Stress in teachers from district 13D09-Paján, Manabí

Authors

  • Tanya Elizabeth Ruiz Ruiz Maestría Académica con Trayectoria de Investigación en Psicología, Mención Psicoterapia
  • Ricardo Giniebra Urra Graduate School, Technical University of Manabí, Portoviejo, Ecuador https://orcid.org/0000-0002-6102-8205
  • Leonor Alexandra Rodríguez Álava Graduate School, Technical University of Manabí, Portoviejo, Ecuador https://orcid.org/0000-0001-5152-7951

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v1iEspecial.6438

Keywords:

Keywords: Stress; teacher; job performance; education.

Abstract

Abstract:

The current research aims to determine the stress levels among educators in the 13DO9-Paján District in Manabí. To achieve this, a review of the bibliographical foundation on the definition of stress, particularly in relation to educators, was conducted. The study employed a mixed approach, incorporating descriptive and field research methods. Deductive, analytical-synthetic, descriptive, and statistical methods were applied. Data collection utilized interview and survey techniques, along with the Teachers' Stress Inventory (TSI) by Kyriacou, Chris—a questionnaire designed for evaluating stress in educators. The findings reveal that educators exhibit various and significant levels of stress. However, it is observed that the authorities lack a comprehensive strategy to address and enhance the well-being of teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. A., & Lascano, M. M. (2020). Relación entre Estrés Docente y Síndrome de Burnout en docentes de la Zona 3 de Ecuador. Uniandes Episteme. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación., 7(2), 265-278. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8298144.pdf

Aguilar, W. F. P., Talepcio, J. D., & Rodríguez, C. L. A. (2021). Estrés laboral del docente de primaria, en el trabajo remoto. Revista Ciencia y Tecnología, 17(3), 25-33. http://dx.doi.org/10.17268/rev.cyt.2021.03.02

Alvites-Huamaní, C. G. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y representaciones, 7(3), 141-159. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393

Angulo, D. J. B., Nivela, C. D. L. D., Chiriguayo, J. T. A., Zuñiga, G. A. P., & de León, T. A. A. (2020). La relajación y estrés laboral en el personal docente: una revisión sistemática. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(266). https://doi.org/10.46642/efd.v25i266.1617

Bada Quispe, O. F., Salas Sánchez, R. M., Castillo Saavedra, E. F., Arroyo Rosales, E. M., & Carbonell García, C. E. (2020). Estrés laboral y clima organizacional en docentes peruanos. MediSur, 18(6), 1138-1144. http://scielo.sld.cu/

scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601138&lng=es&tlng=es

Cortés Rojas, J. L. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2560

Flores Paredes, A., Coila Pancca, D., Ccopa, S. A., Yapuchura Saico, C. R., & Pino Vanegas, Y. M. (2021). Actividad física, estrés y su relación con el índice de masa corporal en docentes universitarios en pandemia. Comuni@ cción, 12(3), 175-185. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.528

García Lino, M. E. (2020). Estrés laboral en docentes de enseñanza secundaria de una institución pública de la ciudad de Manta. Revista San Gregorio, (43), 140-154. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i43.1412

Párraga-Párraga, K. L., & Escobar-Delgado, G. R. (2020). Estrés laboral en docentes de educación básica por el cambio de modalidad de estudio presencial a virtual: artículo de investigación. REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINARIA

ARBITRADA YACHASUN-ISSN: 2697-3456, 4(7 Ed. esp.), 142-155. https://doi.org/10.46296/yc.v4i7edesp.0067

Robinet-Serrano, A. L., & Pérez-Azahuanche, M. (2020). Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del conocimiento, 5(12), 637-653. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8042542.pdf

Rojas-Solís, J. L., Flores-Meza, G., & Cuaya-Itzcoatl, I. G. (2021). Principales aspectos metodológicos en el estudio del estrés laboral en personal universitario: Una revisión sistemática. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1). https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1248

Tacca Huamán, D. R., & Tacca Huamán, A. L. (2019). Factores de riesgos psicosociales y estrés percibido en docentes universitarios. Propósitos y representaciones, 7(3), 323-338. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.304

Published

2024-10-28