Group psychotherapy and its relationship with restorative practices in adolescents
DOI:
https://doi.org/10.33936/psidial.v1iEspecial.6363Keywords:
adolescents, psychotherapy, restorative practices, therapeutic relationship, mental health.Abstract
This research seeks to describe the relationship between group psychotherapy and restorative practices with reactive restorative circles, whose problem is centered on the difficulties in communication between parents and adolescent children is one of the family factors most associated with the emergence of mental health problems in young
people, such as symptoms of depression, anxiety and stress, in the school environment, several elements have also been identified that can negatively affect the psychological
adaptation of adolescents, such as school performance or coexistence among peers, for this reason, the main objective was to determine the relationship between group psychotherapy and restorative practices in adolescents. The methodology used has a qualitative approach of analytical-descriptive type, contemplates the inquiry of literature
from 2019 to 2023 in Google Scholar, Scielo databases, repositories of Universities of Ecuador, Peru, Spain, among others, applying documentary analysis of different articles, digital books and theses. A total of 65 documents were selected, being registered in the Zotero program for review and 35 were cited as theoretical framework evidenced in the bibliographic reference. In conclusion, psychotherapy is a therapeutic process
that involves the interaction between a mental health professional and an individual or group, this approach aims to improve the emotional, mental and behavioral health of the patient. Through various techniques and approaches, psychotherapy addresses
psychological, emotional or social problems.
Downloads
References
Cadena, H. J., & Valiente, A. (2023). Conflicto escolar y prácticas restaurativas en estudiantes de grado octavo de la I. E Seminario de Cartagena [Fundación Universitaria Los Libertadores. Sede Bogotá.]. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/6334
Ceberio, M. R., & Cruz, R. D. la. (2023). Eficacia de la psicoterapia en comparación con la terapia farmacológica en el tratamiento de la hipocondría o ansiedad por la enfermedad. Revista Científica Retos de la Ciencia, 7(15), 100-111.
https://doi.org/10.53877/rc.7.15.2023070110
Corbella, S. (2020). El psicoterapeuta en el proceso terapéutico. Revista de psicoterapia, 31(116), 91-103.
De Mezerville, C., & Moratelli, P. (2020, diciembre 2). Psicología, justicia restaurativa y atención a situaciones complejas – Sabidurías Colectivas. Sabidurías Colectivas de Claire de Mezerville López. https://sabiduriascolectivas.org/cultura-restaurativa/psicologia-justicia-restaurativa-y-atencion-a-situaciones-complejas/
Esquivel, C. J. (2020). Prácticas restaurativas y la resolución de conflictos de la Unidad
Educativa “José Luis Tamayo”, Ecuador, 2019 [Universidad César Vallejo]. https://
repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42670
Fernández, O., Pérez, C., Gloger, S., & Krause, M. (2015). Importancia de los Cambios
Iniciales en la Psicoterapia con Adolescentes. Terapia psicológica, 33(3), 247-255.
https://doi.org/10.4067/S0718-48082015000300008
Galindo, F. M. (2019). Las prácticas restaurativas como estrategia pedagógica para el
abordaje del conflicto [masterThesis, Escuela de Educación y Pedagogía]. https://
repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/9519
García, R. M. G., & Brenes, L. S. (2022). Conferencias comunitarias: Una herramienta
restaurativa desde la comunidad. International E-Journal of Criminal Sciences, 17,
Article 17. https://ojs.ehu.eus/index.php/inecs/article/view/23370
Gil, G., & Rodríguez, M. (2022a). Historia de la Psicoterapia de Grupo: Antecedentes, Inicio
y Desarrollo. Revista de psicoterapia, 33(121), 7-26.
Gil, G., & Rodríguez, M. (2022b). Revisión de la Evidencia sobre la Efectividad de la
Psicoterapia de Grupo. Revista de psicoterapia, 33(121), 139-148.
Gómez, R. (2019). La formación del psicoterapeuta grupal. Revista de la Asociación
Española de Neuropsiquiatría, 39(136), 117-142. https://doi.org/10.4321/s0211-
González, N., Rivas, J., & Obaco, E. (2021). Prácticas restaurativas para la resolución de
conflictos en el ámbito escolar una experiencia de aplicación en el bachillerato.pdf.
Código Científico, 2(1), 44-64.
Groves, J. E., Blais, M. A., & Taylor, J. B. (2018). Psicoterapia breve: Perspectiva general.
