Monsalve, C. Autismo. Del diagnóstico al tratamiento. pp 42. Paidos.

Valdez, D. & Ruggieri, V. (2015). “Autismo y trastornos del espectro autista definición, génesis del trastorno y explicaciones psicológicas.” En Martos, J. Autismo. Del diagnóstico al tratamiento. pp 422. Paidos.

The jamovi project (2021). jamovi. (Version 1.6) [Computer Software]. Retrieved from https://www.jamovi.org.

Published

2022-09-03