SNC FARMA -Tratado de psiquiatría de Massachusetts General Hospital, 1-24.
Guzzetti, L., & Lima, A. R. (2022). Prácticas restaurativas en el ámbito penal juvenil. 409.
Hermida, L., Santamarina, P., & Romero, M. (2022). Factores terapéuticos en psicoterapia
grupal: Experiencia en un hospital de día de adolescentes. Revista de Psiquiatría
Infanto-Juvenil, 39(4), Article 4. https://doi.org/10.31766/revpsij.v39n4a3
Iglesias, C. (2022). Prácticas restaurativas: Una herramienta para la mejora de la convivencia
escolar. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/57806
López, E., Ochoa, G., & Olaizola, J. H. (2005). El Rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente. Salud Mental, 28(4).
Mesones, L. (2023). Prácticas restaurativas en la inserción laboral de los estudiantes del ciclo avanzado del CEBA Cristo Joven San Miguel, 2023 [César Vallejo]. https://
repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/121979
Mora, R. de J., & Morocho, B. L. (2020). La práctica restaurativa como elemento transformador de las relaciones interpersonales en la Unidad Educativa Susudel [masterThesis, Universidad Nacional de Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1587
Núñez, I., & Prieto, M. (2018). Justicia restaurativa y perdón a uno mismo [Pontífica ICAI
ICAIDE Comillas]. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://
repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/141296/retrieve
OMS. (2021). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/
detail/adolescent-mental-health
OMS. (2023). Salud del adolescente. https://www.who.int/es/health-topics/adolescenthealth#
tab=tab_1
Pérez, P. D. R., Pérez, H. S., & Guevara, G. D. (2022). Factores de riesgo y desarrollo de
resiliencia en adolescentes. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 23-38. https://doi.org
/10.35290/rcui.v9n2.2022.519
Ribé, J. (2021). Técnica en psicoterapia analítica grupal: Experiencia desde la asistencia
pública. Herder Editorial.
Roa, G. (2020). Prácticas Restaurativas en Instituciones de Reeducación. Revista UNIMAR,
(2), 143-170.
Rocha, G., & Quito, V. (2023). Mediación escolar y práctica restaurativa para la conciliación
y prevención de los conflictos de aula. CIENCIAMATRIA Revista interdisciplinaria de humanidades, ciencia y tecnología, 9(1), 592-604. https://doi.org/10.35381/cm.
v9i1.1086
Rodríguez, M., & Gil, G. (2022). Psicoterapia Psicodinámica y Psicoterapia De Grupo:
Conceptos e Intervenciones Terapéuticas. Revista de Psicoterapia, 33(121), 27-40.
https://doi.org/10.33898/rdp.v33i121.1118
Sainero, A., Del Valle, J. F., & Bravo, A. (2015). Detección de problemas de salud mental en
un grupo especialmente vulnerable: Niños y adolescentes en acogimiento residencial. Anales de Psicología, 31(2), 472. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.182051
Sánchez, H., & Ahumada, L. (2022). Prácticas restaurativas: Estrategias para mejorar para
mejorar la convivencia escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 1503-1524. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3169
Santacruz, A. P., & Palacio, E. F. (2021). Guía metodológica de prácticas restaurativas para
el mejoramiento de la convivencia escolar y la resolución de conflictos [Trabajo de grado - Maestría, Corporación Universidad de la Costa]. https://hdl.handle.net/11323/8884
Schmitz, J. (2020). Manual de Prácticas Restaurativas en el Ámbito Educativo. https://
recursos.educacion.gob.ec/red/manual-de-practicas-restaurativas-en-el-ambitoeducativo-
/
Serebrinsky, H. (2012). Psicoterapia de grupo. Ajayu.Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología de la Universidad Católica Boliviana «San Pablo», 10
(2), 132-155.
Sonia Rebollo Revesado. (2022). Provención, prevención y solución del conflicto humano
desde las prácticas restaurativas Provention, Prevention and Solution of Human Conflict from the Restorative Practices.
UNICEF, U. (2020). ¿Qué es la adolescencia? https://www.unicef.org/uruguay/crianza/adole
scencia/que-es-la-adolescencia
Zambrano, T. C. (2020). Influencia de los factores psicosociales en la conducta impulsiva de
los adolescentes. PSICOLOGÍA UNEMI, 4(6), 39-51.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonor Carolina Bravo Ayala, Robert Rafael Gómez Reyna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.